Koridor místo dálnice

19. ledna 2004, 00:00 - JAN ŠMÍD, politolog
19. ledna 2004, 00:00

Jedna nepříjemná zpráva: zpomalí se výstavba dálnic. Ekologové možná zajásají, ale investoři to vidí jinak. Nejeden z nich si teď investici v České republice rozmyslí, jako to pravděpodobně právě kvůli chybějící autostrádě udělala automobilka Peugeot.

Bez dobrého spojení s vnějším světem si oblasti s vysokou nezaměstnaností a nízkými platy budou muset na svoji prosperitu ještě pár let počkat. Proč se nestaví rychleji? Důvody jsou v podstatě dva. Leckde zatuhnul výkup pozemků. Urychlit jej nebude tak snadné. Vypořádat se s obstrukcemi ekologistů zákonnými prostředky, to vyžaduje čas. Jiné rychlostní komunikace zase brzdí nedostatek peněz. S tím by se dalo pohnout mnohem snáz než s ekologickými aktivisty. Možná se to nezdá, ale peníze tu jsou, a není jich málo. Z prostředků vyčleněných na dopravu totiž půjde i v nelehké době rozpočtových úspor více než třetina do železnice, kde jsou největší investicí moderní železniční koridory. Třetinový podíl se jeví jako hodně přehnaný. Silnice mají daleko hustější síť než dráha. Kromě toho přepravní výkony železnic to vedle silnic prohrávají na celé čáře. Zatímco v roce 1995 vítězila silnice o necelou polovinu, v roce 2001 už vedla o téměř jeden a půl násobek, a tento náskok dál zvyšuje. Politici však mají železnice v oblibě bez ohledu na realitu a podle toho rozdělují peníze. Jestliže v roce 2001 vedly výkony silnice ku železnici 2,4:1 a dnes pravděpodobně vyhrávají s ještě drtivější převahou, finance se budou letos rozdělovat v poměru pouze 1,8:1. Nejde jenom o hru čísel, ale také o smysl těchto investic. Peníze investované do železnice se nevrátí, dokud železnice soustavně prodělává. Nepotřebuje totiž především peníze, ale zásadní reformu. A hlavně, ruku na srdce, zajímal se někdy nějaký investor, jestli k němu povede rychlostní železniční koridor?

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče