Koncert pro hi-tech a šest válců

09. září 2009, 15:11 - Karel Zaoral
09. září 2009, 15:11

Pro řadu sedm býval standardem dvanáctiválec

BMW 750i a obří kupé řady osm před lety revitalizovaly zajímavou myšlenku. Rčení objem nenahradíš automobilka doplnila dovětkem – stejně jako počet válců. A tak přišly na svět mohutné dvanáctiválce, které co do extrémní dynamiky a obří spotřeby neměly konkurenci. V modelu 750 je však dnes pouze osmiválec a i testovaná 740 prošla analogickým snížením počtu válců. Důvodem je – jako dnes už obvykle – úřednictvo v Bruselu.
Menší počet válců znamená jednak méně materiálu, a tedy nižší hmotnost a náklady, ale také méně ventilů, ložisek, zlomů na klikové hřídeli, vstřikovačů… Dohromady méně setrvačnosti a méně tření, a tudíž méně apetitu na palivo. Zelená lobby má zkrátka dlouhé prsty. Jenže na rozdíl od klasického schématu, kdy aktivita úředníka potírá něco úžasného, aby stvořila něco průměrného, v případě motorizací řady sedm se nic takového nestalo. Dokonce si troufnu tvrdit, že nižší počet válců je pro vůz do budoucna výhodou. Dvanáctiválce totiž trpěly vysokou poruchovostí a extrémně drahými díly. Ani spotřeba nebyla zrovna malá – ve srovnání s osmiválci šlo o nejméně pět litrů benzinu na sto kilometrů navíc. Úbytek válců ale rozhodně neznamená, že by současná 740 byla nějaké ořezávátko. Šestiválec dopují turba, což ztrátu objemu více než vynahrazuje – oproti osmiválci 750 je na stovce jen o necelou sekundu pomalejší – a kupodivu i z akustického hlediska se dá těžko uhodnout, že pod kapotou je řadový přeplňovaný motor, a ne atmosférický vidlicový osmiválec. Sešlápnutí plynu k podlaze vpustí do kabiny nádherně vyladěný zvuk motoru doprovázený okamžitou, až brutální akcelerací. Uvolněná jízda je naopak charakteristická naprostým klidem a tichem doplněným už zmíněným bonusem v podobě nízké spotřeby. Na osmdesátilitrovou nádrž se dá dojet daleko, při poklidné devadesátce spotřeba atakuje necelých devět litrů na sto kilometrů. Při plném výkonu se ale auto bude – úpravy neúpravy – pohybovat přískoky mezi benzinkami. Přesto je to na dvoutunovou limuzínu akceptovatelný apetit. Převodovka je sice jen šestistupňová, avšak skvěle vyladěné sestavení převodů tomu dává snadno zapomenout (žádný nedostatek z toho neplyne). Velmi vhodné je přenechávat stání na brzdě na křižovatkách funkci autohold, kterou je dobré vypínat jen při poskakování v kolonách. Vzhledem k široké možnosti nastavit jízdní charakteristiku režimy comfort až sport+ je ale škoda, že automobilka nevybavila převodovku sekvenčním řazením pod volantem. Oproti osmiválci 750 ubyl testovanému modelu zhruba metrák hmotnosti, a to zejména v přední části vozu. To se velmi pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech v zatáčkách, kde se 740 chová jako o třídu menší vůz. Vynikající trakce a komunikace vozu s řidičem pocitově autu ubírají ještě podstatně více než objektivně odstraněných sto kilogramů. Řízení vozu poskytuje skvělou zpětnou vazbu, natáčení zadních kol zase umožňuje extrémně rychlé změny směru s minimálním pohybem volantu, a to včetně dvojitého vyhýbání, jež si auto navzdory obřím rozměrům i hmotnosti vychutnává. Taková agilita je výhodná jak ve městě, tak samozřejmě i při ostré jízdě po zakroucených silnicích. V rámci kategorie luxusních aut je 740 když ne úplně nejrychlejším (je tu i BMW 750), tak rozhodně nejvšestrannějším vozem na současném trhu. Lexus LS míří spíše na místa pro pasažéry vzadu, podobně jako S-klasse; Audi A8 je rychlé jen do první zatáčky. Měřeno optikou řidiče, BMW tímto obhájilo korunu pro krále třídy.

***

BMW 740i
Motor: přeplňovaný řadový šestiválec
Objem: 2979 ccm
Výkon: 240 kW
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0–100 km/h (s): 5,8
Spotřeba: 13,8/7,6/9,9
Převodovka: šestistupňová automatická
Cena: 2 034 200,- Kč (základní)

Klady
Vynikající jízdní vlastnosti
Ovladatelnost Dynamický motor Vynikající sedadla Nízká spotřeba Bohatá standardní výbava
Design
Ergonomie interiéru

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít