Kosmetická franšíza, která se dobře chytla

24. října 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
24. října 2005, 00:00

YVES ROCHER Prodejny francouzské přírodní kosmetiky Yves Rocher mají u nás hustší síť než například v Polsku. Firma nijak nechvátá. Aby otevřela nový obchod, musí být přesvědčena, že bude fungovat. A také musí najít toho správného podnikatele, respektive podnikatelku, která v něm bude působit.

YVES ROCHER Prodejny francouzské přírodní kosmetiky Yves Rocher mají u nás hustší síť než například v Polsku. Firma nijak nechvátá. Aby otevřela nový obchod, musí být přesvědčena, že bude fungovat. A také musí najít toho správného podnikatele, respektive podnikatelku, která v něm bude působit. Obchody s kosmetikou Yves Rocher, jejichž součástí jsou i kosmetické salony, jsou jedním z prvních franšízových konceptů, které do Česka přišly. První obchod byl otevřen v roce 1991 a následovala dlouhá odmlka. Bylo totiž třeba otestovat tuzemský trh a přijít na to, jaký způsob prodeje francouzské kosmetiky této značky bude českým zákaznicím nejvíce vyhovovat. Yves Rocher funguje ve světě totiž i prodejem na dobírku a přímým prodejem. „Po detailním testování trhu jsme došli k tomu, že tu budeme otevírat obchody. Franšízing je u Yves Rocher tradiční forma existence na trhu,“ říká Alena Záhorská, obchodní ředitelka pro Českou republiku a Maďarsko. Za optimální považuje spojení zkušenosti nadnárodní firmy se zkušenostmi podnikatele, který se pohybuje v daném prostředí. Právě to franšíza umožňuje. „Řídit obchod na dálku je vždycky složité. A co si budeme povídat, zaměstnanec není nikdy tak zainteresovaný jako podnikatel,“ podotýká Záhorská. V současnosti má tato značka v České republice 24 obchodů, z toho čtyři vlastní a dvacet ve franšíze. Firma je přítomna prakticky ve všech větších městech. Brzy se má otevřít pětadvacátý obchod. Na desetimilionovou zemi je to prý slušná hustota pokrytí. V nejbližších dvou třech letech se firma dostane na tři desítky obchodů. Pro srovnání - v sousedním Polsku je to šedesát obchodů. Přitom jde o trh se čtyřiceti miliony obyvatel. „Nejdeme rychlým tempem. Musíme být opravdu přesvědčeni, že ten obchod bude fungovat. Nad některými dlouho váháme. Optimální je jít do nákupních center. Češi, pokud jdou do nákupního centra, tak za účelem utrácet. Osobně mám ráda centra měst, ale bohužel se ukazuje, nechci říct, že umírají, ale už to není tolik o nákupech,“ vysvětluje Alena Záhorská. SVOBODU ZA JISTOTU A jak je těžké vyhledat franšízanty? „Jako všechno v životě. Někdy to jde samo, někdy je to skoro nemožné,“ říká Záhorská. Problém je podle ní v tom, že dosud ne všichni chápou pojem franšíza. „Když hledáme franšízanta, hlásí se nám lidé, kteří nevědí, co to znamená. Takže mají nepřijatelné představy. Třeba jsem zažila, že nám paní řekla: Já si ten obchod vezmu, ale doprodám tam zboží ze své minulé aktivity. Někde v koutku, aby to moc nevadilo. A co jste dělala? Prodávala jsem žrádlo pro zvířata. To prostě nejde,“ uvádí Záhorská. Další zájemkyně přišla s tím, že si chce udělat vlastní design prodejny, protože má bratra architekta, který to zařídí. „Potom musíte vysvětlovat, že jednotný design obchodu je plus, protože zákaznice hned ví, co tam najde. Zatímco když bude někdo mít vlastní design, o tuto výhodu přijde a dopad nebude takový. Franšízing prostě znamená určitou ztrátu svobody za cenu určité větší jistoty v podnikání,“ dodává Záhorská. Franšízové smlouvy se uzavírají na dobu určitou. O jejich prodloužení se musejí dohodnout obě strany. Za dobu působení na tuzemském trhu se firma rozloučila se dvěma franšízantkami. V obou případech stály za rozchodem zdravotní problémy. „Delší dobu jsme je chtěli zvládnout společně, ale vyústilo to v nemožnost věnovat se obchodu, takže jsme to ukončili a máme tam nové franšízantky,“ říká Záhorská. TEĎ UŽ NÁS ZNAJÍ

Firma, která je na trhu patnáctý rok, může hodnotit i měnící se podmínky podnikání. Na začátku se podle Záhorské stávalo, že se podnikatel setkával s problémy, které už dnes neexistují. „Měli jsme málo obchodů, nebyli jsme známí. Podnikatel nemohl přijít k developerovi nákupního centra a říct, že by tam chtěl mít obchod Yves Rocher. Dnes už nás znají prakticky všude. A když přijde franšízant za developerem, tak s ním každý tu nájemní smlouvu rád podepíše,“ uvádí Záhorská.

Dříve také neexistovala forma finanční pomoci franšízantovi. Další plus v současnosti je to, že Komerční banka má speciální program, který vyvinula společně právě za pomoci firmy Yves Rocher. Umožňuje získat úvěr i začínajícímu zájemci, aniž by musel předložit jinak požadovaná dvě daňová přiznání.

FRANŠÍZA SAMA NEVYDĚLÁVÁ

Franšíza má mnoho podob. Někdy je nutné investovat obrovské částky, například v OBI. Řada systémů, a patří mezi ně i Yves Rocher, je spíše rodinného typu.

„Tady je problém v tom, že spousta lidí, kteří si našetří nějaké peníze, má pocit, že ty peníze by měly vydělávat a oni už by neměli pracovat. Jenomže do franšízy nejen že investují, ale ještě od rána do večera pracují. Řekla bych, že i tohle je důvod, proč se u nás těžko shání franšízant. Naše zkušenosti ukazují, že pokud dotyčný něco investuje, ale pak tam ani nechodí, tak mu ten obchod nefunguje. Ono ho to uživí, ale je škoda, že servis není takový a obchod nekvete, jak by mohl. Skvělé výsledky mají přesně ty franšízantky, které jsou tam od rána do večera,“ uzavírá Záhorská.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít