Kontroly nesmějí ovlivnit dobu přepravy

19. května 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
19. května 2008, 00:00

VLADIMÍR NOVOTNÝ, DHL EXPRESS CZECH REPUBLIC - Požadavky na bezpečnost letecké dopravy v poslední době výrazně stouply. „Jasně se určila pravidla, co se může  přepravě letadlem přijmout a za jakých podmínek,“ říká provozní ředitel Hub’s & Gateways společnosti DHL Express Czech Republic Vladimír Novotný.

Jak se změnila situace v požadavcích na bezpečnost letecké pošty?

Je to podobné jako v osobní letecké dopravě. Lidé vnímají, že se něco stalo při jejich odbavování na letišti. Totéž se ale děje při odbavování expresních zásilek. Nová legislativa Evropské unie nastavuje naprosto stejné standardy pro odbavování nákladní dopravy. Totéž, co se děje ve veřejné části letiště, se děje i v neveřejné zóně. Zásilky kontrolujeme stejně důkladně, jako se kontrolují zavazadla běžných cestujících.

Rozdíl je pouze v tom, že osobní letadla čelí větším rizikům než čistě nákladní. To, že tam nejsou lidé, ještě neznamená, že se z takového letadla nemůže stát zbraň, pokud se do něj dostane nějaká výbušnina nebo nebezpečná látka.

Kde se dozvím, co nesmím přepravovat a jak má zásilka vypadat?

Buď přímo od obchodního zástupce, nebo na zákaznickém servisu, případně na internetových stránkách. Zdrojů je několik, každý má možnost si včas ověřit, co může a co ne.

Jedním z rizik je i ztráta zásilky. Co děláte pro minimalizaci tohoto rizika?

Rozdělme to na dvě části. První část je poškození zásilky, její odcizení nebo vloupání do ní. Tedy víceméně zabezpečení objektů. Staráme se o to, aby objekt byl zabezpečen kamerovými systémy, elektronickými vstupy, bezpečnostní agenturou i školením jednotlivých zaměstnanců. Ti by měli poznat, zda se zásilkou bylo nějak nepovoleně manipulováno či zda byla otevřena nebo jinak napadena. To jsou prevence proti drobné trestné činnosti.

A druhá část?

Druhá část je samotná bezpečnost leteckého provozu. Tedy prevence proti tomu, aby nám letadlo nespadlo na hlavu. Zde aplikujeme rentgenové kontroly, fyzické kontroly zásilek, vytváříme prostředí sterilní zóny. Každá exportní zásilka prochází rentgenem. K tomu účelu trénovaný zaměstnanec DHL rozhoduje, zda je či není přípustná k přepravě.

Pokud projde touto kontrolou, jde do sterilní zóny (Security restricted area), kde dojde k samotné nakládce do leteckých kontejnerů. To je místo střežené kamerami a bezpečnostní službou. Přístup do něj má pouze autorizovaná osoba, která je k tomu kompetentní a patřičně bezpečnostně vyškolena.

Odrážejí se zpřísněná bezpečnostní opatření na délce přepravy leteckých zásilek?

Ta vůbec nesmí mít vliv. Tento byznys je především založen na čase. Zákazník si vybere expresní službu zejména proto, že potřebuje přepravit zásilku z bodu A do bodu B rychle. Tohle je naše devíza, která nás odlišuje třeba od klasické pošty. Nemůžeme rezignovat tím, že kvůli novým bezpečnostním opatřením prodloužíme dobu přepravy. Musíme činnosti zefektivnit a zlepšit, nemůže se to nijak projevit na době doručení zásilky.

Existují nějaké limity, co všechno se dá přepravit letadlem?

Záleží pouze na tom, zda se to vejde do letadla či nikoliv. Dieselovou lokomotivu budeme přepravovat jinak, to je jasné. DHL v širokém portfoliu služeb zvládne přepravit všechno. V leteckém expresu to záleží na typu letadla a rozměrech kontejnerů.

Projevil se na nákladní přepravě vstup Česka do Schengenu?

To se na nákladní letecké dopravě prakticky neprojevilo, týká se jen osobní dopravy. Určitě nám ale Schengen pomohl například v dopravě našeho zboží z Brna do Bratislavy, kde jej nakládáme do letadla. Tam jsme jistě uspořili odstraněním hraničních kontrol čas.

Které destinace jsou z Prahy nejatraktivnější pro české zákazníky?

Směřování leteckých zásilek obecně kopíruje trendy českého exportu, nejsilnějšími lokalitami jsou tedy Německo, Velká Británie, USA, Francie.

Řada firem si dnes stěžuje na to, že jim chybějí noví pracovníci. Jak se vám shánějí noví zaměstnanci, když navíc máte tak přísné bezpečnostní požadavky?

Najít na trhu kvalifikovaného zaměstnance, zejména pro prostředí leteckého expresu, je složité. Máme dvě skupiny odborných zaměstnanců – zaměstnanec pro provoz, který musí splňovat řadu kritérií. Konkrétně musí mít čistý výpis z trestního rejstříku, pětileté pozitivní reference jeho pracovní aktivity, musí ovládat angličtinu.

Druhou chybějící skupinou lidí jsou celní deklaranti. Pokud chceme i v celním odbavení poskytovat prvotřídní služby, potřebujeme schopné zaměstnance. Najít dnes takového člověka je velmi těžké. Proto přistupujeme nově i k výběru zaměstnanců bez výrazných zkušeností. A posilujeme interní trénink, abychom z nich samostatné celní referenty udělali v nejkratším možném termínu.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče