Konec roku ovládají Dušičky i duchové

27. listopadu 2006, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
27. listopadu 2006, 00:00

DEKORATIVNÍ ZBOŽÍZávěr roku je rájem pro obchodníky. Na své si v období Dušiček přijdou i prodejci hřbitovní dekorace. A co teprve adventní výzdoba nebo silvestrovská pyrotechnika. V posledních dvou měsících roku utratí letos zákazníci podle expertů až čtvrt miliardy korun za dárky a nejrůznější venkovní i vnitřní výzdobu.

DEKORATIVNÍ ZBOŽÍ Závěr roku je rájem pro obchodníky. Na své si v období Dušiček přijdou i prodejci hřbitovní dekorace. A co teprve adventní výzdoba nebo silvestrovská pyrotechnika. V posledních dvou měsících roku utratí letos zákazníci podle expertů až čtvrt miliardy korun za dárky a nejrůznější venkovní i vnitřní výzdobu. Těžko odhadnout, jak velké množství z utracených peněz z toho získají obchodníci se specifickým zbožím. Žádná oficiální statistika totiž „hřbitovní“ čili venkovní dekorační produkty samostatně nesleduje. Svíčky, věnce, květiny, stuhy, chvojí či jmelí. Toto zboží se kupuje celý rok. V současné době ale trh graduje. Začátek poznají odborníci jasně. Na nizozemské burze začne prudce růst cena květin. Z tamějšího trhu se dovážejí květiny i do Česka. DUŠIČKY: VLNA PRVNÍ Statisíce lidí spěchajících na Dušičky znamenaly obchodní příležitost pro řadu obchodníků. Vyšší tržby hlásily samozřejmě čerpací stanice, ale zejména prodejci svíček, věnců a květin. Památku zesnulých řadí květináři spolu se Dnem matek, Vánocemi a Velikonocemi k obdobím, kdy mají největší tržby. „Proti normálu nám stouply o polovinu,“ říká vedoucí výukové prodejny Flora v Kopidlně Monika Zajícová. Lidé si zde kupují ručně vyráběné věnce a další venkovní výzdobu z dílen mladých zahradníků a květinářů kopidlenské zahradnické školy. Ceny se proti minulým letům příliš nemění. Zelené věnečky se už několik let podle velikosti prodávají za 60 až 200 korun, hřbitovní svíčky lze pořídit od deseti korun. Vyšší zájem zákazníků ani před Dušičkami neznamenal zdražování zboží. „Stojí tu tak dvacet prodejců vedle sebe. S takovou konkurencí se cena zvedat nedá,“ vysvětluje jedna z prodavaček u stánku na pražských Vihohradech. Přesto si ale nestěžuje. Místo je pro všechny a v několika „kritických“ dušičkových dnech šly tržby do desetitisíců korun denně i u nejmenších stánků. I v tomto specifickém oboru se vkus zákazníků pozvolna mění. „V módě jsou velké chryzantémy a věnce z chvojí stříbrného smrku. Moderní věnečky jsou ale také vyráběny z barevné sušiny. Jsou poměrně drahé, protože je tam hodně materiálu a práce. Je to ale nový trend,“ popisuje sortiment Jiří Šticha z květinářství Olšany. Zatímco ve světě jsou velmi žádané věnce z řezaných květin, Češi stále dávají přednost spíše umělým nebo složeným z šišek, šípků, slaměnek či sušených trav. Víc vydrží a jsou levnější. EXTRAVAGANCE EXISTUJE I ZDE Symbolickou péči o hroby si však mohou ušetřit movití pozůstalí, kteří ostatky nechají zvěčnit v diamantu. Švýcarská firma nabízí již několik let vytvoření certifikovaných diamantů z popela zesnulých. V Česku přijde tato služba na několik desítek až stovek tisíc korun. Připomínat si své blízké zasazené do brože nebo prstenu pak majitelé takových šperků mohou bez námahy celý rok. Větší úspěch (i obchodní) zaznamenává v Česku starý pohanský svátek duchů Halloween, který je velmi populární zejména ve Spojených státech. „Obliba Halloweenu rok od roku stoupá, a to především u dětí. Jejich učitelé totiž ve školách často pořádají halloweenské party v maskách,“ řekla mluvčí společnosti Tesco Stores Jana Matoušková. Masky, klobouky, kostýmy nebo líčidla nabízejí především velké obchodní řetězce a sortiment dováží hlavně z asijských zemí. Domácí výroba v podstatě neexistuje. Ani dýně se u nás nevydlabávají ručně, ale kupují se hotové z keramiky. A nejlevnější halloweenský nákup? Svítící tesáky za 6,90 koruny. ADVENT: VLNA DRUHÁ I když po Dušičkách vánoční nákupní vlna spíš začíná, některým podnikatelům sezona paradoxně spíše končí. Jak říká Robert Herman z Benešovy Hory na Prachaticku, nyní ho čeká několik měsíců zimních prázdnin a výrobu rozjede zase až na jaře. Specializuje se na výrobu slaměných kruhů, které tvoří základ věnců. „Ještě doprodám zbytek pro adventní výzdobu a mám volno,“ vysvětluje. Většinu jich kupují další podnikatelé a sami je zdobí. V některých květinářstvích ale prodávají přímo tento skelet a další nechávají na invenci zákazníků. „Podle velikosti stojí od 12 do 150 korun a jdou na odbyt moc dobře,“ říká Blanka Vránová z prodejny Dárky a keramika v Praze. To výrobci svíček si oddech dovolit nemohou. Majitelka České svíčkárny Rodas Daniela Netíková ale potvrzuje, že výrobu museli už v září a říjnu zvýšit právě kvůli Dušičkám o 40 procent. S dvanácti zaměstnanci a kapacitními stroji je lídrem mezi českými výrobci svíček. „Je ovšem velká konkurence z dovozu. Nejen z Číny, ale dokonce i levných svíček z Polska,“ připomíná. MĚSTA UTRÁCEJÍ I ŠETŘÍ Decentní světlo svíček ale stále častěji vytlačuje umělé osvětlení. Zejména při adventní výzdobě měst se bez něj radnice neobejdou. Spolu s další výzdobou a stromky na náměstích přijde advent města na desítky až stovky tisíc korun. Statisíce korun chtějí do navození vánoční atmosféry investovat třeba města v Moravskoslezském kraji. Tradičně budou ozdoby krášlit nejen centrální a známá náměstí či významné budovy, ale i frekventované ulice. Nejnákladnější výzdobu bude mít zřejmě jako každoročně krajské město - jen nazdobení ostravského Prokešova náměstí vyjde zhruba na půl milionu korun. Rozsvícený vánoční strom v severočeském Liberci zase přijde na sto tisíc korun. A v ostatních částech republiky je to podobné. Některá města ale už nehodlají vydávat rok od roku stále více peněz na pouhé několikatýdenní „zkrášlení“. Mnohá okresní centra zdobí většinou jen náměstí a dokupují náhradu za rozbité ozdoby a žárovky. A šetřit lze i jinak. Letošní vánoční výzdoba v Kladně bude ve znamení úspor, ale ne na úkor podívané. „Polovinu ze zhruba 150 tisíc žárovek použitých k výzdobě totiž nahradily diody, které mají desetkrát menší spotřebu a jejich životnost je minimálně 50 tisíc hodin,“ řekl první náměstek kladenského primátora Miroslav Bernášek. Druhou polovinu žárovek magistrát vymění příští rok. NA SILVESTRA S PETARDAMI**

Na své si obchodníci přijdou i v samotném závěru roku. Svíčky a zářící girlandy nahradí zábavná pyrotechnika. Prodej každý rok stoupá a další statisíce kusů se navíc nelegálně prodávají většinou na tržištích.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče