Konec obchodu s vraky

12. ledna 2009, 00:00 - Marcela Honsová
12. ledna 2009, 00:00

Dovozu starých ojetin bez katalyzátorů ze zahraničí odzvonilo.

S desetitísícikorunovým ekopoplatkem, který začal platit od ledna 2009, jsou prakticky neprodejné. Tvůrcům novely zákona o odpadech, jejíž součástí ekologické sazby jsou, se tak podařilo zamezit dovozu ze zahraničních vrakovišť. Ovšem postihli i tuzemské majitele vysluhujících škodovek, trabantů či wartburgů. Ti už svá auta prakticky neprodají.

Jen blázen by si nyní pořizoval starou ojetinu. Zdánlivě výhodný kup za pár stokorun či tisícikorun by se mu totiž rázem prodražil až o desetitisícovou ekodaň. Při nákupu ojetiny starší než 18 let je nyní třeba počítat s desetitisícovým poplatkem, o pět tisíc korun navíc zaplatí nový majitel za vůz vyrobený před třinácti roky a o tři tisíce korun za devítileté auto. Takzvanou ekologickou daň zaplatí nejenom při registraci vozu, ale i při prvním přepsání na jiného majitele.

Méně movití Češi toužící po laciném voze si tak budou muset ušetřit na dražší, tedy i modernější automobil. „Každopádně očekáváme zájem o novější vozy, takže z toho pohledu je pro nás ekologická daň výhodná, protože také dovážíme ojetiny ze zahraničí. Ale jsou lidé, kteří nemají peníze, a ty to postihne. Když mají na auto jen patnáct tisíc, tak jim stejně nic jiného nezbude, než si koupit formana a ten poplatek zaplatit. Takové vozy hodně využívají řemeslníci, kteří v nich jezdí po stavbách,“ míní Roman Konečný, spolumajitel Autobazaru Centrum u Roudnice v Královéhradeckém kraji, který tu provozuje už dvanáct let.

Majitelům starších vozů i zájemcům o ně slibuje, že ojetiny bude dál vykupovat a prodávat, i když samozřejmě ne naprosté vraky. „Nemůžeme nabízet jenom krásná a drahá auta. Ale klienti musí počítat s tím, že se nový poplatek projeví především na výkupní ceně. Bude nižší než loni,“ uvažuje majitel autobazaru. Odhaduje, že autobazary přijdou o byznys s nejstaršími vozy. Češi nebudou ojetiny, na něž se vztahuje nový ekopoplatek, převádět na nové majitele; prodají si je mezi sebou a budou jezdit bez přepisu, aby ušetřili za poplatek.

V Česku je nyní evidováno téměř 4,4 milionu aut. Jejich průměrný věk je čtrnáct a půl roku. Například kdysi populárních škodovek stodvacítek jezdí alespoň občas po tuzemských silnicích kolem 170 tisíc.

Likvidace ojetin je zdarma

Ministerstvo životního prostředí tak doufá, že sníží počty ojetin a jejich negativní vliv na ovzduší. „Proto je výše poplatku stanovena progresivně. Nejvyšší částka se platí za registraci auta, které nesplňuje žádnou emisní normu EURO. Stávajících majitelů automobilů vyrobených orientačně před rokem 2000 se novela nikterak nedotkne. Zasáhne ty, kteří si takový automobil chtějí koupit nebo prodat,“ vysvětluje mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar s tím, že cílem není přimět současné majitele k tomu, aby rychle běželi svůj ojetý automobil sešrotovat, ale demotivovat potenciální budoucí majitele od koupě takových vozů. Ovšem Kašpar zároveň upozorňuje na fakt, že majitelé vraků mají nárok na jejich bezplatné ekologické odstranění. V současnosti má v tuzemsku oprávnění k likvidaci aut téměř 500 firem, z toho ovšem asi jen polovina skutečně funguje.

„Povinností provozovatele autovrakovišť je bezúplatně převzít vozidla a zdarma vystavit i potvrzení o jejich přijmutí, na jehož základě majitel auto bez komplikací odhlásí z evidence. Majitelům vrakovišť zůstává z vozu materiál a suroviny k dalšímu využití a prodeji, na tom je založena jejich podnikatelská činnost,“ vysvětluje mluvčí ministerstva životního prostředí.

Kvůli nově zavedenému poplatku autovrakoviště koncem minulého roku hlásila plný stav. Některá otevřou brány až v polovině ledna, jako například Bevar likvidace v Kralovicích na Plzeňsku. Majitel společnosti Bedřich Varmuža tvrdí, že od listopadu příjem aut ztrojnásobil. „Snažíme se vrakoviště honem vyčistit. Je škoda, že nemůžeme pronajmout další plochu – místo je, ale schválení a papírování trvá půl až celý rok. Ale existují lokality, kde jsou vrakoviště uzavřená až do března,“ uvádí Varmuža.

Přestaneme být skladištěm vraků z ciziny

V posledních více než dvou letech se kvůli takzvané liberalizaci dovozu z července 2006 dovezly do Česka tisíce starých a provozu nebezpečných aut. Na odstranění limitů pro dovoz aut vydělali především nepoctiví obchodníci, kteří ojetiny takzvaně omladili – stočili na nich tachometry, upravili papíry a na trh vrhli vraky za báječných šedesát tisíc korun. Přitom tyto vozy byly často v západní Evropě připraveny k recyklaci. Proto novou ekologickou daň vítají hlavně větší prodejci a dovozci ojetin.

„Tuzemsko přestane být skladištěm hřbitovních aut. Já říkám, ať si každý dělá, co chce, ale dámy a pánové, na silnici jsme si všichni rovni a tam končí má svoboda. Stará auta ve špatném technickém stavu se ze 60 procent podílí na těžkých haváriích s následky smrti. Od revoluce se dovezlo do Česka 2,5 milionu ojetin, prodaly se přes dva miliony nových vozů. To je dostatečný rezervoár na to, aby se tu auta točila na trhu, a ne se zhoršoval jejich stav. Za poslední dva roky se průměrné stáří vozového parku kvůli těmto dovozům zvýšilo na více než čtrnáct let. Díky novince to zase začne klesat, protože se sem tato auta přestanou dovážet, budou neobchodovatelná. To je dobrá zpráva,“ uvádí mluvčí AAA Auto Milan Smutný. Tvrdí, že společnost loni opustila Polsko právě kvůli dováženým vozům z Německa, které naprosto zničily trh. „Dělat tam seriózní obchod nemělo smysl.“

Trh ovlivní ekopoplatky, ale i krize

JAKÝCH AUT SE TÝKÁ EKODAŇ

Vozidla neodpovídající normě EURO s poplatkem 10 000 korun

Vyrobená před rokem 1991

Škoda 100, 105, 120, Favorit, Lada 1200, 1500, Wartburg, Trabant, Oltcit

  • *Automobily v normě EURO I s poplatkem 5000 korun
  • *Vyrobené v letech 1992 až 1996

Škoda Favorit (některá provedení), VW Golf I 1.3, 1.6, 1.5D, Seat Ibiza, Fiat Uno, Tipo, Renault 5, Peugeot 205

  • *Auta ve vzoru EURO II s poplatkem 3000 korun
  • *Vyrobená v období let 1996 až 2000

Škoda Favorit, Škoda Felicia 1.3, 1.9D, 1.6, Škoda Octavia Tdi 66 kW s kódem motoru AGR, VW Golf, Bora s týmž motorem, Škoda Octavia Tdi 81 kW s kódem motoru AHF a VW Golf, Bora s týmž motorem, Ford Galaxy, VW Sharan turbodiesel s motory VW AFN/AVG, Fiat Punto, Renault Clio, Seat Toledo

Pozn.: Není možné přesně stanovit, která značka, typ, modelový rok odpovídají příslušné evropské normě. Je proto nutné prozkoumat velký technický průkaz.

V Česku se byznysu s ojetými vozy v současné době věnuje 1600 subjektů. Odborníci odhadují, že ne všichni přežijí letošní rok. Ovšem ne kvůli nové ekologické dani, ale kvůli recesi, která nemine ani trh s ojetinami. „Myslíme si, že zákazníci budou velmi opatrní, nevíme, jaký dopad bude mít hospodářská recese na Česko,“ uvažuje Smutný z autobazaru AAA Auto, který zajišťuje více než 20 procent tuzemského trhu s ojetinami. Lidé jsou podle jeho slov v nákupních aktivitách zdrženlivější.

„Všichni mají nějaká auta, všichni si říkají, ještě počkáme. Prodej nových vozů by měl klesat, což by mohlo vést k tomu, že nebude klesat prodej ojetin. Lidé se začnou poohlížet po levnějších vozech, ale ne po šunkách. Myslím, že u takových klientů budeme mít šanci hlavně s lepšími vozy,“ doufá Smutný.

Podle tajemníka Svazu dovozců nových automobilů Pavla Tunkla je tuzemský trh výrazně deformovaný. „V normálních zemích činí obnova novými auty deset procent, když je recese, klesá pod devět. V Česku je to jen 3,1 procenta. Obnovujeme pouze třetinou toho, co je ve vyspělých zemích světa obvyklé,“ uvádí Tunkl a dodává statistiku. Mezi dovezenými vozy zaujímají auta mladší pěti let třicet procent, čtyřicet procent registrovaných ojetin se týká aut starých pět až deset let a zbývajících třicet procent je vyhrazeno ojetinám nad deset i patnáct let.

„Byznys lidí, kteří se zabývají dovozem, zůstane nedotčený, protože jsou jenom zprostředkovatelé. Lidé si jim řeknou, jaké auto chtějí dovézt, a pověří je přihlášením do registru. Prodejci jim naúčtují konečnou cenu a kvůli ekodani se vyhnou těm úplně nejhorším vrakům. Zaplaťpánbůh. Vždyť máme v tuzemsku starých aut dost, tak proč je ještě rozšiřovat,“ míní Tunkl.

Ministerstvo financí navrhlo odpočet DPH z osobních aut podnikatelů

V některých evropských státech na podporu automobilek a kvůli modernizaci vozového parku přicházejí s finančními pobídkami. Například ve Francii obdrží kupec nového vozu, který u prodejce zanechá staré auto, jako protiúčet jeden tisíc eur. V Česku se zatím o něčem podobném neuvažuje. Pouze ministerstvo financí už dokončilo změnu zákona o dani z přidané hodnoty, podle níž by při koupi nového osobního vozu mohli podnikatelé odečíst DPH. „Pokud to půjde dobře, mohl by zákon platit od dubna,“ tvrdí mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Poslanec Vlastimil Aubrecht, který je jedním z předkladatelů novely zákona o odpadech, a tedy i poplatků při registraci ojetin, ovšem této změně nefandí: „Tomu jsem se zasmál, protože u nás jezdí i Porsche jako užitkové vozidlo. Podnikatelé odečítají daň i z vozů, které používají pro osobní potřebu. Ale uplatňoval bych třeba odpočet DPH u všech lidí, kteří by při koupi nového vozu odevzdali staré. To by podle mne bylo zajímavější.“

Také mluvčí společnosti AAA Auto Milan Smutný by více vítal, kdyby stát místo restriktivní sankční politiky spočívající v poplatcích přišel s pozitivní motivací jako například Francie. Tady kupec nového vozu při odevzdání starého automobilu dostane takzvané šrotovné ve výši 1000 eur „Dělal jsem si rozpočet, v Česku by to znamenalo ročně 10 až 15 miliard korun a to si nedovedu představit, že by ministr Kalousek skousl,“ míní Smutný, který odpočet daně z přidané hodnoty u nových vozů pouze podnikatelům považuje za upřednostňování jedné skupiny a diskriminaci jiné.

Fiat nabízí kupcům slevu za ojetinu

S motivací nákupu nových vozů a zároveň výkupu starých zatím přicházejí v Česku velké autobazary a výrobci vozidel. Například Fiat nabízí majitelům starých automobilů, na něž se vztahuje ekologická daň, 10 až 40 tisíc korun slevu při koupi nového vozu. O likvidaci toho starého se už zaměstnanci Fiatu postarají sami. „Slevu mohou získat i ti zákazníci, kteří již své staré auto sami odvezli ke zničení. Stačí ukázat potvrzení, že to udělali, a výrazná sleva na koupi nového auta je nemine,“ slibuje mluvčí automobilové společnosti v Česku Janka Konečná.

Autobazary AAA Auto pro majitele vozů bez katalyzátorů, které spadají do nejvyšší ekologické daně, připravili speciální akci – za odběr, odhlášení a recyklaci protiúčtem nabízejí lepší ojeté auto s pětitisícikorunovým bonusem. „Majitelé nemusí čekat hodiny na odhlašovacích místech a hledat autovrakoviště, které má povolení k recyklaci. Akci už využily desítky klientů v prosinci a pokračujeme s ní i v lednu,“ uvádí mluvčí AAA Auto Smutný.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče