Komplexní služby jsou základem úspěchu

29. března 2005, 00:00 - RADAN DOLEJŠ
29. března 2005, 00:00

CELOREPUBLIKOVÁ SÍŤ Od rána do pozdní noci trápí svaly v posilovně FactoryPro stovky lidí. Další stovky zase poskakují v rytmu hudby ve speciálně vybavených sportovních sálech, případně prohřívají unavené tělo v sauně. Takhle to jde ve dvou pražských firemních centrech den co den.

CELOREPUBLIKOVÁ SÍŤ

Od rána do pozdní noci trápí svaly v posilovně FactoryPro stovky lidí. Další stovky zase poskakují v rytmu hudby ve speciálně vybavených sportovních sálech, případně prohřívají unavené tělo v sauně. Takhle to jde ve dvou pražských firemních centrech den co den.

Obchodní ředitel sítě sportovních center FactoryPro Petr Herzmann má smělé plány: „Plánujeme otevřít posilovny ve všech městech s více než sto tisíci obyvateli“.

Firma začínala v roce 1999 v objektu bývalé pražské Radlické mlékárny. Návštěvníci měli k dispozici pouhých 500 metrů čtverečních ve dvou místnostech. V jedné byla posilovna a v druhém sále se střídal aerobik se spinningem.

Dnes už společnost na pražském Smíchově zabírá jedenáctkrát větší plochu. K tomu je na druhém konci Prahy v provozu ještě fitko na Černém Mostě, další se staví v Praze na Pankráci a v Českých Budějovicích.

Většinu investic společnost pokryla z vlastních zdrojů, protože rozvoj rozkládá do delšího časového úseku. Je to třeba, neboť investice do velkého fitness centra není nízká. Herzmann odhaduje náklady na vybudování jednoho většího centra na 35 až 40 milionů korun, a to už musí být hotova hrubá stavba. Návratnost investice se liší podle umístění posilovny. V menších městech počítá FactoryPro s pětiletou návratností, v Praze je to mnohem rychlejší. Příjmy stojí především na dvou nohách - posilovně a spinningu (jízda na stacionárních kolech za dohledu instruktora a doprovodu hudby).

V databázi firmy je za šest let provozu zhruba 55 tisíc členů. Aktivních je kolem 35 tisíc lidí, dalších dvacet procent lidí chodí do posilovny anonymně a nevyužívají klubového členství. Denně přijde do obou pražských center přes tři tisíce lidí. FactoryPro je tak nejnavštěvovanějším řetězcem fitness v Česku.

ROZŠIŘTE SLUŽBY

Samotná posilovna prý v dnešní době už pomalu nemá šanci na přežití. „Lidé vyhledávají komplexní služby, aby se mohla zabavit celá rodina najednou. Větší úspěch tak mají komplexy, které nabízejí i dětský koutek, squash nebo bazén,“ upozorňuje Herzmann.

Všechny centra pod značkou FactoryPro by proto měla fungovat na podobném principu: veliká posilovna, několik sálů pro aerobní sporty a relaxační centrum. V současné době probíhá úprava vnitřního vybavení obou již otevřených objektů. Loni na Černém mostě zahájil provoz i plavecký bazén a relaxační centrum. To je také i na Smíchově, kde se bazén připravuje k napuštění v letošním létě. Právě relaxační zóna je prý pro firmu důležitá a odlišuje ji od konkurence. V budoucnu by se měla stát jedním z hlavních zdrojů příjmů.

K relaxaci jsou kromě sauny a bazénu také pára, aromapára, solárium i masáže. Klienti vyhledávají i takzvané privátní kluby, tedy malé místnosti se soukromou saunou a vířivkou pro uzavřený okruh lidí. „O tento typ služeb je stále větší zájem,“ pochvaluje si Herzmann. Není divu, hodinka v privátním klubu vyjde na 800 korun, zatímco třeba časově neomezený vstup do posilovny podle typu členství přijde na 77 až 90 korun. Ve FactoryPro mají takové kluby dva a třetí se chystají otevřít.

Velké prosvětlené posilovny, prostorné šatny i sprchy a řada doprovodných služeb od kurzů aerobiku, jógy nebo bojových sportů, to vše zviditelnilo FactoryPro ještě v dobách, kdy posilovny byly většinou umístěny v malých a špinavých sklepech. Možná i proto není problém potkat na Smíchově na rotopedu političku Petru Buzkovou, herce Filipa Blažka či Kateřinu Hrachovcovou, Miss ČR Kateřinu Průšovou i Kateřinu Smržovou. Anebo známé sportovce - basketbalistu Jiřího Zídka a veslaře Václava Chalupu.

CHCEME ZESÍLIT

Menším problémem nejen pro FactoryPro, ale i pro všechny ostatní posilovny, je jistá sezonnost, která se projevuje na počtu zákazníků. Nejvíce návštěv je hned zkraje roku, kdy opulentní klienti shazují vánoční kila. Potom konec jara, kdy se ladí postavy do plavek a nakonec podzim. Nejhorší je prý prosinec, kdy se všechna sportoviště potýkají s minimální návštěvností a ani v letních měsících není zrovna obsazeno.

„Chceme výkyvy v návštěvách odstranit, a proto chystáme smlouvy s policisty i hasiči, že by k nám pravidelně chodili za zvýhodněné vstupné,“ prozrazuje Herzmann.

S rozvojem podnikatelských záměrů přišla i potřeba více profesionalizovat vedení firmy. Loni se tak téměř kompletně obměnilo výkonné vedení, kdy z něho odešla řada bývalých aktivních sportovců, kteří pomáhali s rozjezdem fitness centra. Na jejich místa nastoupili profesionální manažeři, kteří mají na starosti připravovanou expanzi.

„Sportovci patří na plac, aby radili klientům. Do vedení patří zase jiní specialisti,“ konstatuje Herzmann.

Foto popis| Petr Herzmann.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče