Kontrolujte řidiče na dálku

13. prosince 2004, 00:00 - RADAN DOLEJŠ
13. prosince 2004, 00:00

Mobil, navigační systém a počítač sledují kamiony v Evropě. Ve Spojených arabských emirátech budou tyto přístroje hlídat dodržování dopravních předpisů i u osobních automobilů.

TELEMATIKA Obor budoucnosti. Tak se mluví o telematice - propojení počítačů, mobilů, navigačních systémů a automobilové dopravy. Přes čidla umístěná v automobilu se na dálku dá sledovat nejen technický stav vozidla (od tlaku oleje, přes množství paliva až třeba po teplotu v nákladním prostoru), ale také rychlost, směr jízdy a aktuální poloha. Telematika se dá využívat nejrůznějším způsobem. Například automobil sám ohlásí servisu přes mobilní síť, že už je čas na pravidelnou servisní kontrolu. Automaticky proběhne i objednání a majitel vozu dostane SMS zprávu s přesným datem servisní kontroly. To je ovšem hudba budoucnosti, byť blízké. V praxi už fungují jiné příklady telematiky, které ovlivňují podnikání dopravních firem, ale i chování řidičů na silnicích. Nejzajímavěji, skoro jako sci-fi, vypadá telematika v Spojených arabských emirátech. Dubajská univerzita společně s firmami DaimlerChrysler a IBM připravila unikátní systém sledování všech tamějších vozidel. Každý vůz v Dubaji bude mít v dohledné době nainstalovaný přijímač GPS signálu a GSM vysílač. Součástí zařízení bude i navigační systém s digitální mapou, kde budou zaznamenány všechna místní omezení maximální rychlosti. Telematický systém pak bude sledovat, kde přesně se automobil pohybuje a porovnávat jeho aktuální rychlost s maximální povolenou rychlostí. Jestliže řidič rychlost překročí, dostane automaticky pokutu. Řidiči si tak budou muset v Dubaji dávat veliký pozor. Je to daň za jejich bezohlednost. Každoročně na dubajských silnicích v průměru umírá při nehodách více lidí než v Evropě, dodržování rychlosti totiž není něco, nač by místní řidiči byli zvyklí. Právě telematickým systémem chce dubajský šejk snížit hrozivou nehodovost. Systém se dá v případě větší investice rozšířit třeba i o kontrolu projíždění křižovatkou na červenou nebo bezhotovostní placení parkovného. „Podobný systém se v zemích Evropské unie zavést nedá, kvůli ochraně soukromí. Telematika však má i jiná, širší pojetí,“ řekl Profitu ředitel divize telematiky IBM Erich Nickel. ŠETŘÍ PALIVO Právě IBM ve spolupráci s firmou FleetBoard, což je dceřiná firma automobilky DaimleirChrysler, připravují telematické služby pro celou Evropu. Společně nabízejí kamionovým dopravcům celý balík telematiky. Zařízení se skládá z malého přenosného počítače (PDA), přijímače navigačního signálu GPS a softwarového programu. Dopravce, který chce využívat telematiku, zakoupí hardware a přes internet už jen sleduje, kde se zrovna jeho kamiony pohybují, kam a jak rychle jedou a s jakým nákladem. A právě software, který je součástí dodávky, pomáhá dopravci účinněji řídit firmu. „Polovina kamionů po Evropě jezdí plně naložena jen jedním směrem. Telematika pomůže lépe organizovat dopravu i více využívat volné kapacity,“ domnívá se Nickel. Dokonce tvrdí, že softwarový systém je schopný radit řidičům, jakým způsobem mají řídit, aby jeli co nejefektivněji a zároveň co nejméně zatěžovali samotný kamion. Podle výpočtů společnosti FleetBoard dokáže jejich systém za rok ušetřit jen na pohonných hmotách v průměru tři tisíce eur na vůz. Program prý vyhodnotí styl jízdy řidiče, porovná jej s reliéfem tratě a technickými možnostmi kamionu, a doporučí řidiči lepší styl jízdy. TUZEMSKÁ KONKURENCE**

Základ telematické technologie IBM a FleetBoard však není ničím objevným. Kombinaci mobilní komunikace, satelitní navigace a počítačů už v Česku řadu let používá více podobných firem. Jejich nástroje nejsou sice tak sofistikované, aby poučovaly řidiče o stylu jízdy, zastanou však jiné funkce. N apříklad dopravní firma M+L používá telematiku českých společností Auris a T-Mobile. Systém v kombinaci se sítí GSM a navigačním systémem GPS monitoruje okamžitou polohu kamionu, jeho spotřebu, stav paliva v nádrži, čas posledního tankování, aktuální rychlost a řadu dalších údajů. Všechny údaje posílá monitorovací jednotka do centrály firmy přes síť GSM. „Systém není primárně koncipován kvůli úspoře, ale kvůli celkové organizaci vozového parku. Dovoluje zautomatizovat řadu činností, jako generování knih jízd, odesíláni objednávek do vozidla. Dispečeři mají neustalý přehled o poloze a stavu všech vozidel,“ vysvětluje IT manager firmy M+L Karel Tinka. Eurotel zase telematiku nasazuje k hlídání. Jeho modul Patriot dokáže zabezpečit na dálku majetek, ohlídat auto či byt. Pokud někdo do objektu nebo vozu vnikne, Patriot okamžitě rozešle SMS zprávu až na pět telefonních čísel a zároveň nabídne řadu dalších možností jak situaci řešit. N avíc se díky němu dá odposlouchávat například vnitřek vozidla či objektu, případně se zloději rovnou navázat kontakt. Pokud je vyjednávání neúspěšné, lze využít dalších funkcí modulu - na dálku lze vypnout motor ukradeného auta nebo spustit poplašnou sirénu. Kromě zajišťování bezpečnosti se dá Patriot třeba využít i pro dálkové ovládání topení na chalupě nebo zapínání pračky. Stačí jen nainstalovat příslušný GSM modul, který se připojí na důležitá zařízení automobilu či bytu a na poplachový systém. Modul se ovládá pomocí hlasového volání. V menu se pohybujete podobně jako například v nabídce záznamové schránky.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče