Komfort bez terénních ambicí

21. dubna 2008, 00:00 - Erich Handl
21. dubna 2008, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - LEXUS RX 400 H - Lexus nabízí podnikatelům „jediné hybridní SUV“ na trhu. Jde o velký vůz s pohonem všech kol, který má jak benzinový agregát, tak dva elektromotory. Nabízí se i ve verzi N1 a vedle menšího sedanu IS je to v současnosti nejprodávanější model značky.

Japonský Lexus je takzvaná prémiová značka Toyoty. Orientuje se především na výrobu manažerských limuzín, v roce 1998 postavila svůj první sportovně-užitkový vůz RX 350. Ten měl to být něco mezi sportovní limuzínou a terénním autem. Největším lákadlem byl slib tiché jízdy v silném a špičkově vybaveném voze, který může sjet i mimo silnici.

TECHNICKÉ ÚDAJE

model - Lexus RX 400

  • * typ vozu - pětimístné SUV motor - benzinový šestiválec objem válců - 3,3 litru max. výkon - 155 kilowattů max. rychlost - 200 km/hod elektromotor přední - 123 kilowattů elektromotor zadní - 50 kilowattů zrychlení 0-100 - 7,6 sekundy spotřeba - 8,1 l/100 km kufr - 439 litrů cena - 1 544 000 Kč Auto má i svojí hybridní variantu s označením 400, která má k solidnímu výkonu přidávat ještě úspornost a ekologii. Benzinovému agregátu 3,3 litru tu pomáhají dva elektromotory, jeden na přední, druhý na zadní nápravě. Energii čerpají z velké baterie, která si vyměňuje energii s hlavním motorem. Zajímavostí auta jsou chybějící převodové stupně. Motory RX 400 převádějí sílu na kola plynule pomocí variátoru, není tu klasické postupné řazení. Hybrid se mírně liší od benzinové varianty i zvenku. Při bližším pohledu vidíme zvláštní zakulacené mlhové světlomety, a také 18 palcová pětipaprsková kola ze slitiny. Lexus nazývá čtyřstovku „revolučním hybridním automobilem“. Jízda na asfaltu je skutečně komfortní a bezproblémová. Jedinou výjimkou je prudká akcelerace, kdy kvůli dost divokému přiřazení tahu zadních kol ztratí přední kola na sekundu trakci. Jinak SUV splňuje všechna kriteria luxusní limuzíny, která je výkonná, pohodlná a má hodně místa v kabině. Ve více než 400 litrovém kufru navíc uveze i dost věcí. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ**

RX 400 umožňuje odpočet DPH, přestavba na užitkovou verzi N1 vyjde i s daní na 30 tisíc korun. Zvláštností verze je přepážka, uchycená jen k podlaze na třech místech, montuje se tedy bez nutnosti vrtání do stropu. Auto je typicky reprezentačním podnikatelským autem se zajímavým pohonem a ekologickou šetrností, ale bez velkých aspirací na praktičnost.

Horší je to v terénu. Japonci u RX zcela rezignovali na terénní prvky, auto nemá uzávěrky diferenciálu a vzhledem k chybějícím převodům ani jejich redukci. Jediným terénním prvkem je tedy přiřaditelný náhon zadních kol, který se hodí v závějích nebo v blátě, do členitého terénu je to ale málo. Auto je tedy městským SUV, které se může odvážit vyjet tak na hory pod sjezdovku.

Mírně nás také zarazila spotřeba, která se při testu pohybovala mezi 11 a 13 litry benzinu na sto kilometrů, přestože výrobce udává o zhruba čtyři litry méně. Auto se nedávno dokonce objevilo v německém Autobildu v přehledu aut, jejichž výrobci lžou o spotřebě.

Lexus RX 400 je spíše reprezentativním než praktickým vozem, nejen svými vlastnostmi, ale především cenou. Základ vyjde na více než 1,5 milionu korun, a to se ještě připlácí za různé pakety. Jenom metalický lak vyjde na 30 tisíc korun. Auto ale zdobí nízké emise, solidní jízdní výkony a jedinečnost ve své třídě – žádný jiný terénní vůz s elektromotorem skutečně na trhu není.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče