Koupili jste si telefonní kartu? Prodělali jste.

11. března 2009, 03:08 - Tomáš Volyňský
11. března 2009, 03:08

Od počátku letošního roku zdražila Telefónica O2 volání z telefonních automatů až o 150 procent. Podobně jako v minulosti však operátor „pozapomněl“ o změně cen zákazníky včas informovat.

Koupě telefonní karty pro volání z veřejných automatů byla na konciloňského roku mimořádně nevýhodnou investicí. Provozovatel budek –Telefónica O2 – totiž od ledna výrazně zvýšil ceny volání. A od počátku letošního roku tak mají karty zakoupené před zdražením rázem hodnotu až o 75 procent nižší.

Od letošního ledna totiž zvýšila Telefónica cenu telefonní jednotky, tedy částky odečítané při hovoru z telefonní karty, z deseti na patnáct korun. Zároveň zkrátila časový úsek, po kterém k tomuto odečítání dochází, z pěti na tři minuty. Výsledkem je navýšení minutové sazby z dvou na pět korun. Jde tedy u volání na pevné linky o stopadesátiprocentní zdražení. Pokud jste si v minulosti koupili telefonní kartu, ze dne na den vám z ní Telefónica O2 sebrala až tři čtvrtiny zbývajícího hovorového času.

Informace o zdražení na poslední chvíli

„Pevnou linku jsme kvůli drahému paušálu Telecomu zrušili už před třemi roky,“ svěřil se nám důchodce Ivan Mařatka z Prahy. „Od té doby jsme si pravidelně pořizovali telefonní kartu. Věřili jsme, že si tím předplácíme hovory, karta se přece na nic jiného použít nedá, a nám vydržela na běžné volání dceři dva až tři měsíce. Jenže, jak vidíte, chyba. Mezi vánočními svátky a koncem roku jsme se ze zpráv dozvěděli o zdražení. Připadá nám to jako nehoráznost. Vydali jsme peníze v dobré víře, a oni nám z nich víc než půlku vlastně sebrali. Snažili jsme se uplatnit reklamaci, ale marně. Novou kartu už si pořizovat určitě nebudeme. Chováním společnosti se cítíme poškozeni. O zdražení měli informovat alespoň čtvrt roku dopředu,“ stěžuje si Mařatka.

Na kartě jsou koruny

Telefónica se podle Vlastimila Sršně z tiskového oddělení firmy snaží udržet síť veřejných automatů v co nejširším rozsahu. Jedině deinstalace a přecenění jsou podle něj cestou, jak síť veřejných automatů udržet v provozu. Na otázku, jakým způsobem má firma vyřešeno čerpání kreditu za původní cenu z karet zakoupených před zdražením, odpovídají její zástupci poněkud šalamounsky: „Čerpání kreditu je stejné, jako bylo před cenovou změnou, jen s tím rozdílem, že dříve se za jeden impulz odečítalo , nyní 15 korun. Máte-li tedy na kartě zůstatek například 60 korun, pak vám tento kredit stačí na protelefonování čtyř hovorových impulzů, zatímco před změnou by vám to stačilo na protelefonování šesti impulzů,“ tvrdí Sršeň.

Podle něj je třeba vzít v úvahu i minulé a aktuálně platné periody impulzů v závislosti na tom, do kterého směru voláte. „Kredit na kartě je v korunách českých, nikoliv v počtu impulzů, tedy s odečítáním kreditu není žádný problém. O zdražení jsme informovali od 1. prosince 2008,“ dodává Vlastimil Sršeň. Operátor nijak nerozlišuje karty vydané v době platnosti starého ceníku a karty nově vydané.

Pro právní rozbor problému jsme oslovili právníka Jana Čermáka. „Koupí plastové karty si skutečně jakoby na ni převedete určitou částku. Je to jako elektronická peněženka, posloužit ovšem může jen k nákupu služeb u O2. Ty pak můžete těmito penězi platit, záleží na vás, kdy tak učiníte. A vždy, když budete službu využívat, bude se to řídit aktuálním ceníkem. O2 si tedy de facto může s předplacenými službami na vaší kartě prostřednictvím cen dělat co chce.“ Podle něj, pokud už má někdo koupenou kartu a nové podmínky se mu nelíbí, má v podstatě dvě možnosti. „Buď zdražení akceptuje, takže dále volá dráž a kredit tak vyčerpá, nebo by podle mě mohl odstoupit od smlouvy a chtít vrátit neprovolané peníze, protože došlo k podstatné změně a zákazník už dál nemá o dražší volání zájem. Když kartu kupoval, počítal s tím, že bude moci provolat více minut. S odstoupením by mohl být problém pouze v případě, kdyby doba držení karty přesáhla určitou obvyklou dobu, za kterou se kredit na kartě běžně provolá.“ Podle Čermáka záleží na tom, jakým způsobem zdražení Telefónica oznámila. „Když si někdo kartu koupí, předpokládá, že ji nějakou dobu bude používat. Měsíc je, myslím, opravdu krátká doba na to, aby zákazník, jemuž se zdražení nelíbí, stihl prostředky z karty využít ještě za podmínek, za jakých ji koupil. Myslím ale zároveň, že jde o složitější věc a mohly by na ni existovat rozdílné právní názory.“

Nejdražší volání je z budek**

Vedle neférového „přecenění“ telefonních karet je u některých telefonních budek ještě jeden problém: visí v nich stále původní ceník, uvádějící zákazníky v omyl. Podle Vladimíra Kutlvašra, který má v Telefónice O2 na starosti telefonní automaty, jdou zastaralé ceníky v budkách na vrub špatné práce dodavatele.

Volání z telefonního automatu je navíc dnes v České republice pravděpodobně nejdražší telekomunikační službou. Například za volání z budky na mobil, které je podle mluvčích O2 nejčastější, zaplatíte přibližně dvojnásobek ve srovnání s cenou hovoru z nejméně výhodného předplaceného mobilního tarifu stejného operátora. Také telefonní karty jsou u nás široko daleko nejdražší. Druhé nejdražší jsou v Německu, kde vyjde nejlevnější telefonní karta na pět eur. U nás je karta v přepočtu ještě přibližně o čtvrtinu dražší; stojí asi 7,40 eura. Jinde jsou telefonní karty výrazně levnější, například na Slovensku stojí méně než polovinu – 3 eura, ve Slovinsku 2,92 eura, v Chorvatsku jen přibližně asi 2,30 eura.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče