Koncert pro hi-tech a šest válců

09. září 2009, 15:11 - Karel Zaoral
09. září 2009, 15:11

Pro řadu sedm býval standardem dvanáctiválec

BMW 750i a obří kupé řady osm před lety revitalizovaly zajímavou myšlenku. Rčení objem nenahradíš automobilka doplnila dovětkem – stejně jako počet válců. A tak přišly na svět mohutné dvanáctiválce, které co do extrémní dynamiky a obří spotřeby neměly konkurenci. V modelu 750 je však dnes pouze osmiválec a i testovaná 740 prošla analogickým snížením počtu válců. Důvodem je – jako dnes už obvykle – úřednictvo v Bruselu.
Menší počet válců znamená jednak méně materiálu, a tedy nižší hmotnost a náklady, ale také méně ventilů, ložisek, zlomů na klikové hřídeli, vstřikovačů… Dohromady méně setrvačnosti a méně tření, a tudíž méně apetitu na palivo. Zelená lobby má zkrátka dlouhé prsty. Jenže na rozdíl od klasického schématu, kdy aktivita úředníka potírá něco úžasného, aby stvořila něco průměrného, v případě motorizací řady sedm se nic takového nestalo. Dokonce si troufnu tvrdit, že nižší počet válců je pro vůz do budoucna výhodou. Dvanáctiválce totiž trpěly vysokou poruchovostí a extrémně drahými díly. Ani spotřeba nebyla zrovna malá – ve srovnání s osmiválci šlo o nejméně pět litrů benzinu na sto kilometrů navíc. Úbytek válců ale rozhodně neznamená, že by současná 740 byla nějaké ořezávátko. Šestiválec dopují turba, což ztrátu objemu více než vynahrazuje – oproti osmiválci 750 je na stovce jen o necelou sekundu pomalejší – a kupodivu i z akustického hlediska se dá těžko uhodnout, že pod kapotou je řadový přeplňovaný motor, a ne atmosférický vidlicový osmiválec. Sešlápnutí plynu k podlaze vpustí do kabiny nádherně vyladěný zvuk motoru doprovázený okamžitou, až brutální akcelerací. Uvolněná jízda je naopak charakteristická naprostým klidem a tichem doplněným už zmíněným bonusem v podobě nízké spotřeby. Na osmdesátilitrovou nádrž se dá dojet daleko, při poklidné devadesátce spotřeba atakuje necelých devět litrů na sto kilometrů. Při plném výkonu se ale auto bude – úpravy neúpravy – pohybovat přískoky mezi benzinkami. Přesto je to na dvoutunovou limuzínu akceptovatelný apetit. Převodovka je sice jen šestistupňová, avšak skvěle vyladěné sestavení převodů tomu dává snadno zapomenout (žádný nedostatek z toho neplyne). Velmi vhodné je přenechávat stání na brzdě na křižovatkách funkci autohold, kterou je dobré vypínat jen při poskakování v kolonách. Vzhledem k široké možnosti nastavit jízdní charakteristiku režimy comfort až sport+ je ale škoda, že automobilka nevybavila převodovku sekvenčním řazením pod volantem. Oproti osmiválci 750 ubyl testovanému modelu zhruba metrák hmotnosti, a to zejména v přední části vozu. To se velmi pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech v zatáčkách, kde se 740 chová jako o třídu menší vůz. Vynikající trakce a komunikace vozu s řidičem pocitově autu ubírají ještě podstatně více než objektivně odstraněných sto kilogramů. Řízení vozu poskytuje skvělou zpětnou vazbu, natáčení zadních kol zase umožňuje extrémně rychlé změny směru s minimálním pohybem volantu, a to včetně dvojitého vyhýbání, jež si auto navzdory obřím rozměrům i hmotnosti vychutnává. Taková agilita je výhodná jak ve městě, tak samozřejmě i při ostré jízdě po zakroucených silnicích. V rámci kategorie luxusních aut je 740 když ne úplně nejrychlejším (je tu i BMW 750), tak rozhodně nejvšestrannějším vozem na současném trhu. Lexus LS míří spíše na místa pro pasažéry vzadu, podobně jako S-klasse; Audi A8 je rychlé jen do první zatáčky. Měřeno optikou řidiče, BMW tímto obhájilo korunu pro krále třídy.

***

BMW 740i
Motor: přeplňovaný řadový šestiválec
Objem: 2979 ccm
Výkon: 240 kW
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0–100 km/h (s): 5,8
Spotřeba: 13,8/7,6/9,9
Převodovka: šestistupňová automatická
Cena: 2 034 200,- Kč (základní)

Klady
Vynikající jízdní vlastnosti
Ovladatelnost Dynamický motor Vynikající sedadla Nízká spotřeba Bohatá standardní výbava
Design
Ergonomie interiéru

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít