Komu ujede rychlík se zážitky

17. března 2008, 00:00 - Eva Marzini
17. března 2008, 00:00

Předražené zážitky se neprodávají. A kdo neprodává, zkrachuje.

Do kolonky o vyplněných dírách na trhu byla vepsána poznámka – obchod se zážitky – zaplněno. Tak, jak to v podnikání bývá, i v tomto obchodu konkurence dlouho nespala. Stačilo, aby uběhly dva roky a ke dvěma sólo kaprům – firmě Allegria a Den jak sen – se přidaly další, a rázem je obchodníků na trhu dvacet. Rychlík se zážitky je tedy již rozjetý a každý, kdo se chystá naskočit, riskuje, že si zlomí vaz. Nováčci v byznysu musejí vynaložit daleko větší úsilí a čeká je i desetinásobně vyšší investice. Dříve by si vystačili se startovným ve výši sto tisíc, dnes jim nemusí stačit ani milion. Konkurence nespí, zvýšila laťku a investuje například i do prodejních stánků.

Nejvíce na soutěživém prostředí profitují zákazníci. Ti nutí obchodníky, aby zároveň zvedali laťku úrovně poskytovaných služeb. Kdo se nechová slušně, nebo má problémy s dotažením objednávek do konce, jde z kola ven. Klienti se stali i vybíravými – vyžadují širokou nabídku zážitků, doplňovanou o novinky. Kdo nechce za poptávkou ztratit krok, potřebuje v prvé řadě dobré vztahy s dodavateli. A to je bolavé místo, na kterém mohou někteří zkrachovat.

Bankrot může hrozit i kvůli nedotáhnutým dohodám. Že se konkurence objeví tak rychle, nepočítal žádný z obchodníků. Podcenili i fakt, že konkurenty se jim mohou stát také sami provozovatelé. Nejviditelněji se to projevuje na cenách. O jejich výši zapomněli obchodníci vyjednávat od začátku. Ukazuje se, že navyšovat je se nevyplácí. Předražené zážitky se totiž neprodávají. A kdo neprodává, zkrachuje. Ve hře zůstane ten, kdo si provozovatele získá a nabídne jim něco navíc.

Nejsilnějším argumentem obchodníků jsou hlavně pravidelné objednávky. Ale těch mají provozovatelé zatím dost vlastních. Jakou přidanou hodnotu jim mohou obchodníci ještě nabídnout?

V rozjetém rychlíku si nejlepší místa pojistí jen ti, kteří si uvědomují, že do centra pozornosti musejí stavět pěstování vztahů s dodavateli a zvyšování úrovně služeb ku prospěchu zákazníků. Každý, kdo jednou zkusil podnikat, ví, že pokud je vlak rozjetý, nestaví. Ten, kdo jednou vystoupí, podruhé správný rychlík nechytne.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít