Kombíky pro podnikání i rodinu

31. května 2004, 00:00 - Přílohu připravil IGOR PÍREK
31. května 2004, 00:00

AUTA S VELKÝM "KUFREM" VYLEPŠUJÍ SVŮJ VZHLED Zatímco do roku 1990 se motoristé těžce sháněli po sovětských ladách, v současnosti si mohou vybrat z mimořádně bohaté palety vozů kombi prakticky všech světových výrobců.

AUTA S VELKÝM „KUFREM“ VYLEPŠUJÍ SVŮJ VZHLED

Zatímco do roku 1990 se motoristé těžce sháněli po sovětských ladách, v současnosti si mohou vybrat z mimořádně bohaté palety vozů kombi prakticky všech světových výrobců.

Ještě tak před 10 lety si mnozí výrobci nedělali s navrhováním designu „kombíků“ prakticky žádné problémy. Vzali klasické provedení a o několik desítek centimetrů ho prodloužili. Nijak moc se netrápili s bočním designem ani zadní částí vozu. Trpěla tím nejen aerodynamika, ale zejména celkový vzhled automobilu.

SPORTOVNÍ DESIGN DOMINUJE

V současnosti již většina světových automobilek přikládá vzhledu kombíků velkou pozornost. Některé z nich dokonce tvrdí, že jejich modely se zcela vymykají z klasické kategorie kombi. Mezi průkopníky patří sportovní automobilka Audi. Její šéfové říkají, že existují běžné kombíky a vedle nich existuje kombík nejhezčí, který nese jméno Avant. Německým designérům se totiž povedlo navrhnout optimálně tvarovanou karosérii, jejíž větší délka nepůsobí ani na první pohled v žádném případě rušivě. Naopak. Jen zvýrazňuje ladné tvary těchto rychlých prestižních sportovních vozů. Vozy A4 Avant jsou přes 4,5 metru dlouhé a v nejnovější verzi byl jejich rozvor zvětšen o 33 milimetrů na 2650 milimetrů. To se pozitivně odrazilo na lepších jízdních vlastnostech a stabilitě, stejně jako na zvětšení zavazadlového prostoru z někdejších 390 na 440 litru. Při sklopení zadních sedaček, které jsou standardně dělené v poměru 1:2, lze nabídnout prostor až o objemu 1185 litru. Ten je řešen s cílem poskytnout co největší úložnou plochu. Kryt zavazadelníku je upevněn k širšímu z opěradel zadních sedadel, se kterými se v případě potřeby sklápí dopředu a dá se lehce vyjmout bočními dveřmi. Velkou výhodou je nízko položený práh zadních dveří, který umožňuje bez větší námahy nakládat a vykládat i těžká a objemná zavazadla. Majitel Avantu se nemusí obávat, že by toto provedení bylo výrazně línější než klasická verze.

SPORTOVNĚ LADĚNÁ ALFA

Velmi zdařilý sportovně laděný break je bezesporu také Alfa 156 Sportwagen. Vyniká ladným designem, který je tak charakteristický pro tuto italskou sportovní značku. Perfektně propracovaný interiér se promítá iv zavazadlovém prostoru, který má v základní poloze 360 litrů a po sklopení zadních sedaček 1180 litrů. Jeho kvalitu zvyšuje zadní loketní opěrka s tunelem pro lyže, která je součástí standardní výbavy všech verzí. Lyže tak lze přepravovat bez sklopení části zadních sedaček. Samotný zavazadlový prostor je vybaven síťkami tak, že lze volné předměty lehce upevnit jak vertikálně, tak i horizontálně. Pamatováno je také na mokré nebo zašpiněné předměty. Jedna plocha dna zavazadlového prostoru je čalouněná, druhá plastová a tím dobře omyvatelná.

POHYBLIVÝ PROSTOR ZAVAZADEL

Pro milovníky vozů se skutečně ohromným zavazadlovým prostorem a současně netradičním a mimořádně zdařilým pérováním je určen vůz Citroen C5 Break. Tvarově velmi ladný vůz je dlouhý 475 cm. Jsou pro něj charakteristické velké prosklené plochy, které umožňují optimální výhled ze všech míst ve vozidle. V zadní části ukrývá zavazadelník o minimálním objemu přes 560 itrů. Díky velké modularitě se může zvětšit až na úctyhodných 1658 litrů. Dovoluje to ukládat předměty dlouhé téměř 1,8 metrů a vysoké přes 80 cm. V případě čtvercových tvarů může jejich délka i šířka přesahovat metr. Zavazadlový prostor má zabudovaný ovladač, který při vypnutém motoru sníží nebo zvýší práh pro lehčí rozmístění zavazadel, stejně jako k připojení přívěsu. Jeho výška nad vozovkou se tak může měnit v rozmezí 493 a 653 mm. Ocení to zejména drobní podnikatelé, kteří často nakládají a vykládají zboží. Velkou předností vozu C5 je hydropneumatické pérování. Jde o specialitu Citroenu. Ta umožňuje mimo jiné měnit výšku podvozku nad vozovkou podle okamžité rychlosti vozidla, což mimo jiné přispívá ke snížení spotřeby. Optimální nastavení výšky těžiště přispívá k vyšší stabilitě vozu. Současně udržuje stálou výšku vozidla nad terénem i při jízdě v nerovném terénu. Ve spojení s výkonnými motory, zejména benzinovým o objemu 3,0 litrů V6, nabízí vůz velmi dynamickou a příjemnou jízdu. S mechanickou převodovkou vyvine maximální rychlost přes 230 km/h a s automatickou více než 220 km/h. Pro stoupence dieselových motorů jsou v nabídce silné a mimořádně úsporné pohonné agregáty. Zejména motor 2,0 HDI, jehož průměrná spotřeba nedosahuje ani 6 l/100 km.

JAKO LETADLA

Se svojí troškou do mlýna přišla také menší ze dvou známých švédských automobilek Saab. Společnost, která se netají svojí úzkou vazbou na letecký průmysl, přenáší řadu poznatků z leteckého průmyslu do automobilového. Platí to také pro vozy Saab 9-5 W agon s charakteristickým třetím velkým bočním oknem. Zatímco v základní poloze umožní odvézt předměty o objemu 415 litrů, po sklopení zadních sedaček je to skoro 1500 litrů. Velké problémy, zejména starším řidičům, činí nakládání těžších a objemnějších předmětů do hlubších míst zavazadlového prostoru. Proto si v Saabu vymysleli zajímavou plošinku, která se jednoduše vysune ze zavazadlového prostoru. Větší předmět potom můžete umístit na plošinku a ta se lehce zasune do vozidla. Tuhost nakládacího systému je taková, že se při manipulaci s předměty může na plošinku bez problémů postavit dospělá osoba. Vůz může pohánět jeden ze tří silných benzinových a dvou naftových motorů, které zajišťují maximální rychlost přes 200 km/h. S turbodieselem 2,3 l a výkonu 250 koní činí maximální rychlost 245 km/h, takže může soutěžit s nejrychlejšími sportovními limuzínami na trhu. Větší zavazadlový prostor nabízejí také menší a dokonce i malé vozy. N ejnovějším příkladem úspěšného řešení vozů kombi jsou Peugeot 307 SW a zejména jeho menši sourozenec Peugeot 206 SW, které se prosazují také na českém trhu. Francouzští vývojáři měli nelehký úkol - nabídnout výkonný a sportovně vyhlížející vůz, který nabídne uživateli prostorný interiér, včetně kufru. Vozidlo, které zdědilo velmi zdařilý předek po oblíbeném hatchbacku, je 403 cm dlouhé a nabízí zavazadlový prostor 313 litrů, což je o 70 litrů více než u klasické verze. V případě, že je vůz naložen až do stropu, je to již velmi zajímavých 480 litrů. Budoucí majitel si může vybrat ze šesti motorů - čtyř benzinových o objemu 1,2 až 2,0 litrů a výkonu od 44 až 100 kW, stejně jako dvou dieselových 1,4 a 2,0 litrů a výkonu 50 až 66 kW. Vůz s nimi může vyvinout maximální rychlost od 160 do skoro 210 km/h. Zejména se slabším dieselem činí průměrná spotřeba velmi zajímavých 4,4 l/100 km.

DOMÁCÍ KOMBÍČKA

Na trhu se úspěšně prosazuje také domácí Škoda Octavia Combi 4×4. Vůz je určen pro motoristy, kteří uvažují o koupi vozu s pohonem všech kol. K vyšší funkčnosti přispívá montovaný střešní nosič, síťová stěna pro oddělení zavazadlového prostoru od prostoru pro cestující a tzv. síťový program pro uložení a uchycení zavazadel. Na ty čeká zavazadlový prostor o základním rozměru téměř 450 litrů, který se může podle potřeby zvětšit na více než 1400 litrů. Akční model Škoda Octavia Combi 4×4 Nature II pohání dva benzinové motory (2.0/85 kW, resp. 1.8 20V Turbo/110 kW), nebo turbodiesel 1.9 TDI PD/74 kW ř
ízený šestistupňovou mechanickou převodovkou. Nejzajímavějším modelem kombi je vůz Combi RS. Jde o výjimečné vozidlo, které kloubí vlastnosti sportovně laděného vozu s nároky na interiér jako u rodinného automobilu. Umožňuje nejen velmi dynamickou sportovní jízdu, ale také zabezpečí nároky většího počtu osob na velký zavazadlový prostor. Vůz se na první pohled liší od ostatních octavií sportovně tvarovaným předním nárazníkem, který přechází do výrazného spojleru s logem. S nejsilnějším motorem dokáže uhánět rychlostí přes 230 km/h.

fota v příloze: archiv

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče