Koncesní projekt čeká na schválení

26. února 2010, 11:58 - Kateřina Menzelová
26. února 2010, 11:58

Dálnice D3

Koncesní projekt na vybudování části dálnice D3, jež spojí Prahu s jižními Čechami a naváže na hraničním přechodu Dolní Dvořiště na silniční síť Rakouska, je připraven ke schválení ve vládě. Na úsek komunikace dlouhý 28 kilometrů, který povede z Veselí nad Lužnicí do Úsilné u Českých Budějovic, chce ministerstvo dopravy nalézt soukromého partnera. Předpokládané náklady této investice dosahují 7,12 miliardy korun. „Po započtení nákladů provozu a údržby po dobu trvání kontraktu s koncesionářem by celkové náklady podle odhadů dosáhly 11,5 miliardy korun, ovšem v čisté současné hodnotě, tedy po očištění vlivů inflace, která během let bude náklady provozu a údržby zvyšovat,“ upřesňuje mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. V současné době je již ve výstavbě klasickým postupem – kdy je investorem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a náklady hradí Státní fond dopravní infrastruktury – úsek dálnice D3 od východního okraje Tábora k severnímu okraji Veselí nad Lužnicí. Navazující část měla být dle původních předpokladů kompletně vybudována metodou PPP (Public Private Partnership). Kvůli krizi byl ale záměr přehodnocen. „Na straně potenciálních koncesionářů se zhoršily podmínky financování, proto bylo během roku 2009 rozhodnuto o rozdělení původního koncesního projektu,“ vysvětluje Hanzelka. V první vlně bude postaven 28kilometrový úsek, ve druhé pak zbylých zhruba 45 kilometrů. Dle ministerstva dopravy je v koncesním projektu na první část dálnice vyčíslena úspora nákladů oproti klasickému modelu bezmála 8,5 procenta. Po schválení koncesního projektu vládou vyhlásí ministerstvo dopravy zadávací řízení. „Kvalifikační část bude otevřena pro neomezený počet uchazečů, po vyhodnocení z nich budou vybráni čtyři, s nimiž se bude jednat dále,“ konstatuje Hanzelka. Dodává, že nyní se těžko odhaduje časový harmonogram. V optimální případě bude proces od vyhlášení k výběru koncesionáře trvat asi rok.
Ministerstvo připravuje materiál, jenž vyčíslí, na kolik by přišla výstavba dálnic klasickou metodou, tedy bez zapojení soukromého sektoru, a tyto údaje porovná se sumou, již bude mít stát k dispozici. Lze předpokládat, že mezi oběma údaji bude značná diference. „Velká část prezentace je hotova, v tuto chvíli čekáme ještě na nějaké doplňující informace týkající se situace v sousedních zemích,“ říká Hanzelka.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít