Kontrolujte auta přes mobil

17. července 2006, 00:00 - MARTIN ZIKMUND
17. července 2006, 00:00

Správa vozového parku zahrnuje velmi obsáhlou agendu. Ohlídat všechny náležitosti stojí zpravidla hodně úsilí a potažmo i peněz. Dnešní mobilní technologie však nabízejí řešení. Jednoduché a relativně levné.

SPRÁVA VOZOVÉHO PARKU

Správa vozového parku zahrnuje velmi obsáhlou agendu. Ohlídat všechny náležitosti stojí zpravidla hodně úsilí a potažmo i peněz. Dnešní mobilní technologie však nabízejí řešení. Jednoduché a relativně levné.

 Základem systému sledování vozidla je jednotka, která se nainstaluje do vozidla.

Nákup služebního vozu představuje pro majitele firmy řadu povinností a starostí: zabezpečení vozu, zřízení knihy jízd, evidenci daňových dokladů za benzin a mnoho mnoho dalších. Třeba i taková zdánlivá banalita jako je hlídání termínu, kdy končí životnost lékárničky. Nedodržení těchto povinností přitom může znamenat finanční újmu, ať již ve formě pokuty či zbytečných nákladů.

NAJMĚTE SI SYSTÉM

Je zřejmé, že čím více vozidel a řidičů v podniku je, tím více narůstá potřebná administrativa. Pokud se však firma přímo nezabývá autodopravou a nebo nemá příliš vozidel, je zbytečné pro tuto agendu najímat zaměstnance. Existují totiž systémy, které značnou část povinností dokáží ohlídat za vás. Takovéto systémy přitom nabízejí přímo mobilní operátoři ve spolupráci se svými partnery - dva největší z nich se nazývají CarNet - společný projekt společností T-Mobile Czech Republic a SGS a Eurotel Car Control - společný projekt Telefónica O2 Czech Republic a Secar Bohemia.

JAK TO KLAPE Systémy pro logistiku vozového parku obsahují v zásadě dvě součásti: modul, který je nutné nainstalovat do každého jednoho vozidla, a software, který s jednotkami komunikuje a řídí všechny potřebné výstupy, poskytuje statistiky, nabízí možnost dohledu nad jednotlivými vozy a podobně.

Moduly jsou u obou systémů vybaveny anténou pro satelitní navigaci GPS a GSM/GPRS jednotkou, která komunikuje přes mobilní síť. Přes tu se pak přenášejí informace o poloze, rychlosti, nadmořské výšce a stavu vstupních portů. Ty slouží k přenosu dat z externích čidel, která jsou využita pro autoalarm. Oba dva konkurenční systémy tedy zároveň slouží také k zabezpečení vozidel.

Druhou částí je pak serverová aplikace. Zde se oba systémy od sebe poněkud odlišují. Systém CarNet se skládá ze serverové aplikace a klientské aplikace, kterou je třeba nainstalovat ve firmě a je k ní pak možné přistupovat v rámci intranetu pomocí webového prohlížeče. Všechny informace ze systému jsou ukládány přímo v lokální databázi, ke které mohou přistupovat i ostatní aplikace včetně systémů jako je třeba SAP.

Eurotel Car Control nabízí také server hostovaný u provozovatele, tedy Secar Bohemia, avšak jako klientská aplikace slouží přímo webový prohlížeč. Přístup do systému je tak možný například i z takzvaných chytrých mobilních telefonů či PDA. Údaje lze pak vyexportovat ve standardním formátu csv.

Zákazníci navíc mají možnost se na celou aplikaci podívat a vyzkoušet si její funkce, a to na adrese carcontrol. eurotel.cz, kde je také k dispozici kompletní uživatelská příručka. Funkce podporované těmito systémy lze rozdělit do několika důležitých částí.

ZABEZPEČENÍ VOZIDEL

Víceméně doplňková služba, kterou tyto systémy nabízejí, dokáže zcela zásadním způsobem ovlivnit cenu pojištění u řady pojišťoven. Navíc oba systémy nabízejí možnost nechat vozidlo v případě krádeže nalézt a zajistit.

ON-LINE SLEDOVÁNÍ VOZIDEL Oba systémy také umožňují zobrazit si všechna vozidla na mapě a sledovat jejich aktuální polohu, rychlost a ostatní údaje z GPS. Je tak možné sledovat, zda řidič jede tam, kam měl jet. Kdy bude zhruba u zákazníka, jestli stojí v zácpě či případně zda dodržuje rychlostní limity. Navíc máte kdykoliv přehled o stavu tachometru toho daného vozidla a tedy i o tom, zda již má jít na garanční prohlídku či nikoliv.

VEDENÍ KNIHY JÍZD

Velice šikovnou funkcí je automatizované vedení knihy jízd. To navíc umožní i snadnou identifikaci soukromých či neautorizovaných jízd a různých neplánovaných přestávek na cigaretu, oběd apod., což ve svém důsledku přináší okamžité snížení nákladů, případně propuštění neloajálních zaměstnanců a uvolnění jejich postů těm, kteří si chtějí plnit své pracovní povinnosti. V případě obou řešení je také možné přepínačem umístěným ve vozidle manuálně odlišovat soukromé jízdy, takže v případě, že zaměstnanci mají dovoleny soukromé jízdy služebními auty, jsou tyto jízdy ihned označeny v knize jízd a není třeba je označovat až ex post.

KONTROLA TANKOVÁNÍ Oba systémy umějí provést přímý import údajů o tankování ze systému CCS. Systém Eurotel Car Control navíc podporuje také karty Benzina a Shell. Po importu těchto údajů je možné provést automatické doplnění těchto údajů do knihy jízd a provést výpočet průměrných spotřeb jednotlivých vozidel a tím i kontrolu toho, zda si náhodou řidiči na služební karty netankují benzin pro svoji osobní potřebu.

IDENTIFIKACE ŘIDIČE

Oba dva systémy umožňují jako doplňkovou službu identifikaci řidiče pomocí čipu. Informace o tom, který řidič aktuálně řídí, je pak přenášena na server, což umožňuje sledovat, zda řidiči dodržují bezpečnostní přestávky a také to, kdo při které jízdě řídil, což může přijít vhod zejména při případném správním řízení o udělení pokuty za porušení silničních pravidel.

KONTROLA DODRŽOVÁNÍ RYCHLOSTNÍCH LIMITŮ

Funkce, která je zajímavá zejména s nástupem nového bodového systému, může přinést nové úspory, se kterými provozovatelé těchto aplikací původně nepočítali. Jelikož zaměstnanecřidič s 12 body je firmě k ničemu, je možné provádět vlastní namátkové kontroly dodržování rychlostních limitů a za jejich porušování zaměstnance případně postihovat. Jen je nutné mít na paměti, že i v obcích jsou místa, kde se smí jet více než 50 km/h a že ne každé místo na dálnici dovoluje jet rychlostí 130 km/h.

HLAVNĚ TEN PRAVÝ

Výběr vhodného systému pro logistiku vozového parku je poměrně snadný. Oba nabízejí velice podobné parametry. Nejjednodušší je tedy nejprve si obě aplikace vyzkoušet nebo nechat předvést v praxi. V případě Eurotel Car Control je možné si udělat poměrně konkrétní představu ihned, neboť je k dispozici manuál i testovací účty v internetové aplikaci na carcontrol. eurotel.cz. U CarNetu je situace poněkud složitější a pro bližší informace je nutné kontaktovat společnost SGS.

Jakmile zjistíte, zda je možné pro vaše potřeby využít oba systémy, měla by být dalším kritériem cena. V tomto případě se také nemusíte nutně omezovat na to, u kterého jste momentálně operátora. Není žádný problém ani handicap mít hlasové služby od jednoho operátora a systém pro logistiku vozového parku od jiného. V každém případě se ale před nákupem podobného systému vyplatí kontaktovat obchodníka, který se o vaši firmu u operátora stará.

Kromě zmiňovaných aplikací existují i další systémy, často specializované na potřeby konkrétních druhů podnikání, zejména pak osobní či nákladní autodopravy. T-Mobile vedle systému CarNet na svém webu v sekci Partnerská ř
ešení nabízí podobné produkty od dalších sedmi firem, stejně tak Telefónica O2 má ve stejné sekci dalších pět partnerských řešení.

VYPLATÍ SE VŮBEC?

Oba dva operátoři ve svých propočtech, bez započtení nového bodového systému a vyšších pokut za překročení nejvyšší povolené rychlosti, uvádějí návratnost vložených investic v řádu jednotek měsíců a finanční úspory v rozpětí 10 až 30 procent. Tyto úspory jsou přitom vypočteny zejména s ohledem na eliminaci černých jízd a neoprávněného tankování.

Každopádně určitě stojí za zvážení, zda si podobný systém do firmy nepořídit, a to i v případě, že máte třeba jen jedno vozidlo. Náklady na palubní jednotku totiž často pokryje úspora získaná díky slevě na havarijním pojištění a úspora získaná eliminací nutnosti vést si manuálně knihu jízd.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče