Article, show

Konkurenci přepravců ničí krajské dotace

07. března 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
07. března 2005, 00:00

SPOR AUTODOPRAVCŮ NA SEVERU ČECH V souboji o linku mezi Prahou a Libercem si firmy ČSAD Liberec a Student Agency vybraly oddechový čas. Dosavadní události ale ukazují, že ve městě pod Jizerskými horami něco není v pořádku.

SPOR AUTODOPRAVCŮ NA SEVERU ČECH V souboji o linku mezi Prahou a Libercem si firmy ČSAD Liberec a Student Agency vybraly oddechový čas. Dosavadní události ale ukazují, že ve městě pod Jizerskými horami něco není v pořádku.

Na začátku letošního února, kdy začala mezi Prahou a Libercem jezdit společnost Student Agency, se prakticky zopakovala podobná situace z roku 2003. Tehdy začala pražská firma Hotliner provozovat víkendovou linku z Prahy přes Liberec do Jindřichovic pod Smrkem. To ještě nechala firma ČSAD Liberec celkem bez povšimnutí. Když však Hotliner zažádal o licenci na spoje do Liberce i ve všední den, bylo zle. „Na Krajském úřadu v Liberci nám odmítli licenci vydat s tím, že se jedná o tak zvanou dotovanou linku v rámci základní dopravní obslužnosti,“ řekl Profitu jednatel Hotlineru Otakar Horký.

Stejné argumenty zvolila vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Stanislava Jakešová i v případě neudělení licence firmě Student Agency. Oběma dopravcům nakonec pomohl pražský magistrát. Licenci totiž může vydat jakékoliv město, kudy linka projíždí.

Také v případě Student Agency se opakovala situace, kdy se zástupci ČSAD Liberec snažili konkurenci omezit vjezd na liberecké autobusové nádraží - podobně jako dříve v případě Hotlineru. Student Agency na tom byla hůře, protože neměla platnou smlouvu o vjezdu na nádraží, o kterou se díky předchozí víkendové lince do Jindřichovic mohl opřít Hotliner.

DOTACE I NA ZISKOVÉ LINKY?

Zástupci firem Hotliner i Student Agency se shodují: Základem všech problémů na libereckém autobusovém trhu je skutečnost, že tamní krajský úřad zahrnuje linku z Prahy do Liberce do systému základní dopravní obslužnosti. Linka do hlavního města je přitom jednoznačně zisková, o čemž svědčí i zájem dalších soukromých dopravců o ni. Nárok na státní dotaci by tedy podle některých odborníků měly mít pouze linky, které vedou do odlehlých částí regionu. „Jsme schopni spojení s Prahou provozovat se ziskem i po nástupu Student Agency. Tak nevím, proč na ni ČSAD Liberec potřebuje dotaci,“ říká Horký.

Stanislava Jakešová z libereckého krajského úřadu ale tvrdí, že dopravce potřebuje provozovat i ziskové linky, aby dotace z veřejného rozpočtu nemusela být tak velká. Stejné stanovisko zastává i šéf Svazu dopravy Petr Kašík. „Konkurence na první pohled pomůže zákazníkům. Na druhou stranu ale bere kšeft společnostem, které pokrývají celý region včetně ztrátových linek,“ říká. Kašík tak kritizuje „vyzobávání“ třešniček z celkového počtu autobusových linek na českém trhu.

OBCE MAJÍ OBAVY

Další pohled na spory kolem linky mezi Prahou a Libercem nabízejí zástupci obecních zastupitelstev. Ti se bojí, že pokud si autobusový dopravce nebude moci vydělat na ziskových linkách a nedostane ani vyšší dotace z krajských rozpočtů, logicky pak omezí dopravu na nejméně výnosných linkách. Tedy do těch nejzapadlejších obcí, kam jiná doprava nevede.

„Pokud by se základní dopravní obslužnost nevztahovala na linku Praha-Liberec, museli bychom na zajištění dopravy do Jindřichovic pod Smrkem přispívat až o polovinu více peněz než dosud,“ tvrdí starosta této obce Petr Pávek. Jakešová odhaduje případné nutné zvýšení krajské dotace na dopravu až o několik milionů korun ročně. V loňském roce přitom činila ztráta regionální autobusové dopravy na Liberecku kolem 130 milionů korun.

* Z LIBERCE DO PRAHY ZA JEDNU KORUNU

Linku mezi Prahou a Libercem začala Student Agency provozovat na začátku letošního února díky licenci vydané pražským magistrátem. Firma ČSAD Liberec jako provozovatel libereckého autobusového nádraží ji však znemožnila vjezd do areálu. Student Agency tedy odjížděla z blízké ulice a rozhodla se „kompenzovat nepohodlí cestujících při vystupování či nastupování“ dočasným snížením ceny jízdného na symbolickou jednu korunu. Tím si však proti sobě postavila i dalšího konkurenta na trase, společnost Hotliner. Na konci měsíce soud předběžným opatřením zakázal blokádu libereckého autobusového nádraží, zároveň však nařídil Student Agency okamžitě zrušit jednokorunové jízdné. (Názory čtenářů najdete na straně 25.) 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Velká aktualizace ovladačů u AMD. Mnohé novinky pro hráče, GPU Profiler pro vývojáře
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít