Koncern Bosch čeká těžký rok

14. května 2009, 00:00 - Erich Handl
14. května 2009, 00:00

Německá společnost Robert Bosch, která je symbolem podnikatelského úspěchu a západní prosperity, se zbavuje zaměstnanců.

Autor: Bosch

Robert Bosch založil svoji firmu v roce 1886 ve Stuttgartu jako „Dílnu pro přesnou mechaniku a elektroinženýrství“. V průběhu dalších desetiletí se z podniku stal nadnárodní koncern, který dnes produkuje ve 150 zemích při celkovém obratu 45 miliard eur ročně. Mezi jeho výrobky nepatří jen autodíly, ale také elektrické nářadí, tepelná technika, domácí spotřebiče a řada průmyslových technologií. Donedávna patřila do skupiny Bosch například značka Blaupunkt, známý výrobce autorádií či navigací. Z podnikatelského hlediska je firma Bosch zajímavá tím, že po smrti svého zakladatele v roce 1942 sice zůstala v soukromých rukou, ale řídí ji speciální nadace. Rodina Roberta Bosche nyní ve firmě vlastní jen několikaprocentní podíl.

Po uplynulých tučných letech nyní vedení koncernu očekává pokles tržeb i zisku. Kvůli slabší poptávce bude muset sáhnout i k propouštění, a to jak v Německu, tak v zahraničí. „Bosch očekává, že rok 2009 bude jedním z nejobtížnějších v historii firmy,“ řekl na výroční konferenci ve Stuttgartu šéf podniku Franz Fehrenbach. Podle něj bude mít firma zřejmě ztrátu před zdaněním a u tržeb lze čekat propad až o 15 procent.

Hospodářská recese, která tvrdě doléhá na celé odvětví výroby automobilů, bude podle něj letos velmi hluboká. Už v prvním čtvrtletí prý firmě výrazně klesly tržby, přesná čísla ale manažer nesdělil.

Koncern Bosch už dříve zkrátil pracovní dobu, aby nemusel tolik propouštět, další snižování stavů ale přijde v nejbližší době. Firma už propustila asi 3000 lidí z celkového počtu 282 000 pracovníků. Zisk před zdaněním firmě loni klesl na 940 milionů eur (asi 25,5 miliardy korun) z 3,8 miliardy eur v roce 2007. Tržby se snížily o 2,6 procenta na 45,1 miliardy eur. Čistý zisk činil 372 milionů eur a snížil se z 2,85 miliardy, kde byl v roce 2007. K propouštění byli nuceni sáhnout i konkurenti, jako jsou Continental nebo Valeo.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít