Koridor místo dálnice

19. ledna 2004, 00:00 - JAN ŠMÍD, politolog
19. ledna 2004, 00:00

Jedna nepříjemná zpráva: zpomalí se výstavba dálnic. Ekologové možná zajásají, ale investoři to vidí jinak. Nejeden z nich si teď investici v České republice rozmyslí, jako to pravděpodobně právě kvůli chybějící autostrádě udělala automobilka Peugeot.

Bez dobrého spojení s vnějším světem si oblasti s vysokou nezaměstnaností a nízkými platy budou muset na svoji prosperitu ještě pár let počkat. Proč se nestaví rychleji? Důvody jsou v podstatě dva. Leckde zatuhnul výkup pozemků. Urychlit jej nebude tak snadné. Vypořádat se s obstrukcemi ekologistů zákonnými prostředky, to vyžaduje čas. Jiné rychlostní komunikace zase brzdí nedostatek peněz. S tím by se dalo pohnout mnohem snáz než s ekologickými aktivisty. Možná se to nezdá, ale peníze tu jsou, a není jich málo. Z prostředků vyčleněných na dopravu totiž půjde i v nelehké době rozpočtových úspor více než třetina do železnice, kde jsou největší investicí moderní železniční koridory. Třetinový podíl se jeví jako hodně přehnaný. Silnice mají daleko hustější síť než dráha. Kromě toho přepravní výkony železnic to vedle silnic prohrávají na celé čáře. Zatímco v roce 1995 vítězila silnice o necelou polovinu, v roce 2001 už vedla o téměř jeden a půl násobek, a tento náskok dál zvyšuje. Politici však mají železnice v oblibě bez ohledu na realitu a podle toho rozdělují peníze. Jestliže v roce 2001 vedly výkony silnice ku železnici 2,4:1 a dnes pravděpodobně vyhrávají s ještě drtivější převahou, finance se budou letos rozdělovat v poměru pouze 1,8:1. Nejde jenom o hru čísel, ale také o smysl těchto investic. Peníze investované do železnice se nevrátí, dokud železnice soustavně prodělává. Nepotřebuje totiž především peníze, ale zásadní reformu. A hlavně, ruku na srdce, zajímal se někdy nějaký investor, jestli k němu povede rychlostní železniční koridor?

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít