Konkurenci přepravců ničí krajské dotace

07. března 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
07. března 2005, 00:00

SPOR AUTODOPRAVCŮ NA SEVERU ČECH V souboji o linku mezi Prahou a Libercem si firmy ČSAD Liberec a Student Agency vybraly oddechový čas. Dosavadní události ale ukazují, že ve městě pod Jizerskými horami něco není v pořádku.

SPOR AUTODOPRAVCŮ NA SEVERU ČECH V souboji o linku mezi Prahou a Libercem si firmy ČSAD Liberec a Student Agency vybraly oddechový čas. Dosavadní události ale ukazují, že ve městě pod Jizerskými horami něco není v pořádku.

Na začátku letošního února, kdy začala mezi Prahou a Libercem jezdit společnost Student Agency, se prakticky zopakovala podobná situace z roku 2003. Tehdy začala pražská firma Hotliner provozovat víkendovou linku z Prahy přes Liberec do Jindřichovic pod Smrkem. To ještě nechala firma ČSAD Liberec celkem bez povšimnutí. Když však Hotliner zažádal o licenci na spoje do Liberce i ve všední den, bylo zle. „Na Krajském úřadu v Liberci nám odmítli licenci vydat s tím, že se jedná o tak zvanou dotovanou linku v rámci základní dopravní obslužnosti,“ řekl Profitu jednatel Hotlineru Otakar Horký.

Stejné argumenty zvolila vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Stanislava Jakešová i v případě neudělení licence firmě Student Agency. Oběma dopravcům nakonec pomohl pražský magistrát. Licenci totiž může vydat jakékoliv město, kudy linka projíždí.

Také v případě Student Agency se opakovala situace, kdy se zástupci ČSAD Liberec snažili konkurenci omezit vjezd na liberecké autobusové nádraží - podobně jako dříve v případě Hotlineru. Student Agency na tom byla hůře, protože neměla platnou smlouvu o vjezdu na nádraží, o kterou se díky předchozí víkendové lince do Jindřichovic mohl opřít Hotliner.

DOTACE I NA ZISKOVÉ LINKY?

Zástupci firem Hotliner i Student Agency se shodují: Základem všech problémů na libereckém autobusovém trhu je skutečnost, že tamní krajský úřad zahrnuje linku z Prahy do Liberce do systému základní dopravní obslužnosti. Linka do hlavního města je přitom jednoznačně zisková, o čemž svědčí i zájem dalších soukromých dopravců o ni. Nárok na státní dotaci by tedy podle některých odborníků měly mít pouze linky, které vedou do odlehlých částí regionu. „Jsme schopni spojení s Prahou provozovat se ziskem i po nástupu Student Agency. Tak nevím, proč na ni ČSAD Liberec potřebuje dotaci,“ říká Horký.

Stanislava Jakešová z libereckého krajského úřadu ale tvrdí, že dopravce potřebuje provozovat i ziskové linky, aby dotace z veřejného rozpočtu nemusela být tak velká. Stejné stanovisko zastává i šéf Svazu dopravy Petr Kašík. „Konkurence na první pohled pomůže zákazníkům. Na druhou stranu ale bere kšeft společnostem, které pokrývají celý region včetně ztrátových linek,“ říká. Kašík tak kritizuje „vyzobávání“ třešniček z celkového počtu autobusových linek na českém trhu.

OBCE MAJÍ OBAVY

Další pohled na spory kolem linky mezi Prahou a Libercem nabízejí zástupci obecních zastupitelstev. Ti se bojí, že pokud si autobusový dopravce nebude moci vydělat na ziskových linkách a nedostane ani vyšší dotace z krajských rozpočtů, logicky pak omezí dopravu na nejméně výnosných linkách. Tedy do těch nejzapadlejších obcí, kam jiná doprava nevede.

„Pokud by se základní dopravní obslužnost nevztahovala na linku Praha-Liberec, museli bychom na zajištění dopravy do Jindřichovic pod Smrkem přispívat až o polovinu více peněz než dosud,“ tvrdí starosta této obce Petr Pávek. Jakešová odhaduje případné nutné zvýšení krajské dotace na dopravu až o několik milionů korun ročně. V loňském roce přitom činila ztráta regionální autobusové dopravy na Liberecku kolem 130 milionů korun.

* Z LIBERCE DO PRAHY ZA JEDNU KORUNU

Linku mezi Prahou a Libercem začala Student Agency provozovat na začátku letošního února díky licenci vydané pražským magistrátem. Firma ČSAD Liberec jako provozovatel libereckého autobusového nádraží ji však znemožnila vjezd do areálu. Student Agency tedy odjížděla z blízké ulice a rozhodla se „kompenzovat nepohodlí cestujících při vystupování či nastupování“ dočasným snížením ceny jízdného na symbolickou jednu korunu. Tím si však proti sobě postavila i dalšího konkurenta na trase, společnost Hotliner. Na konci měsíce soud předběžným opatřením zakázal blokádu libereckého autobusového nádraží, zároveň však nařídil Student Agency okamžitě zrušit jednokorunové jízdné. (Názory čtenářů najdete na straně 25.) 

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče