Konečně i do světa!

07. srpna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
07. srpna 2006, 00:00

RYCHLOVLAK PENDOLINO Nasazení Pendolina na mezinárodních tratích se stále odkládalo na neurčito. Dnes už je však jasno. Do Bratislavy a Vídně začnou rychlovlaky jezdit v polovině prosince, tedy od zahájení platnosti nového jízdního řádu. Již od samého počátku úvah o provozu Pendolin se počítalo s tím, že budou jezdit do Vídně, Berlína a Bratislavy.

RYCHLOVLAK PENDOLINO

Nasazení Pendolina na mezinárodních tratích se stále odkládalo na neurčito. Dnes už je však jasno. Do Bratislavy a Vídně začnou rychlovlaky jezdit v polovině prosince, tedy od zahájení platnosti nového jízdního řádu. Již od samého počátku úvah o provozu Pendolin se počítalo s tím, že budou jezdit do Vídně, Berlína a Bratislavy. Jelikož se ale protahovala jednání se zahraničními železničními správami, přišly České dráhy (ČD) s projektem vlaků SuperCity do Ostravy. Dnes už jednání pokročila natolik, že rychlovlak Pendolino začne do Bratislavy a Vídně jezdit do Vánoc. Do obou těchto měst bude jezdit ve stejném režimu jako nyní do Ostravy. O cenách jízdného se nyní jedná. Podle mluvčího drah Aleše Ondrůje budou ceny konkurenční, a to i vůči jiným druhům dopravy, zejména na frekventované trase z Brna do Prahy, kde je vysoký tlak autobusových dopravců. RYCHLÝ AKO STRELA Do Bratislavy bude Pendolino jezdit jako SC Slovenská strela a nahradí dosavadní stejnojmenný vlak kategorie Eurocity. Z Bratislavy bude vlak vyjíždět nad ránem a do Prahy dorazí kolem deváté hodiny. Zpět se bude vracet z Prahy v podvečer. Jízdu mezi českým a slovenským hlavním městem zkrátí pod čtyři hodiny. V současnosti jezdí nejrychlejší spoje EuroCity z Prahy do Bratislavy zhruba za čtyři hodiny deset minut. Vlaky budou stavět ve stanicích Praha, Pardubice, Brno, Břeclav a Bratislava. ČD chtějí jednat s Českými aeroliniemi o společném provozování spoje do Bratislavy podobně, jak nyní provozují spoj do Ostravy. Další dva páry spojů SuperCity vedené českým rychlovlakem pojedou od prosince také z Prahy přes Pardubice, Brno a Břeclav do Vídně. Podle Ondrůje půjde o denní spoje. Trasu z Prahy do Vídně by měl vlak urazit také zhruba za čtyři hodiny. Dnes jezdí nejrychlejší spoje z Prahy do Vídně zhruba za čtyři a půl hodiny. S nasazením spojů do zahraničí se čekalo na schválení vlaků do provozu tamními železničními úřady. DO NĚMECKA POZDĚJI Zatímco Vídeň a Bratislava mají již prakticky v jízdním řádu Pendolin definitivu, jednání s Německem o zajíždění rychlovlaku alespoň do Drážďan dále probíhají. Jisté je, že to rozhodně nebude od příštího jízdního řádu. Další možnosti pro Pendolina vzniknou poté, co se zrekonstruují tratě směrem na České Budějovice a Plzeň. Podle generálního ředitele ČD Josefa Bazaly však limitem pro nasazení rychlovlaku na další tratě bude omezený počet sedmi jednotek. „Je proto otázkou, zda podnik nebude v dohledné době uvažovat o nákupu dalších rychlovlaků. Jinou možností, jak řešit poptávku po rychlé mezinárodní dopravě, by byl nákup rychlých lokomotiv z Plzně, které by vezly vozy komfortem srovnatelné s Pendoliny,“ míní generální ředitel. ANI KORUNU? Bazala také přiznal, že ztrátu ve výši 48 milionů korun, která ČD vznikla kvůli technickým poruchám na Pendolinech na počátku letošního roku, se asi nepodaří vzhledem k špatně uzavřeným smlouvám na výrobci vymoct. Kvůli smlouvám podnik podal trestní oznámení, které je sice na neznámého pachatele, směřuje ale v podstatě na bývalé ředitele podniku Rudolfa Mládka, Dalibora Zeleného a jeho náměstka Iva Malinu. Nikdo zatím nebyl obviněn. LONI PŘED VÁNOCI

Pendolino se rozjelo mezi Prahou a Ostravou loni 11. prosince. Nejen podnikatelům nabídlo řadu služeb, které dosud na českých drahách chyběly: zvláštní čekárny na nádražích pro cestující 1. třídy, nadstandardní servis na palubě vlaku či historicky nejkratší dobu, za kterou kdy obě města spojil vlak. Za půl roku provozu využilo služeb Pendolina více než čtvrt milionu lidí, průměrná obsazenost se pohybuje na hranici 60 procent. S přibližně 100 miliony korun tržeb z provozu rychlovlaků jsou dráhy spokojeny. Cestující prý neodradily ani technické problémy, které postihly prakticky všechny soupravy. „Pendolino má výrazný podíl na meziročním nárůstu tržeb Českých drah, zároveň se stalo významným reklamním prvkem. Vlak využívá mnoho slavných osobností, jež slouží jako příklad pro další cestující, kteří dosud vlakové spojení mezi Prahou a Ostravou nevyužívaly,“ říká náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář. Podle průzkumu cestovalo Pendolinem přibližně 30 procent zcela nových cestujících, kteří dříve o využití služeb železnice ani neuvažovali. PŘÍŠTÍ ROK RYCHLEJI Nový jízdní řád, který začne platit od poloviny prosince, počítá se zkrácením jízdní doby Pendolina mezi Prahou a Ostravou na tři hodiny. Dnes je tato doba o zhruba 20 minut delší. Na II. železničním koridoru totiž skončí další stavba mezi Českou Třebovou a Přerovem a navíc také skončí verifikace většiny tratě pro vyšší rychlost. Výrobce nyní na soupravách postupně odstraňuje drobné závady, které se při zavádění vlaků objevují. Izolují se například rozvody na toaletách, aby voda v extrémně nízkých teplotách nezamrzala. Italský výrobce se zavázal, že veškeré závady odstraní do srpna. Na konci června také všech sedm souprav získalo potřebné technické osvědčení od Drážního úřadu a může jezdit na české železniční síti. KONKURENCE NASTUPUJE V souvislosti s informacemi o provozu Pendolin v příštím grafikonu je nutné připomenout, že zejména na trať mezi Prahou a Ostravou, která jediná se prý dá provozovat se ziskem bez jakýchkoliv dotací, má políčeno konkurence. Obě města by mělo od prosince spojit devět párů vlaků společnosti Railtrans. Pokud by se opravdu rozjely, byly by to první pravidelně provozované soukromé rychlíky na českých kolejích. Railtrans si chce v první fázi půjčit lokomotivy i vagony ze zahraničí, jízdní doba těchto rychlíků z Prahy do Ostravy by měla být na hranici 3,5 hodiny. Cena jízdenky ve druhé třídě by se měla pohybovat kolem 250 korun, základní cena jízdenky do Ostravy Pendolinem je 500 korun. Konkurenci zvýší i počet autobusů Student Agency (SA), které zatím jezdí mezi Ostravou a Prahou osmkrát denně. „Většina autobusů už jezdí plně obsazených, takže plánujeme do konce roku linku posílit. Autobusy by měly odjíždět každou hodinu,“ informoval ředitel SA Radim Jančura. Autobusy dopraví cestující do Prahy za čtyři a půl hodiny, cena jízdenky se pohybuje od 150 do 290 korun. Student Agency se chystá provozovat mezi Prahou a Ostravou vlastní luxusní rychlovlaky. „Plánujeme to nejpozději za dva nebo tři roky,“ potvrdil Jančura. Podle něj chtěla společnost Railtrans se SA uzavřít dohodu, aby jejich vlaky jezdily pod značkou SA. „Nakonec jsme na to nepřistoupili. Ty vlaky budou velmi staré a jejich kvalita nižší, i když služby mohou být na úrovni,“ dodal Jančura. |PENDOLINO VERSUS KONKURENCECo nabízí Pendolino: * cestu z Prahy do Ostravy za 3:20 hodiny, od prosince za tři hodiny * cestu z Prahy do Brna za 2:23 minut * nadstandardní služby na palubě vlaku srovnatelné se službami na palubách letadel * přípojku na notebook v první třídě * možnost nákupu jízdenky a místenky přes internet Na co sází konkurence:** * na kvalitní služby za méně peněz, než za kolik lze jet Pendolinem * na osobní přístup ke každému zákazníkovi * na zajištění maximálního pohodlí pro cestující * na preferenci cestujících i z nižších příjmových kategorií |

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče