Kolik zaplatíme za monopol

01. listopadu 2004, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
01. listopadu 2004, 00:00

Monopol představuje pro každou národní ekonomiku drahou záležitost. To ví každý student ekonomie, neboť monopolisté nejsou pod tlakem konkurence a mohou držet nepřiměřeně vysoké ceny. A proto se jim stát všemožně brání. Až na výjimky. Třeba tam, kde by konkurence mohla ohrozit plošné poskytování služeb, které mají být všem občanům bezproblémově dostupné.

Takovým příkladem je Česká pošta. Poštovní monopol existuje nejen v České republice, ale i v dlouhé řadě dalších států světa. Kdyby pošta neměla monopol a na trhu fungovala konkurence, těžko by někdo mohl zajistit ztrátové poštovní služby v odlehlých lokalitách. Přesto Evropa i tyto služby v určitém měřítku demonopolizuje. Existuje na to dokonce evropská směrnice. Mimo jiné hovoří o oblasti, kterou běžně nazýváme direct mail, tedy reklamní zásilky. Monopol v ní lze udržovat tam, kde z důvodu potřeby sanovat základní služby existuje možnost tuto službu nadále udržovat pod poštovním monopolem. V České republice zatím direct mail zákon více méně neupravoval. Přesněji řečeno, neupravil jej nijak jednoznačně. Kvůli tomu na českém trhu vedle České pošty funguje i soukromá sféra. Ovšem v úterý má sněmovna projednávat novelu, která by už direct mail upravovat mohla. Pokud projde pozměňovací návrh z hospodářského výboru, bude rovněž spadat pod monopol pošty, byť s výjimkou. Konkurence České poště se logicky brání. Vstoupila na trh, a teď se mají změnit pravidla hry. Má se zavést monopol tam, kde není. A to způsobem, který s velkou pravděpodobností odporuje evropské směrnici. Proto se například hodlá Mediaservis obrátit na Evropskou komisi a i když to jeho představitelé připouštějí jen jako krajní možnost, je vysoce pravděpodobné, že by nakonec i zahájili arbitrážní řízení proti České republice (neboť němečtí akcionáři se mohou cítit poškozeni ve své investici). Ekonomický důvod, který se objevuje jako argument pro zajištění monopolu České pošty, přitom neobstojí. Roční uváděný obrat Mediaservisu okolo 50 miliónů korun rozhodně financování služeb České pošty neohrozí. Víc může stát prohraný arbitrážní spor. Monopol se pak prodraží nadvakrát - v ceně služeb a v náhradě škody. Pokud v úterý nevezmou poslanci rozum do hrsti a ve druhém čtení tuto novou monopolizaci neshodí ze stolu.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít