Koulí na internet

26. září 2008, 21:49 - Ondřej Hergesell
26. září 2008, 21:49

Majitel Evropy 2 a Frekvence 1 investuje desítky milionů do nových webových služeb

Česká pobočka francouzské mediální firmy Lagardere, která provozuje rádia Evropa 2, Frekvence 1, Bonton a Info DJ, připravuje velký útok na český internet. Firma chce během podzimu významně rozšířit již funkční webové stránky jednotlivých rádií. Především však má v plánu spustit několik nových internetových služeb – hudební komunitní portál, webové rádio „na přání“ a muzikální spolupráci s největšími českými servery Centrum.cz a Seznam.cz. „Budoucností mediálních domů je internet. Je to směr, kterým se bude digitalizace rádií rozvíjet, proto je tento posun logickým rozvojem našich aktivit,“ říká Michel Fleischmann, prezident společnosti Lagardere Active Radio International CZ.

Portály pro komunitní služby

Základem internetového byznysu se stane nově budovaná digitální divize české pobočky Lagardere, která byla založena 1. září. Její vedení bude mít na starosti Lubor Zoufal, dosavadní manažer internetové agentury FG Forrest. V první fázi rozvoje internetových aktivit se Lagardere zaměří na vylepšení a rozšíření již fungujících webových stránek rádií směrem ke komunitním službám. „Na stránkách Evropy 2 i Frekvence 1 chceme zavést nové blogy, chaty a diskusní fóra pro naše posluchače přes internet. Kromě toho budou na webu zveřejňovány fotky z akcí, které rádia pořádají. A uživatelé budou mít možnost sdílet vlastní fotografie a videosekvence,“ vysvětluje Miroslav Hrnko, výkonný ředitel české pobočky Lagardere.
Hlavní internetové novinky by pak firma měla spustit do konce roku. První z nich bude zcela nový komunitní hudební portál Koule.cz, který bude zaměřen na vše, co souvisí s muzikou – od novinek o zpěvácích a kapelách až po informace o hudebních festivalech či koncertech. „Koule.cz je náš vlastní unikátní projekt, první v celé skupině Lagardere. Původně jsme uvažovali o obecném komunitním portálu, ale prostor na českém internetu je v tomto směru již poměrně obsazen. Proto jsme se rozhodli pro specializovaný hudební web,“ říká Hrnko. Kromě toho, že Koule.cz bude samostatnou značkou Lagardere, se firma dohodla na sdílení obsahu tohoto hudebního portálu se společností NetCentrum. Ta provozuje portály Centrum.cz a Atlas.cz. „My se postaráme o kompletní obsah hudebního portálu a NetCentrum jej bude připojovat ke svým projektům, ať již na domovských stránkách obou webů či k službě ICQ,“ vypočítává Hrnko. Lagardere však chystá spolupráci i s konkurenčním portálem Seznam.cz, jedničkou českého internetu. „Pro jejich komunitní službu Lidé.cz připravujeme speciální internetová rádia. V konečné fázi by jich mělo být asi třicet, různě žánrově a věkově odlišená,“ dodává Hrnko.

Rádio na přání

Nejzásadnějším internetovým projektem Lagardere by se však mělo stát webové rádio „na přání“. Služba s názvem Musiline bude fungovat na podobném konceptu jako portál Last.fm. Tedy na hodnocení písniček, které uživateli přehrává internetové rádio. „Musiline hraje a přizpůsobuje se posluchači dle toho, které skladby se mu líbí. Skvěle se totiž od uživatele učí - čím více hvězdiček posluchač dané písničce přisoudí, tím více podobně laděných skladeb mu pak hraje. Prostě se snaží trefit do jeho vkusu,“ vysvětluje Fleischmann. „Kromě toho je možné si navolit i hudbu dle vlastních preferencí, tedy rytmu, žánru nebo aktuální nálady posluchače. Tento formát je nový především v tom, že se skladby nestahují do počítače uživatele, ale hudba proudí přes internet jako specializované rádio fungující dle preferencí posluchače,“ dodává Hrnko.
Projekt Musiline již několik let funguje ve Francii jako specializovaná služba pro společnost Orange. Po ukončení exkluzivního kontraktu pro tuto telekomunikační společnost chce koncern Lagardere koncept nasadit i v dalších zemích v rámci své nabídky. Šéfové české pobočky momentálně řeší, zda bude Musiline službou fungující jen v rámci Koule.cz, nebo bude-li propagována i jako samostatná značka. „Je to otázka autorských práv na vysílanou hudbu a především obchodního modelu, který zatím není stanoven,“ naznačuje Hrnko. Musiline je totiž zamýšlena jako služba pro další portály, které si mohou na své stránky umístit takzvaný widget, objekt, jenž se tváří jako reklamní banner. A nabízet tím svým posluchačům toto webové „rádio na přání“. „Určitou poptávku na českém internetovém trhu registrujeme, ale je třeba vše ekonomicky zanalyzovat. Prozatím to vypadá, že služba bude exkluzivní pro portál Koule.cz, ale může se to ještě změnit,“ soudí Hrnko.

Budoucí plány

Konkrétní výši investice do nových internetových projektů nechce ani jeden z manažerů Lagardere komentovat. Uvádějí pouze, že se pohybuje v řádech několika desítek milionů korun. „Plánovaná návratnost této investice by měla být kratší než v klasickém rádiovém byznysu,“ dodává Fleischmann. Důvodů, proč se pro vstup do webového podnikání rozhodli právě nyní, je prý několik. „Jsme přesvědčeni, že hudbě rozumíme. Proto bychom měli být nositeli nových služeb, a to i na internetu. Zároveň v tomto segmentu vidíme i dodatečný zdroj příjmů pro firmu,“ říká Hrnko. Fleischmann dodává, že internet je směr, kterým se bude rozhlasový trh posouvat. „Na trhu klasických kamenných rádií se bude čím dál více projevovat trend koncentrace několika málo současných silných značek. A zároveň se kolem nich bude vytvářet velké množství menších, specializovaných brandů. Velké značky jsou naším současným těžištěm. Protože nechceme ani v budoucnu zůstat stranou, investujeme do nových internetových aktivit. Ty nám jednak dávají jistou svobodu při vytváření nových formátů a jednak mohou přinést synergické efekty ve formě zvýšeného zájmu o naše zavedené silné značky,“ je přesvědčen prezident českého Lagardere.
Že v budoucnu nemusí zůstat jen u hudby přes web naznačuje krok Lagardere z letošního léta. Kromě ochranné známky Musiline si firma zaregistrovala i TV line. „Prozatím to bereme jako preventivní ochrannou známku. Zda ji v budoucnu použijeme, nebo nepoužijeme, se teprve uvidí. Nicméně potenciál jakési klipové internetové televize, sestavené dle chutí a přání zákazníka, na trhu určitě existuje,“ uzavírá Fleischmann.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče