Konec mopedů, vládnou skútry

16. dubna 2007, 00:00 - ERICH HANDL
16. dubna 2007, 00:00

MALÉ MOTORKY Pryč jsou časy, kdy bylo na trhu k mání nejvýše pět typů malých motorek. Před letošní sezonou je v nabídce neuvěřitelných 146 značek motocyklů. Většinu z nichž tvoří malé levné skútry z Asie. Před deseti lety si mohl zájemce o pomalé cestování po dvou kolech vybrat ze čtyř značek mopedů a několika malých motorek do objemu válce 50 kubických centimetrů.

MALÉ MOTORKY Pryč jsou časy, kdy bylo na trhu k mání nejvýše pět typů malých motorek. Před letošní sezonou je v nabídce neuvěřitelných 146 značek motocyklů. Většinu z nichž tvoří malé levné skútry z Asie.

Před deseti lety si mohl zájemce o pomalé cestování po dvou kolech vybrat ze čtyř značek mopedů a několika malých motorek do objemu válce 50 kubických centimetrů. Prodejům všech kategorií podle statistik z roku 1996 dominoval slovenský moped Manet Korado, v závěsu byla slovenská Babetta a indické mopedy Hero. Až za nimi se umístily japonské Honda a Yamaha s velkoobjemovými stroji. S domácí Jawou už to tehdy moc slavné nebylo a levné skútry, které dnes vládnou supermarketům, tu byly neznámým pojmem.

„Byla to doba manetů, naše mopedy se prodávaly za dvacet tisíc korun jako housky na krámě. Prodejci si pro ně do naší dovozní firmy jezdili každý den mnoha nákladními auty,“ říká majitel společnosti MP Korado Pavel Mikula, jehož sklady v Uherském Hradišti zaplavila v roce 1997 voda. „Ale záplavy nám nakonec paradoxně také pomohly, protože spousta lidí měla zatopená auta a moped jim zaručil alespoň nějakou mobilitu,“ vzpomíná moravský podnikatel.

Po deseti letech se ale mapa trhu s motocykly změnila od základu. Slovenský Manet zkrachoval, stejně jako Babetta. Ke koupi tak letos poprvé nejsou žádné mopedy. „Poslední slovenská korada jsme prodali loni, letos se budeme snažit prorazit s tchajwanskými skútry,“ říká Mikula. Na Tchaj-wan se orientuje také dlouholetý dovozce indických strojů Hero Václav Sýkora: „Trendem jsou levné asijské skútry, tento rok jedeme na trh se dvěma ostrovními modely. Značku Hero sice stále máme, ale už bez šlapek.“ Oba tradiční dovozci se jen těžko budou potýkat s lavinou skútrů, které jsou dováženy v podobě levných dílů z Asie a montovány v Česku. Z letošních lednových a únorových statistik vyplývá, že mezi malými stroji zatím vede značka Qunqui, za ní jsou v pelotonu Kymco, Kentoya, Linhai, Keeway a Baotian. Až hluboko za nimi je se svými padesátkami domácí Jawa. „Trh zažívá asijskou invazi, řada totožných motorek se prodává pod různými exotickými názvy. Proto může být v obchodech tolik různých typů. Ale levným dovozům z Asie budou i tak tradiční značky těžko čelit,“ shrnuje tajemník Svazu dovozců aut Pavel Tunkl.

O OJETINY JE ZÁJEM

Tuzemský prodej nových motocyklů se v lednu a únoru proti loňsku zvýšil o 64 procent na 1527 strojů. „Za prudkým zvýšením odbytu jsou zejména rekordně teplá zima i rostoucí koupěschopnost obyvatel,“ říká tajemník Svazu dovozců Pavel Tunkl. O zájmu o jednostopá vozidla svědčí i počet dovezených ojetých motocyklů, který byl téměř totožný s prodejem nových.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče