Konec koblihové vyhlášky?

16. ledna 2006, 00:00 - PETR HAVEL
16. ledna 2006, 00:00

SPOLUPRÁCE SVAZU S ÚŘADY Zejména na konci loňského roku se často objevovaly zprávy o poškozování spotřebitelů ze strany obchodních sítí. Situace prý však není v žádném případě kritická. Podle dozorových orgánů totiž počet prohřešků obchodníků neustále klesá. Mimo jiné i díky spolupráci s kontrolory.

SPOLUPRÁCE SVAZU S ÚŘADY Zejména na konci loňského roku se často objevovaly zprávy o poškozování spotřebitelů ze strany obchodních sítí. Situace prý však není v žádném případě kritická. Podle dozorových orgánů totiž počet prohřešků obchodníků neustále klesá. Mimo jiné i díky spolupráci s kontrolory.

Maximální prevence při omezení prodeje závadných výrobků v obchodních sítích a zároveň neublížit maloobchodnímu podnikání. To by mělo být podle viceprezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Zdeňka Juračky společným cílem státních dozorových orgánů i obchodníků. Prostředkem k tomuto cíli je podle Juračky především pravidelná vzájemná komunikace. „Zjištění kontrolních orgánů, jako jsou Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Česká obchodní inspekce (ČOI) či orgány ochrany veřejného zdraví, jsou pro nás důležitou zpětnou vazbou ukazující na kvalitu a účinnost naší legislativy,“ konstatuje viceprezident. V praxi je pak možné na základě zjištění z terénu upravit některé nevyhovující zákony, například podmínky prodeje veřejností tolik sledovaného potravinářského zboží.

KOBLIHY OPĚT BEZ PYTLÍKŮ Konkrétní kroky, díky spolupráci obchodníků a kontrolorů, se již připravují. Hlavní hygienik České republiky Michael Vít avizuje zrušení již nepotřebné „koblihové vyhlášky“, která v supermarketech zakazovala prodej nebalených pekárenských výrobků. Zamezení kontaminace takového zboží dotekem spotřebitele podle Víta v současné době totiž má řešit systém takzvaných kritických bodů, který musí mít obchodníci zpracován. Hlavně menším obchodníkům pomůže další novinka: návrh novely zákona o obalech. Jeho cílem je zbavit malé prodejny povinnosti vykupovat od spotřebitelů za každých okolností veškeré vratné obaly, které vedou ve své evidenci. Ustanovení by se mělo podle ústředního ředitele ČOI Jiřího Pěkného týkat prodejen s plochou do 400 metrů. Ty se podle Juračky často dostávají do situací, kdy mají v obalech větší zásoby než ve zboží, které v těchto obalech prodávají. Jde o případy, kdy spotřebitel nakoupí v městském supermarketu například basu piv, doma ve své obci nápoje zkonzumuje a lahve vrací v místní malé provozovně. POČET PROVINĚNÍ KLESÁ

Ačkoli se zejména koncem loňského roku média často zabývala prohřešky obchodních sítí v oblasti klamání spotřebitele či porušování hygienických předpisů při prodeji potravin, zástupci dozorových orgánů tvrdí, že tolik problémů zase není. „Situace se stále zlepšuje, desetitisíce výrobků podle našich zjištění splňují všechny potřebné hygienické normy,“ uvádí například Vít.

Stejně hovoří i Pěkný. „Po roční spolupráci se SOCR mohu potvrdit mnohem menší počet zjištění, než tomu bylo před rokem. Například počet závažných zjištění klesl meziročně o 40 procent,“ zdůraznil ředitel ČOI. Pro lepší orientaci obchodníků v zákonech připravujeme v současné době takzvané komoditní karty, v nichž by měly být uvedeny jednotné parametry, kterými se má řídit distributor či prodejce. Bude je znát i zákazník a v potaz je budou brát i dozorové orgány. „První ucelený soubor karet by měl být hotov v průběhu první poloviny letošního roku,“ slíbil Pěkný.

JEŠTĚ JSOU REZERVY

Podle šéfa ČOI nicméně přetrvávají chyby systému. „Stále nás trápí nedostatek zboží znalých prodavačů, absence učňovského zázemí, rezervy jsou na straně vnitřních kontrol v rámci obchodních subjektů,“ konstatoval. Patrně největší rezervy jsou přitom v porušování předpisů na ochranu spotřebitele.

To se projevilo i při kontrolách ČOI takzvaných povánočních výprodejů. Přestože i tady zjistili inspektoři nižší míru prohřešků než před rokem, bylo z celkových 230 kontrol zjištěno porušení jednoho nebo více předpisů v 80 provozovnách, tedy v 35 procentech. Z toho 78 případů bylo právě porušení zákona na ochranu spotřebitele (klamavé informace o zboží, zboží označeno nižší cenou, než jaká je účtována, chybějící údaje o ceně), ani jednou ale nebyly porušeny předpisy o bezpečnosti výrobků.

Výsledky kontrol přitom obchodníci vítají. „Právě porovnání výsledků zjištění v minulosti s novými údaji by měly spotřebitele přesvědčit o zvyšující se kvalitě,“ domnívá se prezidentka SOCR Helena Pískovská. Svaz sám chce podle jejích slov pojmout letošek jako „rok nástupu kvality“.

VÝSLEDKY KONTROL OBCHODNÍCH ŘETĚZCŮ - VÝPRODEJE (za období 29. 12. 2005 až 9. 1. 2006)

 Krajpočet kontrolpočet zjištěnípodklady pro správní řízení
 Praha, Středočeský23 10 10
 Ústecký, Liberecký49 12 12 
 Moravskoslezský, Olomoucký41 
 Královéhradecký, Pardubický15 
 Plzeňský, Karlovarský30 14 14 
 Jihomoravský, Zlínský 22 
 Jihočeský, Vysočina46 24 17 
 Celkem230 8069 

Zdroj: ČOI

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče