Korejci přicházejí

15. května 2006, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
15. května 2006, 00:00

HYUNDAI V ČESKU Do Česka přicházejí první korejské firmy. Znamenají příležitost pro české dodavatele i zaměstnance. Ti si však budou muset dát pozor na velmi rozdílnou korejskou kulturu. Zkazit obchod může zdánlivá maličkost - hlasité smrkání na veřejnosti. Nesmí vás zaskočit, ani když má protistrana při jednání zavřené oči.

HYUNDAI V ČESKU Do Česka přicházejí první korejské firmy. Znamenají příležitost pro české dodavatele i zaměstnance. Ti si však budou muset dát pozor na velmi rozdílnou korejskou kulturu. Zkazit obchod může zdánlivá maličkost - hlasité smrkání na veřejnosti. Nesmí vás zaskočit, ani když má protistrana při jednání zavřené oči. Nespí, pouze se vysoce soustředí na to, co říkáte.

Přestože je její nejvyšší vedení obviněno z korupce, společnost Hyundai továrnu na výrobu automobilů v Česku s největší pravděpodobností postaví. Smlouvu by měl v polovině května podepsat v Koreji ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Díky této investici najde práci zhruba tři tisíce lidí. Na své si mají přijít i čeští dodavatelé.

OCEL, UKLIZEČKY A TAKÉ BYTY

„Příležitosti lze vidět ve všech oborech, které souvisejí s automobilovou výrobou -plasty, elektronika, textil či ocelářství. Kromě toho se na stavbě továrny bude podílet řada českých stavebních firem. Korejci budou také potřebovat nábytek, kancelářské potřeby, počítače, bezpečnostní agenturu či úklidové firmy,“ vypočítává možnosti pro české firmy generální ředitel vládní agentury CzechInvest Tomáš Hruda. Firma Hyundai si již také podle zástupce Hospodářské komory České republiky Kim Jung-Suna vytypovala asi sto domů pro své manažery. „Budou to žně pro realitní kanceláře. Manažeři si navíc s sebou do Česka přivedou rodiny, což zvýší poptávku po službách mateřských škol. Více práce budou mít také překladatelé do korejštiny,“ říká Kim.

Kromě Hyundaie míří do Česka další korejské firmy. Výrobce automobilových karoserií Sungwoo Hitech počítá v Ostravě s investicí 4,7 miliardy korun, která by měla přinést práci 1500 zaměstnancům. Do Moravskoslezského kraje přijde také několik dvorních dodavatelů společnosti Hyundai. „Ti sice částečně vezmou práci českým firmám, ale stále zde zůstává velký prostor jak pro přímé dodávky, tak pro subdodávky,“ vysvětluje Kim.

GOLF, TO JE JISTOTA

Možností je tedy pro české firmy mnoho. Překážkou v cestě za získáním zakázky by však mohly být značné kulturní rozdíly mezi Čechy a Korejci. „Základem úspěchu je získání důvěry obchodního partnera. Korejská kultura totiž velmi akcentuje osobní vztahy,“ říká děkan Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Jaroslav Světlík.

Důležitý je zejména první dojem, protože Korejci mají smysl pro detail. „Při jednání je nezbytný společenský oblek, kravata, opasek, hodinky, čisté nehty. Oblek by měl být tmavší a košile nejlépe bílá. Korejci také velmi dají na drahá evropská auta,“ doporučuje Kim. Kdo ale chce mít stoprocentní úspěch, měl by podle Kima vzít obchodního partnera na golf.

NA ŠÉFA NESMÍ SPADNOUT ANI KAPKA

Při jednáních se také silně projevuje přísná hierarchie korejské společnosti. Starší nebo nadřízené osobě je nutno prokazovat náležitou úctu a respekt. Při obchodní schůzce hovoří s protistranou nejvýše postavená přítomná osoba, ostatní pouze na vyzvání. „Při návštěvě jedné korejské firmy se začalo schylovat k dešti. Podřízení vedoucího korejské výpravy se začali shánět po deštníku, aby svého šéfa zakryli. Naštěstí se podařilo jeden objevit,“ vzpomíná na pověstnou korejskou úctu k nadřízeným Pavla Břusková, generální ředitelka Agentury pro regionální rozvoj.

Velmi specifický je také samotný korejský jazyk. „V češtině existuje tykání a vykání. V korejštině je způsobů komunikace daleko více. Jinak mluví syn s otcem a jinak otec k matce, používají se jiná slovesa a rozdílná struktura řeči,“ upozorňuje Kim. Tato zvláštnost také zdůvodňuje, proč první věcí, na kterou se Korejec ptá, je věk, rodina nebo děti. „Chce totiž zjistit, jak má s protistranou mluvit. Hlavně otázka na věk může však být pro Evropana, zejména ženu, poněkud nepříjemná,“ říká Kim.

RYCHLE, RYCHLE Další korejské motto zní: rychle, rychle. „Nenávidí pomalejší dodávky a pomalejší reakci. Pokud tedy chcete uspět v jednání s Korejci, klaďte na rychlost veliký důraz,“ doporučuje Kim. Rychle si vyměňují Korejci mezi sebou také informace. „Pokud jednáte poprvé s korejským partnerem, může průběh a výsledek velmi ovlivnit váš úspěch u dalších korejských firem,“ vysvětluje Kim. Podle Světlíka je také nutné zapomenout na „akademickou čtvrthodinku“ a přijít na jednání včas. Na rozdíl od české společnosti, která je rovnostářská, je korejská společnost založena na nerovnosti lidí. Hlavní korejskou ctností je tvrdá práce a schopnost postarat se sám o sebe a také svoji rodinu, která má v Koreji velkou váhu. Nerovné je hlavně postavení žen. „Pokud je to možné, neberte s sebou na jednání do Koreje ženu překladatelku,“ varuje Kim. NEZTRAŤ TVÁŘ A DEJ SI SPRCHU Charakteristický je pro většinu Asiatů strach z takzvané ztráty tváře. „Asiaté totiž mají intuitivní potřebu sociální rovnováhy a správného chování. I s lidmi, které ,nemusí‘, komunikují velmi slušně a vlídně. Za ztrátu tváře se také považuje chování, kdy vysoce postavená osoba sníží svoji vážnost tím, že například nepřijede mercedesem, ale škodovkou. Pokud má Korejec nějaké postavení, musí se podle toho také chovat,“ vysvětluje Světlík. Kim také poukazuje na rozdílné pachy Evropanů a Asiatů. „Je dobré se těsně před jednáním osprchovat. Evropan sice svůj pach necítí, ale Korejec ano, a může mu to být velice nepříjemné,“ upozorňuje Kim. SMRKÁNÍ NA VEŘEJNOSTI, TO JE KONEC Podle Kima jsou však Korejci k drobným prohřeškům tolerantní, co ale skutečně nesnášejí, je hlasité smrkání na veřejnosti. „Zatímco krkání při obědě je běžné, smrkání je velmi neslušné,“ zdůrazňuje Kim. Zaskočit by českého podnikatele neměla ani situace, kdy má Korejec při jednání zavřené oči. „Nespí, pouze se vysoce soustředí na to, co říkáte,“ říká Světlík. „Naopak nic dobrého nevěstí, pokud se protistrana hladí na hlavě či dýchá skrz zuby,“ dodává Václav Soldát, člen Asociace trenérů a konzultantů managementu. Přes velkou řadu rozdílů mají obě země také něco společného. „Je to především jakýsi odstup k cizincům. A také způsob, jakým se ho zbavujeme. Češi i Korejci se totiž rádi napijí,“ uzavírá Kim. TVRDĚ PRACUJ A NEREMCEJ**

Pozor na rozdílnou kulturu by si vedle potenciálních dodavatelů měli dát také budoucí zaměstnanci korejských firem. „Korejci nemají rádi, když dělníci nedokončí zadaný úkol, protože se jim blíží konec pracovní doby. To je velkým problémem například v automobilce Kia v Žilině. „Lidé by měli vědět, že sice přesčasy zaplacené nedostanou, ale když prokážou své schopnosti, mohou počítat s rychlým kariérním postupem,“ říká Kim.

Problémy mohou také vzniknout kvůli tomu, že Češi na rozdíl od Korejců neuznávají autoritu spojenou s funkcí. „Češi rádi remcají, zatímco Korejci se v plné míře podřizují firmě,“ tvrdí Kim. Ne všichni čeští dělníci také akceptují tvrdou práci. Příkladem je velké množství cizích dělníků v továrně TPCA v Kolíně.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče