Kosmetická franšíza, která se dobře chytla

24. října 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
24. října 2005, 00:00

YVES ROCHER Prodejny francouzské přírodní kosmetiky Yves Rocher mají u nás hustší síť než například v Polsku. Firma nijak nechvátá. Aby otevřela nový obchod, musí být přesvědčena, že bude fungovat. A také musí najít toho správného podnikatele, respektive podnikatelku, která v něm bude působit.

YVES ROCHER Prodejny francouzské přírodní kosmetiky Yves Rocher mají u nás hustší síť než například v Polsku. Firma nijak nechvátá. Aby otevřela nový obchod, musí být přesvědčena, že bude fungovat. A také musí najít toho správného podnikatele, respektive podnikatelku, která v něm bude působit. Obchody s kosmetikou Yves Rocher, jejichž součástí jsou i kosmetické salony, jsou jedním z prvních franšízových konceptů, které do Česka přišly. První obchod byl otevřen v roce 1991 a následovala dlouhá odmlka. Bylo totiž třeba otestovat tuzemský trh a přijít na to, jaký způsob prodeje francouzské kosmetiky této značky bude českým zákaznicím nejvíce vyhovovat. Yves Rocher funguje ve světě totiž i prodejem na dobírku a přímým prodejem. „Po detailním testování trhu jsme došli k tomu, že tu budeme otevírat obchody. Franšízing je u Yves Rocher tradiční forma existence na trhu,“ říká Alena Záhorská, obchodní ředitelka pro Českou republiku a Maďarsko. Za optimální považuje spojení zkušenosti nadnárodní firmy se zkušenostmi podnikatele, který se pohybuje v daném prostředí. Právě to franšíza umožňuje. „Řídit obchod na dálku je vždycky složité. A co si budeme povídat, zaměstnanec není nikdy tak zainteresovaný jako podnikatel,“ podotýká Záhorská. V současnosti má tato značka v České republice 24 obchodů, z toho čtyři vlastní a dvacet ve franšíze. Firma je přítomna prakticky ve všech větších městech. Brzy se má otevřít pětadvacátý obchod. Na desetimilionovou zemi je to prý slušná hustota pokrytí. V nejbližších dvou třech letech se firma dostane na tři desítky obchodů. Pro srovnání - v sousedním Polsku je to šedesát obchodů. Přitom jde o trh se čtyřiceti miliony obyvatel. „Nejdeme rychlým tempem. Musíme být opravdu přesvědčeni, že ten obchod bude fungovat. Nad některými dlouho váháme. Optimální je jít do nákupních center. Češi, pokud jdou do nákupního centra, tak za účelem utrácet. Osobně mám ráda centra měst, ale bohužel se ukazuje, nechci říct, že umírají, ale už to není tolik o nákupech,“ vysvětluje Alena Záhorská. SVOBODU ZA JISTOTU A jak je těžké vyhledat franšízanty? „Jako všechno v životě. Někdy to jde samo, někdy je to skoro nemožné,“ říká Záhorská. Problém je podle ní v tom, že dosud ne všichni chápou pojem franšíza. „Když hledáme franšízanta, hlásí se nám lidé, kteří nevědí, co to znamená. Takže mají nepřijatelné představy. Třeba jsem zažila, že nám paní řekla: Já si ten obchod vezmu, ale doprodám tam zboží ze své minulé aktivity. Někde v koutku, aby to moc nevadilo. A co jste dělala? Prodávala jsem žrádlo pro zvířata. To prostě nejde,“ uvádí Záhorská. Další zájemkyně přišla s tím, že si chce udělat vlastní design prodejny, protože má bratra architekta, který to zařídí. „Potom musíte vysvětlovat, že jednotný design obchodu je plus, protože zákaznice hned ví, co tam najde. Zatímco když bude někdo mít vlastní design, o tuto výhodu přijde a dopad nebude takový. Franšízing prostě znamená určitou ztrátu svobody za cenu určité větší jistoty v podnikání,“ dodává Záhorská. Franšízové smlouvy se uzavírají na dobu určitou. O jejich prodloužení se musejí dohodnout obě strany. Za dobu působení na tuzemském trhu se firma rozloučila se dvěma franšízantkami. V obou případech stály za rozchodem zdravotní problémy. „Delší dobu jsme je chtěli zvládnout společně, ale vyústilo to v nemožnost věnovat se obchodu, takže jsme to ukončili a máme tam nové franšízantky,“ říká Záhorská. TEĎ UŽ NÁS ZNAJÍ

Firma, která je na trhu patnáctý rok, může hodnotit i měnící se podmínky podnikání. Na začátku se podle Záhorské stávalo, že se podnikatel setkával s problémy, které už dnes neexistují. „Měli jsme málo obchodů, nebyli jsme známí. Podnikatel nemohl přijít k developerovi nákupního centra a říct, že by tam chtěl mít obchod Yves Rocher. Dnes už nás znají prakticky všude. A když přijde franšízant za developerem, tak s ním každý tu nájemní smlouvu rád podepíše,“ uvádí Záhorská.

Dříve také neexistovala forma finanční pomoci franšízantovi. Další plus v současnosti je to, že Komerční banka má speciální program, který vyvinula společně právě za pomoci firmy Yves Rocher. Umožňuje získat úvěr i začínajícímu zájemci, aniž by musel předložit jinak požadovaná dvě daňová přiznání.

FRANŠÍZA SAMA NEVYDĚLÁVÁ

Franšíza má mnoho podob. Někdy je nutné investovat obrovské částky, například v OBI. Řada systémů, a patří mezi ně i Yves Rocher, je spíše rodinného typu.

„Tady je problém v tom, že spousta lidí, kteří si našetří nějaké peníze, má pocit, že ty peníze by měly vydělávat a oni už by neměli pracovat. Jenomže do franšízy nejen že investují, ale ještě od rána do večera pracují. Řekla bych, že i tohle je důvod, proč se u nás těžko shání franšízant. Naše zkušenosti ukazují, že pokud dotyčný něco investuje, ale pak tam ani nechodí, tak mu ten obchod nefunguje. Ono ho to uživí, ale je škoda, že servis není takový a obchod nekvete, jak by mohl. Skvělé výsledky mají přesně ty franšízantky, které jsou tam od rána do večera,“ uzavírá Záhorská.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče