Kolik procent?

10. června 2010, 09:39 - Luděk Bednář
10. června 2010, 09:39

Většina manažerů se domnívá, že sazby daně z přidané hodnoty by se měly sjednotit

Myslíte si, že by se měla sjednotit daň z přidané hodnoty? • Ano 51,5 % • Ne 36,9 % • Nevím 11,6 %

V současnosti je v České republice daň z přidané hodnoty (DPH) u většiny zboží a služeb dvacet procent. U jídla, léků a například u hromadné dopravy je však poloviční. Sjednocení sazeb DPH by se však neobešlo bez zvýšení cen. Před sjednocením sazeb DPH varuje ČSSD, protože by na to doplatili lidé s nižšími příjmy a důchodci. ODS však začíná uvažovat o sblížení až sjednocení sazeb DPH. Souhlasí s ní 51,5 procenta manažerů. Patří mezi ně i tento respondent: „Kvůli zjednodušení a přehlednosti daňového systému by se daň z přidané hodnoty (DPH) sjednotit měla. Jde jen o její výši. Obávám se, že sjednocení DPH na uvažovaných devatenáct procent by mohlo být sociálně neprůchodné.“ Opačného názoru je další manažer: „Především v oblasti služeb by zavedení jednotné sazby DPH bylo pro mnoho provozovatelů likvidační. Vypadá na první pohled rozumně, ale rozmanitost oborů podnikání by měla doprovázet i rozmanitost pravidel regulace včetně zdanění. Dle mne jsou ideální tři sazby DPH – nulová, snížená a základní. Jejich výše je pak výrazem aktuální hospodářské politiky. Ta by měla být srozumitelná všem ekonomickým subjektům a z časového hlediska předvídatelná.“ Kladně odpovídá následující respondent: „Otázka byla zřejmě myšlena v tom smyslu, zda se mají sjednotit sazby DPH. S tím souhlasím. Připadá mi férové zdaňovat spotřebu a i logika sbližování sazeb je logická a správná. Je však otázkou, na jaké úrovni by měla tato sjednocená sazba daně být, respektive má-li se zvyšovat celkové daňové zatížení. Na takovou otázku bych odpověděl, že je nutné seškrtat provozní i mandatorní výdaje státu a provést důchodovou a zdravotní reformu. Pokud by ani po takových velkých změnách nebyl deficit rozpočtu nulový, byl bych pro omezené zvýšení výběru DPH.“ Sociální cítění se objevuje v další záporné odpovědi: „Už předchozí zvýšení takzvané snížené sazby z pěti na dnešních deset procent mělo za následek zhoršení finanční situace důchodců – více než čtvrtiny národa. Další zvýšení této sazby by pro ně znamenalo obrovský zásah do jejich rozpočtů.“ Optimistická je tato kladná odpověď: „V této oblasti by se legislativa zjednodušit mohla. Teď je mimořádná šance sazby DPH sjednotit. V mnoha oblastech, v nichž platí nižší sazba, je dnes natolik silná konkurence, že lze předpokládat nulový či malý negativní dopad na spotřebitelské ceny. V minulých letech k tomuto opatření chyběla politická odvaha. Karty jsou nyní rozdané jinak a odvážným přeje štěstí.“ Pro kladnou ani zápornou odpověď se nedokáže rozhodnout tento manažer: „Na otázku nedokážu odpovědět, protože mi chybí informace o jednotné sazbě DPH. Moje výhrada ke koncepci DPH vždy spočívala v tom, že postihuje především subjekty, které něco produkují. A výrazněji subjekty, které produkují vysokou přidanou hodnotu. Mnohem logičtější by bylo, kdyby byli daňově zatíženi především ti, kdo spotřebovávají. Pokud by otázka zněla, zda by se měla zrušit snížená sazba a jednotná být dvacet procent, odpověděl bych záporně. Pokud by zněla, zda se má sazba DPH sjednotit okolo patnácti procent, má odpověď by byla kladná, přestože by to mělo negativní dopad na mnoho oblastí. Pokud bych mohl vybírat daňový koncept, upřednostnil bych sjednocenou sazbu DPH okolo pěti procent a spotřební daň ve výši deseti procent pro koncového spotřebitele. Za koncovou spotřebu přitom považuji i nákupy podnikatelských subjektů, které neslouží jako přímé vstupy pro jejich činnost. Taková struktura daní by ,odměňovala‘ podnikatelské subjekty, které produkují vysokou přidanou hodnotu, přičemž se chovají úsporně. Každopádně by to byla motivace ponechávat vyprodukované prostředky v ,produktivním oběhu‘, a nikoli je z něj vytahovat pro osobní spotřebu.“ Mírné pochybnosti zaznívají i v této kladné odpovědi: „Obecně lze na takovou otázku odpovědět kladně. Toto řešení je však záležitostí přístupu a očekávaného přínosu. Očekávaným přínosem z hlediska rozpočtu by bylo ,zalepení‘ části jeho schodku. Toto sjednocení však má i zápory, respektive dopady na ceny, zejména potravin. U nich by se ceny zvýšily až o devět procent. Pokud se však chceme za současné situace chovat v rozpočtové politice odpovědně, nezbývá než opatření provést. Nemělo by to však být jednorázově, ale citlivě a postupně – řekněme během tří až čtyř let.“

Odpovídalo 130 manažerů

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Microsoft bude vyplácet solidní odměny za nalezené díry nejen ve Windows
Velká aktualizace ovladačů u AMD. Mnohé novinky pro hráče, GPU Profiler pro vývojáře
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít