Kolik DVD se do nás vejde?

07. září 2007, 21:33 - David Kasl
07. září 2007, 21:33

Letošek bude komerčně nejlepší v české historii digitálního videa.

Dévédéčka, která byla ještě před pár lety na trhu domácího videa nadstandardem, posilují. I v Česku. Penetrace českých domácností DVD přehrávači, rekordéry a domácími kiny překonala v červenci padesátiprocentní hranici, přičemž nepočítáme mechaniky v počítačích. „Během dalších dvou let by mohla dosáhnout úrovně 73 procent,“ domnívá se Pavel Borowiec, ředitel sdružení DVD Group.cz, jež původně vzniklo k podpoře tohoto video formátu. Údaje v každém případě překonají odhadovanou historickou penetraci VHS rekordéry. Podle údajů z českého a slovenského videotrhu, které Borowiecova společnost shromažďuje, by mohl být letošek vůbec nejúspěšnějším komerčním obdobím v historii DVD videa vůbec. Pololetní výsledky to alespoň naznačují.

Kolja to roztočil.

V České republice byl prvním filmovým titulem na DVD oscarový Kolja režiséra Zdeňka Svěráka, jenž se na pultech objevil v říjnu 1997. K ovládnutí českého a slovenského trhu s domácí videozábavou však formátu DVD stačilo méně než (letos slavených) deset let. Ještě v roce 2003 vycházely ze souboje vítězně kazety VHS, jichž se v obou zemích prodalo téměř 1,9 milionu kusů, zatímco DVD necelých 1,2 milionu. Jenže vloni dosáhla penetrace DVD přehrávačů 42 procent a poměr se razantně změnil - čeští a slovenští distributoři prodali 2,58 milionu kusů filmových DVD. Véháeskám zůstalo jen pět procent trhu… A naprostá většina distributorů již přestala na analogových VHS vydávat nové tituly. S jejich prodejem končí v září i největší distributor filmových DVD v Česku: Bontonfilm. „Novinky už na nich nevydáváme vůbec, jen doprodáváme zásoby,“ potvrzuje marketingový ředitel Marek Jeníček.

Hitové tituly rozhodují.

„Vývoj trhu byl v posledních letech poměrně neklidný,“ popisuje současnou situaci Borowiec, „a po svém vrcholu v roce 2004 klesal.“ Tím kopíroval celoevropský trend, který vyplývá z analýzy zábavního průmyslu společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC): během posledních dvou let došlo na evropském trhu po dvouciferném růstu v roce 2004 k poklesu evropského trhu s domácí filmovou zábavou o 2,8 procenta, a celkový objem trhu se tak loni snížil na 11,3 miliardy dolarů.
Za první letošní pololetí činí celkové tržby za DVD video v Česku a na Slovensku téměř 269 milionů ve velkoobchodních cenách. „K tomu je zapotřebí připočíst zhruba třicetiprocentní marži obchodníků a 19procentní DPH,“ dodává Borowiec. Vloni tyto tržby dosáhly ve stejném období 216 milionů, v dosud rekordním roce 2004 to bylo 240 milionů. „To jsme ale zabrousili do éry Pána prstenů, Matrixu a dalších silných titulů,“ upozorňuje Borowiec na vliv, jaký má kvalita produkce velkých filmových studií na následný trh s filmy na DVD.
„Letos na podzim se chystá mnoho kvalitních filmů, jako například Harry Potter a Fénixův řád (Magic Box) nebo tuzemské Vratné lahve (Bontonfilm),“ dodává Borowiec. V konečných číslech za letošní rok se dle něj určitě projeví také opusy studia Walta Disneye, které se prostřednictvím nového distributora vrátily na český trh začátkem srpna. Které? Například Piráti z Karibiku: Na konci světa.
V prvním pololetí zaznamenává Borowiec nárůst i v počtu prodaných DVD. „V klasické obchodní síti se prodalo 1,16 milionu kusů. Loni to bylo ve stejném období 940 tisíc,“ uvádí Borowiec. A v rekordním roce 2004, co se týče tržeb, se přitom za první půlrok prodalo jen 682 tisíc DVD. „Na tom je vidět, jak dramaticky poklesly ceny disků,“ upozorňuje Borowiec. Při polovičních objemech prodejů se totiž tehdy dosáhlo prakticky stejných tržeb jako letos.

Příbalový boom.

Cenová politika českých distributorů opět kopíruje západoevropský trend, kdy pokles tržeb při současném mírném růstu prodaných kusů způsobil dle PwC kromě slabších titulů především pád cen, přibalování disků k periodikům a strmý pokles prodejů VHS.
Zatímco loni vycházely novinky u většiny českých distributorů na zhruba 599 korun, letos se „áčkové“ tituly prodávají za 499 korun a „béčkové“ ještě o sto korun levněji. „Ceny padají především kvůli pirátství,“ říká obchodní ředitel Magic Boxu David Šnobl. „Pro příští rok plánujeme u áčkových novinek cenu 399 korun a u béčkových 299.“ Jeho slova potvrzují i další distributoři. „Pro letošní rok máme u novinek strop 499 korun, u starších titulů jde o 299 korun,“ říká Martin Kopecký z Forum Home Entertainment.
Snižování průměrné ceny filmů na DVD ovlivňuje i rostoucí podíl katalogových, tedy starších titulů, vydávaných v kategoriích levných disků. „V prodejích dochází k nárůstu, protože spoustu titulů vydáváme za 99 korun. Od června jsme najeli na strategii deseti takových titulů měsíčně,“ dodává Šnobl. Jedná se většinou o filmy staré čtyři až pět let.
Novým impulzem obchodu s disky byl ale především vznik paralelního prodeje označovaného jako speciální operace, tedy příbaly DVD různého druhu. „Nejnovějším fenoménem se staly bonusy k deníkům,“ říká Borowiec. Loni v únoru s ním začaly Lidové noviny. Dnes k této formě podpory prodeje přistupuje většina velkých deníků. „Tyto příbaly nahrazují distributorům tržby za VHS video,“ uvádí Borowiec. Pro DVD video tak dle něj začala nová éra a je překvapením, kolik disků se na českém trhu uplatní. „Top tituly typu Harry Potter dosahují prodejů okolo 35 až 40 tisíc kusů,“ říká Šnobl a jeho slova potvrzují i další distributoři. Takových titulů je však ročně jen kolem deseti. „Za úspěšný titul dnes považujeme ten, který dosáhne více než desetitisícových prodejů,“ dodává Jeníček z Bontonfilmu.

Cenová válka zasáhne půjčovny.

U příbalových akcí se oproti tomu náklad odvíjí od nákladu periodika a může dosahovat statisíců. Zatímco Hollywood Classic Entertainment prodal za celý loňský rok 1,3 milionu DVD, letos to bylo díky příbalovým akcím již více než sedm a půl a do konce roku plánuje minimálně dvanáct milionů kusů! Přestože takto vycházejí především starší tituly či filmy domácí produkce, má nízká cena těchto DVD, která se v trafikách prodávají i odděleně již od 38 korun za film, zpětně vliv na klasické pultové prodeje. „Boom ale nejspíš nebude trvat dlouho,“ domnívá se Jeníček.
Podle Pavla Borowiece sice zřejmě v příštích letech nedojde k dalšímu výraznějšímu poklesu cen u běžně prodávaných DVD, snižování cen se však přece jen dočkáme. „I nadále budou nejspíš zlevňovat příbaly, a to u měsíčníků,“ domnívá se. „Ten tlak cenovek 49 nebo 38 korun za deníková DVD, když přibalují za ceny 299, 249, ale i 199 korun, prostě nemohou vydržet.“ Tím, kdo prý tuto cenovou válku může pocítit nejvíce, budou videopůjčovny. „Masivní prodej se totiž už odehrává v cenách zápůjčky,“ uzavírá.

Piráti z české kotliny.

Dalším faktorem, který do značné míry ovlivňuje místní trh s filmy na DVD, je pirátské pořizování nelegálních kopií. Částečnou vinu mu Borowiec přičítá i na mírném poklesu v celkovém počtu prodaných „dívídí“ na českém a slovenském trhu v roce 2006, který činil 2,61 milionu kusů. „Zhruba procentní propad oproti roku 2005 souvisel s tím, že některé distribuční společnosti i z důvodu pirátství zrušily pobočky v Česku a na Slovensku. Příkladem budiž Warner Home Video,“ upozorňuje Borowiec.
Míra audiovizuálního pirátství v Česku - stejně jako po celém světě - každoročně narůstá. Podle údajů České protipirátské unie (ČPU) činila v roce 2004 plných 28 procent a pro letošní rok se očekává prolomení hranice čtyřiceti procent. „Hlavní podíl na nárůstu filmového pirátství má zejména rozmach internetového stahování, tedy nelegální šíření filmových děl především prostřednictvím P2P služeb, FTP a filehostingových serverů,“ upozorňuje Lenka Hečková z ČPU. Nelegální šíření nosičů s filmy má přitom spíše mírně klesající tendenci. Ještě v roce 2003 byl podíl výrobkového pirátství oproti internetovému trojnásobný, v současnosti ale internetové již výrazně převládá.

Bart za pět "mega".

Vzhledem k obecně nízké úctě k právům duševního vlastnictví a celospolečenskému akceptování porušování autorských práv v české společnosti vítají distributoři zadržení devatenáctiletého mladíka, jenž na web umístil kopii celovečerního díla Simpsonovi ve filmu. „Důležité je, že muž byl dopaden již během tří dnů,“ říká Šnobl, obchodní ředitel Magic Boxu, „a jsem rád, že byl tento případ tolik medializován, včetně konkrétního viníka.“
Zmíněnému „kameramanovi“ hrozí trest odnětí svobody v délce trvání od šesti měsíců do pěti let a pokuta až pět milionů korun. „Podle dosavadních odhadů ČPU si pirátský záznam Simpsonů s českým dabingem stáhlo na sto tisíc lidí, kteří by za vstupné do kina utratili deset milionů,“ uvedla k případu ředitelka ČPU Markéta Prchalová. „Ztráta ze vstupného, z něhož polovina připadá distributorovi, je jen první věc, o kterou se můžete opřít,“ upozorňuje Jeníček z Bontonfilmu, jenž má film v distribuci. „K tomu je třeba připočítat, zda by si někdo film nekoupil na DVD, nemluvě o televizních právech,“ doplňuje, jak obtížné je dopočítat ztráty distributorů kvůli těmto krádežím.
Bontonfilm dle jeho odhadu přichází kvůli nelegálnímu pořizování filmů o padesát procent tržeb. „Vezmeme-li vydávání novinkových titulů, myslím, že kdybychom, obrazně řečeno, vydávali filmy na vinylových deskách, které jdou hůře kopírovat, prodáme možná dvojnásobek oproti současnému stavu,“ odhaduje Šnobl z Magic Boxu.

Kdo vládne trhu?

Rok 2006 přinesl na trhu s videodisky a videokazetami také výraznou konsolidaci. „V loňském roce jej opustily dvě silné filiálky, Universal, jehož distribuci už dříve převzal Bontonfilm, a Warner Bros., jehož práva má nyní Magic Box,“ popisuje Borowiec. Podle přehledu DVD Group.cz ovládly na základě tržeb z prodejů český a slovenský trh dvě distribuční firmy. Bontonland zvýšil svůj podíl oproti roku 2005 z 35 procent na 52, přičemž tržby z prodejů do obchodů a videopůjčoven se Bontonfilmu zvýšily z 222 milionů korun na 290 milionů. A druhý Magic Box dosáhl jednadvacetiprocentního podílu na trhu zvýšením tržeb ze 71 milionů korun na 117 milionů. Třetí skončila společnost SPI s pěti procenty.
Letos bude o podíl na trhu bojovat také nový distributor filmů studií Walta Disneyho pro Česko a Slovensko. Společnost Forum Home Entertainment je součástí mezinárodního zábavního impéria Forum Film, jež své aktivity soustřeďuje na domovský Izrael a střední i východní Evropu a mimo jiné provozuje síť 3D kinosálů IMAX. Do konce roku plánuje vydání zhruba dvacítky novinkových titulů. „Standardně Disney tolik novinek v tak krátkém údobí neuvádí, ale de facto uvedeme vše, co dosud v Česku nevyšlo. I tituly plánované na loňský rok,“ vysvětluje ředitel firmy Martin Kopecký. Největším hitem by měl být třetí díl Pirátů z Karibiku: Na konci světa, který se na pultech objeví koncem listopadu. „Jedničky se prodalo téměř čtyřicet tisíc kusů,“ dodává Kopecký. Jeho cílem je uspět hlavně během vánoční sezony, kdy Disney tradičně nabízí spoustu titulů vhodných pod vánoční stromeček.
Z hlediska nových titulů bude letošní konec roku srovnatelný s loňským. „Během podzimu očekáváme zhruba osmdesát až sto titulů měsíčně,“ říká Borowiec. Jaký podíl na trhu prodaných disků jednotlivým distributorům za letošek připadne, rozhodne tradičně závěr roku. „Sedmdesát procent prodejů přitom děláme poslední tři měsíce v roce,“ říká například obchodní ředitel Bontonfilmu Petr Rindoš.

Růstové výhledy.

PricewaterhouseCoopers ve své studii očekává v období 2007 až 2011 průměrný roční růst trhu s videozábavou ve střední a východní Evropě o 6,7 procenta a dosažení objemu trhu ve výši 586 milionů dolarů oproti 423 milionům v roce 2006. Tomu, že pro distributory filmů na DVD bude úspěšný již letošní rok, napovídají mimo jiné výsledky prodejů filmů na DVD v síti prodejen Bontonland, které týdeníku EURO poskytla ředitelka Bontonlandu Světlana Loužecká: „Za první pololetí jsme jich ve 29 našich prodejnách prodali celkem 211 820 kusů. Což je o 56,4 procenta více než v roce 2006, kdy jsme měli třicet prodejen. A o 112,7 procenta více než v roce 2005, kdy měl Bontonland v prvním pololetí jen 24 prodejen.“ Slova o zlaté éře DVD videa se zdají být více než opodstatněná.

Bontonfilm - jednička na trhu Marketingový ředitel Marek Jeníček a obchodní ředitel Petr Rindoš
Společnost před Vánoci uvede na DVD mimo jiné úspěšné tituly z kin Simpsonovi ve filmu, Smrtonosná past IV (rovněž ve čtyřbalení s předchozími díly), Mr. Bean na prázdninách, Spiderman 3. Populární sérii her Divadla Járy Cimrmana se Bontonfilm chystá vydat v rozšířené verzi čtrnácti DVD.

Magic Box - Dvojka na trhu Obchodní ředitel David Šnobl
Na začátku listopadu vydá na DVD třetí pokračování Dannyho parťáků, na konci téhož měsíce Harryho Pottera: Fénixův řád a těsně před Vánoci Transformers. Z českých filmů to budou například úspěšné Vratné lahve, Obsluhoval jsem anglického krále či Roming.

Forum Home Entertainment - Nováček na trhu Ředitel Martin Kopecký
Největším hitem by měly být Piráti z Karibiku: Na konci světa. Společnost rovněž chystá vydání remasterované edice Knihy džunglí či krátké animované filmy od studia Pixar.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče