Konec přepážek se blíží

13. února 2009, 00:00 - Tomáš Johánek
13. února 2009, 00:00

Vozidla N1

Už v příštím roce by se na tuzemském trhu mohly objevit první přestavby osobních aut na lehké užitkové vozy bez přepážky, která odděluje kabinu od zavazadlového prostoru. V polovině letošního roku totiž začne platit nová směrnice pro takzvané evropské schválení typu vozidla.

Podnikatelé nyní využívají přestavby osobních aut pomocí pevné mřížky na lehké užitkové vozy, aby si při jejich koupi mohli odečíst DPH. Odpočet daně u osobních aut na rozdíl od jiných evropských zemí zatím Česko neumožňuje. „Pokud jsou již v provozu vozy schválené v kategorii N1 i s mřížkou, nebudou moci motoristé mřížku odstranit, to bude platit jen pro vozy schválené do provozu podle nové směrnice,“ říká ředitel Svazu dovozců aut Pavel Tunkl (na snímku).

Typ auta určí zejména rozložení nosnosti

V rámci evropského schválení typu vozidla se bude jeho zařazení určovat zejména podle provedení a rozložení nosnosti pro osoby a náklad. Lehké užitkové vozy by měly mít větší nosnost nákladního prostoru než povolenou hmotnost maximálního počtu přepravovaných osob. Výrobci aut pro český trh budou moci mřížku montovat až do podzimu 2011.

Pevnou mřížku přitom většina uživatelů hodnotí jako nutnou zbytečnost za několik tisíc korun, která snižuje možnost přepravy objemnějších nákladů. Poměrně jednoduchá přestavba osobního auta na lehké užitkové, kterou podnikatelé hojně využívali kvůli možnosti odpisu DPH, měla za následek kuriózní situace, kdy se na českém trhu objevily užitkové verze luxusních značek automobilů, jako je Audi, BMW, Mercedes, Porsche nebo Jaguar.

Boom dodávek po roce 2003

Výrazný přesun osobních aut v provedení kombi mezi lehká užitková vozidla nastal po roce 2003, kdy stát zavedl možnost odpočtu DPH právě pouze u užitkových vozů. V této době začal stagnovat prodej nových osobních vozů a o desítky procent ročně rostl počet prodaných lehkých užitkových vozidel zejména v kategorii N1, tedy přestavěných osobních aut. Pavel Tunkl to tehdy vysvětloval jak růstem české ekonomiky, tak zejména daňovými důvody. V ostatních evropských zemích je možné DPH odepisovat i u nových osobních aut již dlouho, a to v různém poměru: například podle počtu služebně ujetých kilometrů nebo podle počtu pracovních dní v týdnu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít