Konec nadějím na snížení DPH

27. září 2004, 00:00 - JAKUB TUREK
27. září 2004, 00:00

STÁTNÍ PODPORA Ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek chce více propagovat ČR jako turistický cíl. Na druhou stranu ale nehodlá bojovat za snížení DPH na ubytovací služby. Zároveň plánuje zpřísnit dozor nad cestovními kancelářemi.

STÁTNÍ PODPORA Ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek chce více propagovat ČR jako turistický cíl. Na druhou stranu ale nehodlá bojovat za snížení DPH na ubytovací služby. Zároveň plánuje zpřísnit dozor nad cestovními kancelářemi. K řešení se podle Paroubka nabízí pouze problematická pasáž v zákoně o dani z přidané hodnoty, která požaduje od vlekařů pětiprocentní DPH, zatímco od lanovkářů devatenáctiprocentní. V případě existence jednotných permanentek je totiž pro provozovatele téměř nemožné rozlišit, zda někdo jede vlekem, nebo lanovkou - znamenalo by to nutnost vydávání dvou rozdílných dokladů. Další nápad z Paroubkovy sociálnědemokratické dílny se týká cestovních kanceláří. Pojistky proti úpadku by prý mělo mít pod palcem jeho ministerstvo pro místní rozvoj. Pokud cestovní kancelář pojistku neuzavře do stanoveného termínu, ministerští úředníci by jí odebrali licenci. Dosud to tak dělaly živnostenské úřady - ale ministr se domnívá, že špatně. DPH: JE DOBOJOVÁNO? Ohledně daně z přidané hodnoty na ubytovací služby, která se nedávno zvýšila na 19 procent, je již zřejmě dobojováno. „Nedávám nikomu naději na její snížení. Nemohu rozhýbat mozaiku, na které byl zákon o DPH vystavěn,“ obhajuje Jiří Paroubek svůj postoj. „Respektuji názor vlády, jejímž jsem členem. I já jsem hlasoval pro programové prohlášení,“ dodává. Podle Paroubka si státní rozpočet nemůže dovolit výpadek pěti miliard korun, o který by se snížily příjmy státního rozpočtu při poklesu daně na pět procent. Jeho tvrzení ovšem nepřímo vyvrací předseda Asociace kongresové turistiky Michael Hvíždala. Ten ještě během projednávání zákona tvrdil, že zvýšením DPH poklesnou příjmy státu jen v P raze o devět miliard korun. „Ceny za ubytování se totiž dostanou na úroveň západní Evropy a ztratíme tak současnou desetiprocentní výhodu,“ argumentuje Hvížďala. BEZPLATNÉ VAROVÁNÍ PRO ZAHRANIČNÍ TURISTY Podnikatelé v cestovním ruchu tedy přijdou o velké peníze na daních, ale ministerstvo zato chystá několik marketingových akcí na podporu turistiky v České republice. Během letošního roku začala pracovat turistická zastoupení v Irsku a Pekingu. Zvláště to čínské má mít velký význam pro budoucnost. „Nelze očekávat okamžitý nával tamních turistů. Ale v příštích letech půjde určitě o desetitisíce lidí střední třídy, kteří přijedou do Česka,“ říká Paroubek. Podle ředitele vládní agentury pro podporu cestovního ruchu CzechTourism Davida Gladiše by jejich počet mohl během několika let vzrůst až na milion ročně. „Teď jde hlavně o to, abychom se na čínském trhu uchytili, dokud ještě není rozporcovaný.“ Ministr pro místní rozvoj dodává jednu analogii: „Před deseti lety bychom nevěřili, že nad Vídní vyhrajeme přímý souboj o japonské návštěvníky. Přitom letos se tak stalo.“ Začátkem příštího roku přijde na řadu televizní reklamní kampaň pro Poláky a Rakušany (podrobnosti v rozhovoru s Davidem Gladišem na předchozí dvoustraně). K tomu dostanou zahraniční turisté zdarma příručku, která je bude varovat před negativními jevy, jako jsou zloději, kapsáři, taxikáři a směnárníci. Získat ji mohou na každém hraničním přechodu včetně letišť. TUZEMSKÁ DOVOLENÁ POMŮŽE REGIONŮM Během roku 2005 se rozběhne také kampaň na podporu domácího cestovního ruchu. „Chceme zlomit přesvědčení mnoha lidí, že tuzemská dovolená není prestižní,“ uvádí David Gladiš. Podle jeho názoru stále ještě existuje málo konkrétních nabídek pro cestování po České republice. Gladiš pokládá za nesrovnatelné katalogy cestovních kanceláří s balíčky komplexních služeb například v Rakousku nebo Francii s těmi, které cestovní kanceláře nabízejí v Česku. „Kampaň tedy bude propagovat také tyto konkrétní nabídky,“ dodává Gladiš. Další plány nového ministra se týkají rozvoje regionů. Paroubek chce během tohoto a příštího roku připravit Komplexní projekt podpory cestovního ruchu v ekonomicky zaostávajících regionech severní Moravy a severozápadních Čech. Přestože se totiž příliv turistů do České republiky zvýšil o výborných 25 procent, týkalo se to výhradně Prahy, Českého Krumlova či Karlových Varů. „Je zřejmé, že do některých regionů zahraniční turisté nepojedou,“ nabourává hned od začátku představy ministra Paroubka David Gladiš z CzechTourismu. Spoléhá tedy aspoň na Čechy. „Největší potenciál je právě v domácím cestovním ruchu,“ upozorňuje. PŘESNÁ ČÍSLA NEJSOU A kolik to všechno bude stát? „Mohl bych to říci, ale nebylo by to seriozní. Počkám na projednávání státního rozpočtu,“ nechce říci přesné číslo ministr Jiří Paroubek. Nakonec uvádí aspoň přibližnou částku na obě kampaně: „Řádově půjde o desítky milionů korun.“ Kolik z nich se republice vrátí, ovšem nelze říci. Neexistuje totiž účet, kde by správce státní kasy evidoval příjmy a výdaje cestovního ruchu v České republice. Podle dostupných údajů je však cestovní ruch hned po automobilovém průmyslu druhým největším oborem v zemi. CO MOHOU PODNIKATELÉ ČEKAT OD MINISTRA PAROUBKA

KLADY

* kampaň na podporu cestovního ruchu v Polsku a Rakousku

* kampaň na podporu domácího cestovního ruchu

* informační brožury pro zahraniční turisty

* nová turistická zastoupení v Irsku a Číně

ZÁPORY

* 19% DPH na ubytovací služby

NEJASNOSTI

* sjednocení DPH na vleky a lanovky

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče