Komory nejsou spolkem vyvolených

18. června 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
18. června 2007, 00:00

VÝKONNÝ ŘEDITEL AMERICKÉ OBCHODNÍ KOMORY WEST ON STACEY: Mezi desítky obchodních komor v Česku patří i ty, v nichž se spojují tuzemští a zahraniční podnikatelé. Podle výkonného ředitele Americké obchodní komory Westona Staceyho tyto organizace nejsou spolkem vybraných firem.

VÝKONNÝ ŘEDITEL AMERICKÉ OBCHODNÍ KOMORY WEST ON STACEY: Mezi desítky obchodních komor v Česku patří i ty, v nichž se spojují tuzemští a zahraniční podnikatelé. Podle výkonného ředitele Americké obchodní komory Westona Staceyho tyto organizace nejsou spolkem vybraných firem. Jejich členem se může stát prakticky každá společnost. Jaké jsou hlavní záměry, aktivity a cíle Americké obchodní komory? Naše obchodní komora pomáhá podnikatelské komunitě dvěma způsoby. Usilujeme především o vytvoření vysoce konkurenčního a atraktivního prostředí pro obchodování tím, že podporujeme pozitivní změny v legislativní, hmotné a personální infrastruktuře. Věříme, že Česká republika má potenciál stát se jednou z ekonomicky nejvyspělejších evropských zemí. Pokud podnikatelský sektor a vláda budou konstruktivně hovořit o tom, jak využít aktuální růst a investice k vytvoření dlouhodobé konkurenční výhody. Můžete vaši činnost trochu konkretizovat? Vytváříme podnikatelskou síť, abychom ředitelům našich členských společností umožnili výměnu zkušeností a manažerům pro rozvoj usnadnili hledání nových obchodních příležitostí. Součástí této práce je hledání způsobů podpory rozvoje v různých ekonomických sektorech. Zmínit mohu rizikový kapitál nebo cestovní ruch. Dále se snažíme pomoci podnikům hledat a využívat mezery na trhu. A tímto trhem již není jen Praha nebo Česká republika, stále častěji je to střední Evropa či dokonce celá Evropská unie.  Je Americká obchodní komora pouze klubem nadnárodních společností? Nadnárodní společnosti představují důležitou část naší organizace. Ale také základnu úspěchů, jichž tato země v minulém desetiletí dosáhla. Naše členská základna je však mnohem širší. Budou to totiž právě malé podniky, které rozhodnou, zda tato ekonomika dokáže využít éru investičních pobídek. Jak porostou mzdy, může se naše konkurenceschopnost buď postupně snižovat v boji o stěhující se výrobní podniky, nebo postupně zvyšovat. A to tehdy, budeme-li vyvíjet nové, jedinečné výrobky a budovat společnosti, které se stanou nejdůležitějšími evropskými hráči. Co je k tomuto předpokladu nutné?

Vyžaduje to, aby malé společnosti přestaly uvažovat o zvyšování mezd z hlediska snižování nákladů, ale začaly ho vnímat v souvislosti s růstem kupní síly Česka. Kupní síla vytváří více příležitostí pro malé podniky a formuje širší základnu, z níž české společnosti mohou pronikat do Evropy.

Jaký je váš názor na navrženou vládní reformu veřejných financí?

Domníváme se, že je důležité provést daňovou reformu a máme radost z toho, že čtyři hlavní politické strany určitou formu takové reformy podporují. Je především nutné zajistit, aby reforma vedla k posílení kupní síly a podněcovala lidi, aby šetřili a investovali do svých firem, a stimulovala investice do vývoje nových výrobků. Věříme, že omezení výdajů na sociální zabezpečení a snížení sazeb daní z příjmu bude mít výrazný pozitivní dopad na ekonomiku a zároveň přispěje k vytvoření udržitelného zdroje příjmů pro stát. Doufáme, že vládnoucí strany i opozice najdou způsob jak vyřešit sporné otázky a přijmou kvalitní reformu.

Jak hodnotíte české podnikatelské prostředí? Celková ekonomická situace je dobrá. Mzdy rostou, míra nezaměstnanosti zůstává relativně nízká, společnosti si udržují dobré marže. Je tedy poměrně obtížné dokazovat, že jsou potřeba změny, když se tak dobře daří. Ale aby současný úspěch byl i úspěchem budoucím, je právě nyní čas na změny. Musíme si uvědomit, že hlavní příčina současného úspěchu, tedy levná pracovní síla, pomalu mizí. Čím tento faktor nahradíme? Efektivnějším veřejným sektorem? Vzdělanější populací? Dynamičtějším malo podnikatelským sektorem? Nárůstem turistiky? Kde tedy vidíte možnosti? Budoucnost této země by měla být založena spíše na regionálních výhodách a kombinaci dalších konkurenčních výhod než na jedné velké, jako je levná pracovní síla. To bude vyžadovat lepší koordinaci mezi regiony a místními samosprávami, efektivnější legislativu a rozhodování na celostátní úrovni a užší spolupráci mezi obchodními asociacemi. Pro politiky a podnikatele bude příštích deset let v určitém směru náročnějších, než byla léta uplynulá. Česká republika nyní šlape na paty nejvyspělejším ekonomikám světa. V takové společnosti pak zůstávat stejný znamená ztratit krok. Můžete srovnat podmínky k podnikání v Česku a ve Spojených státech?

Spojené státy jsou velká země. To znamená, že podnikat je tam možné ve větším měřítku než v Česku. Ale také to znamená, že podmínky pro podnikání se v jednotlivých státech liší, proto je obtížné mluvit o americkém trhu v obecné rovině.

Přesto – jak se odlišují?

Pokusím se nastínit několik odlišností. Američané jsou často většími optimisty. Zatímco zdejšímu podnikateli se obvykle vybaví ten nejhorší scénář, Američan si naopak představí ten nejlepší. Okolí někdy Američany vzhledem k jejich optimismu vnímá jako arogantní nebo naivní osoby. A je pravda, že oni občas přecení síly. Pozitivní stránka tohoto optimistického přístupu je, že chlapík, který začíná v garáži, může nakonec založit Hewlett Packard. Myslím si, že optimismus je také důležitý pro inovaci, protože pomáhá překonávat překážky a dál rozvíjet nápady, které by jinak skončily v koši. Místní skepticismus sice leckdy ochrání před nějakou hloupostí, ale jindy zabrání vykonat velkou věc.

Co charakterizuje americké prostředí?

Americká společnost je praktická, zaměřená na čísla. Národním sportem je baseball, což je statistická hra. Posedlost měřením a informacemi rovněž podporuje inovaci, protože společnosti mají přístup k údajům o trhu, které jim pomohou ověřit si, jestli je jejich myšlenka z obchodního hlediska reálná. Na druhou stranu se může stát, že statistické výpočty vycházející ze subjektivních domněnek dobrý projekt i zničí. V Americe je obrovská konkurence a je velmi těžké si udržet dobrou marži. U Američanů se rovněž často projevuje menší kulturní povědomí než u Evropanů, protože jsou zvyklí žít pouze mezi sebou. Legislativní rozdíly mezi jednotlivými státy mohou při obchodování působit obtíže.

Domníváte se, že očekávané zrušení víz mezi Českou republikou a Spojenými státy bude mít dopad na vzájemný obchod?

Nepochybně se sníží náklady a obchodování se usnadní. Vízová povinnost je spíše psychologickou než skutečnou bariérou. Obchodníci obvykle neměli a nemají problém získat víza a příležitost vydělat peníze jistě mnohonásobně převýší související náklady. Přesto však skutečnost, že musíte být prověřeni a že musíte tento proces kvůli vstupu na území Spojených států podstoupit, může negativně ovlivnit zájem obchodníků v této zemi podnikat. Americká obchodní komora pracuje na tom, aby vízová povinnost byla zrušena. Doufáme, že do konce tohoto roku se situace vyřeší.

**Před několika dny navštívil Prahu americký prezident Georg Bush. Má podobná návštěva nějaký vliv i na vzájemné obchodní vztahy?

Tato návštěva se netýkala obchodu, zaměřila se na bezpečnost. Nicméně jakákoli návštěva může zlepšit porozumění mezi dvěma zeměmi, a to samozřejmě napomáhá i obchodování.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče