Konec pevné nápravy

17. října 2005, 00:00 - ERICH HANDL
17. října 2005, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - NOVÁ SUZUKI GRAND VITARA Japonská Suzuki od října prodává terénní Grand Vitaru v novém balení. Profit ji vyzkoušel v individuálním testu jako první v České republice.

foto: Suzuki

VYZKOUŠELI JSME - NOVÁ SUZUKI GRAND VITARA Japonská Suzuki od října prodává terénní Grand Vitaru v novém balení. Profit ji vyzkoušel v individuálním testu jako první v České republice. Proč si úspěšní podnikatelé v minulosti často kupovali vitaru? Měla sice stejně jako konkurenti přiřaditelný pohon všech kol, ale na rozdíl od nich používala tradiční žebřinový rám, motor byl uložen podélně a zadní náprava byla pevná. Díky tomu byla v terénu silnější než protivníci. Mělo to ale jednu nevýhodu, na asfaltu auto nedrželo stopu tak dobře jako stroje s nezávislým zavěšením kol. Nyní je téměř vše jinak, vitara se přiblížila standardním osobním vozům. Má nezávislé zavěšení všech kol a dostala samonosnou karoserii s již integrovaným žebřinovým rámem. Jen motor zůstal uložený napodél. Pohon kol je stálý s uzávěrou centrálního diferenciálu a převodovku obohatila redukce do terénu. Kromě toho pětidveřová verze Grand Vitary narostla o plných 28 centimetrů, přičemž rozvor náprav se zvýšil o 16 centimetrů. A co karoserie? Ta má stále typickou příď s mřížkovaným chladičem, trochu se ale zostřily její hrany. Třídveřová verze auta se prodává od 579 900 korun, základ pětidveřového modelu stojí 649 900 korun. Pětidveřovou „dlouhou“ verzi Grand Vitary jsme otestovali jak při oficiálních jízdách v bývalém vojenském prostoru Milovice, tak minulý týden v individuálním testu. Pod kapotou jsme při testu měli dvoulitrový benzinový čtyřválec, který je přepracovanou verzí dosavadního agregátu. Dokáže podat výkon 103 kilowattů. Na průměrných sto kilometrů jízdy potřebuje devět litrů benzinu. V terénu nejsou koncepční změny příliš znát, auto zvládá ostré terénní zlomy, příkré srázy i boční náklony. Stále mu pomáhá vedle pohonu všech kol i uzávěrka mezinápravového diferenciálu a redukce rychlosti. Obě tyto funkce lze zvolit jednoduchým otočením spínače pod palubní deskou. Závěr diferenciálu lze aktivovat při jízdě, redukce je však možná pouze při úplném zastavení vozidla, protože funguje přes snímač brzdy. Vitara v testu zvládla nájezdové úhly, dopředu umí až 29 procent, vzadu o dvě procenta méně. Pro terénního jezdce amatéra je to až dost. Na silnici vitara hodně zvláčněla, zadní část už neposkakuje jako u předchozí verze, dobře drží stopu. Co nás zklamalo, byla její akcelerace. Dvoulitr, byť má výkon přes sto kilowattů, na rychlé starty dvoutunového stroje prostě nestačí. Jak v terénu, tak na asfaltu musí řidič hodně šlapat na plyn, aby se auto vůbec rozjelo. Test ukázal, že se nová Suzuki v terénu neztratila a na silnici může posádka počítat s větším komfortem. Slušel by jí ale silnější motor. Je stavěná i pro podnikání, třeba jako zásobovací vůz majitelů horských chat. Dokáže pojmout více než 1300 litrů nákladu a nabízí přestavbu N1. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ Nová Vitara nabízí i podnikatelskou verzi N1 s posuvnou přepážkou. Přestavba stojí 24 000 korun včetně DPH, její nevýhodou je skutečnost, že omezí počet míst v kabině z pěti na čtyři. Do zavazadlového prostoru lze naložit 398 litrů, po sklopení sedaček 1386 litrů. KOLIK STOJÍ

Třídveřový model 1,6 JX 579 900 Kč

Pětidveřový model 2,0 JLX 649 900 Kč

Pětidveřový model 2,0 JLX Comfort 749 900 Kč

SUZUKI GRAND VITARA 2.0

Typ vozu pětimístné SUV

Motor benzinový čtyřválec

Objem válců 2 litry

Max. výkon 103 kW

Max. rychlost 175 km/hod

Zrychlení 0-100 11,6 s

Spotřeba 9,1 l/100 km

Cena 649 900 Kč

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nepodpořili
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít