Koridor místo dálnice

19. ledna 2004, 00:00 - JAN ŠMÍD, politolog
19. ledna 2004, 00:00

Jedna nepříjemná zpráva: zpomalí se výstavba dálnic. Ekologové možná zajásají, ale investoři to vidí jinak. Nejeden z nich si teď investici v České republice rozmyslí, jako to pravděpodobně právě kvůli chybějící autostrádě udělala automobilka Peugeot.

Bez dobrého spojení s vnějším světem si oblasti s vysokou nezaměstnaností a nízkými platy budou muset na svoji prosperitu ještě pár let počkat. Proč se nestaví rychleji? Důvody jsou v podstatě dva. Leckde zatuhnul výkup pozemků. Urychlit jej nebude tak snadné. Vypořádat se s obstrukcemi ekologistů zákonnými prostředky, to vyžaduje čas. Jiné rychlostní komunikace zase brzdí nedostatek peněz. S tím by se dalo pohnout mnohem snáz než s ekologickými aktivisty. Možná se to nezdá, ale peníze tu jsou, a není jich málo. Z prostředků vyčleněných na dopravu totiž půjde i v nelehké době rozpočtových úspor více než třetina do železnice, kde jsou největší investicí moderní železniční koridory. Třetinový podíl se jeví jako hodně přehnaný. Silnice mají daleko hustější síť než dráha. Kromě toho přepravní výkony železnic to vedle silnic prohrávají na celé čáře. Zatímco v roce 1995 vítězila silnice o necelou polovinu, v roce 2001 už vedla o téměř jeden a půl násobek, a tento náskok dál zvyšuje. Politici však mají železnice v oblibě bez ohledu na realitu a podle toho rozdělují peníze. Jestliže v roce 2001 vedly výkony silnice ku železnici 2,4:1 a dnes pravděpodobně vyhrávají s ještě drtivější převahou, finance se budou letos rozdělovat v poměru pouze 1,8:1. Nejde jenom o hru čísel, ale také o smysl těchto investic. Peníze investované do železnice se nevrátí, dokud železnice soustavně prodělává. Nepotřebuje totiž především peníze, ale zásadní reformu. A hlavně, ruku na srdce, zajímal se někdy nějaký investor, jestli k němu povede rychlostní železniční koridor?

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít