Kolem průkazů zůstává nejasno

31. března 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
31. března 2008, 00:00

ZMĚNA OD 1. DUBNA - Velký ohlas vyvolal článek v letošním osmém čísle Profitu o nových průkazech způsobilosti pro řidiče vozidel nad 3,5 tuny. Nejednoznačné znění zákona totiž svádí k domněnkám a fámám. Na nejčastější dotazy čtenářů proto odpovídá vedoucí školicího střediska sdružení Česmad Bohemia Vladimír Kydlíček.

Jaké jsou zásadní změny, které přináší od 1. dubna novela zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti?

Hlavní změnou je rozsah požadavků na řidiče, kteří musejí mít průkaz způsobilosti. Dosud se tato povinnost vztahovala na řidiče vozidel s největší přípustnou hmotností nad 7,5 tuny. Podle nového zákona se povinnost vztahuje na držitele řidičského oprávnění C1, tedy už pro vozidla nad 3,5 tuny.

Když to zjednodušíme, tak řidič vozidel od 3,5 tuny do 7,5 tuny nemusel mít dosud průkaz způsobilosti. Od dubna ho potřebuje, pokud se nebude jednat o stanovenou výjimku.

A další změny?

Mění se i způsob školení. Oproti současnému rozsahu tam jsou definovány jednak poměrně rozsáhlá vstupní školení a pak školení pravidelná.

Rozšířené vstupní školení znamená přibližně dvojnásobný rozsah hodin výuky a výcviku oproti základnímu. Forma školení závisí na řidičském oprávnění uchazeče. Přesný obsah a podmínky vstupních školení budou upřesněny prováděcí vyhláškou.

KDO MUSÍ MÍT PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI

Od 1. dubna musí mít každý řidič nákladního vozidla či autobusu s hmotností nad 3,5 tuny průkaz profesní způsobilosti. Tato povinnost se nevztahuje na přesně definované výjimky a na řidiče, pro které není řízení vozidla hlavní náplní jejich práce. Řidiči autobusů a nákladních aut, kteří získají řidičský průkaz do letošního 10. září (respektive do 10. září 2009), mohou získat nová osvědčení buď výměnou za platná, nebo na základě žádosti. Šoféři, kteří získají oprávnění na autobus či na nákladní automobil po stanovených datech, budou muset absolvovat školení v délce 140 nebo 280 hodin.

Zmínil jste výjimky. Na koho se vztahují?

Jednak jsou zákonem stanoveny výjimky, do nichž patří řidiči vozidel záchranných sborů a bezpečnostních složek, tedy zejména armáda, policie, hasiči. Týká se to i vozidel záchranářské báňské služby a podobně.

Pak existují výjimky, jejichž uplatnění nemusí být jednoznačné. Jedna se vztahuje na soukromou potřebu daného vozidla. To ovšem není přeprava na vlastní účet, ale případ, kdy řidič řídí vozidlo jako soukromá osoba.

Další výjimka se vztahuje na osoby, které řídí vozidlo, ale používají ho výhradně pro podnikání nebo práce v rámci zaměstnání a jejich hlavní pracovní náplní není profese řidič. To je třeba instalatérská firma, která používá takové vozidlo jako instalatérskou dílnu a podobně.

Jak řidiči dokáží, že nejsou profesionálními šoféry?

Tuto situaci zákon neřeší. To je otázka na ministerstvo dopravy nebo kontrolní orgány. Osobně se domnívám, že by mělo stačit prohlášení řidiče nebo odpovídající část pracovní smlouvy a podobně.

Jak bude kontrola průkazu způsobilosti probíhat v zahraničí, když pojedu jako soukromá osoba?

To upravují prováděcí předpisy v jednotlivých členských zemích.

Kdo může provádět školení a jak budou vypadat?

Školení mohou provádět pouze akreditovaná střediska, která musí splňovat určité podmínky dané zákonem. Budou muset mít k dispozici prostory pro výuku a vhodná vozidla pro výcvik. A také zajištěné lektory pro výuku podle stanoveného učebního plánu.

Kolik řidiči za školení zaplatí?

Dnes je velmi těžké odhadnout cenu, protože není ještě stanoven přesný rozsah. Především počet hodin výcviku ve vozidle, který má na konečnou cenu významný vliv. Můžeme ale počítat s několika desítkami tisíc korun.

Když není ještě definován přesný rozsah, jak se mohou řidiči vyškolit do počátku dubna?

Očekáváme, že do konce března bude k dispozici prováděcí vyhláška, od níž se všechno odvine. V tuto chvíli je tady přechodné období a chápejme to tedy jako povinnost pro budoucí řidiče. Ti, kteří jsou dnes držiteli profesního průkazu, získají nový průkaz pouhou výměnou. Přechodná ustanovení platí také pro nové řidiče, kteří získali či získají řidičské oprávnění v určeném intervalu.

A co skupina lidí, která dosud řídila vozy v kategorii od 3,5 do 7,5 tuny a povinnost vlastnit průkaz odborné způsobilosti se na ně dosud nevztahovala?

Tady je potřeba rozlišit dvě základní skupiny řidičů, i když těch variant může být víc. Zákon jednoznačně definuje skupinu řidičů, kteří jsou držiteli oprávnění C1, kdy tato skupina může řídit vozidla v rozmezí od 3,5 do 7,5 tuny. Tito řidiči by měli získat profesní průkaz do 10. září 2009.

Je otázka, jak budou dopravní úřady přistupovat k těm řidičům, kteří mají průkaz skupiny C a průkaz profesní způsobilosti nemají, protože dosud jezdili s vozidly do 7,5 tuny. Nyní předpokládají, že budou nadále jezdit s těmito vozy a chtěli by tedy profesní průkaz adekvátní skupině C1. Pokud bychom měli postupovat přesně podle zákona, tak tito řidiči měli do konce března získat stávající průkaz odborné způsobilosti, a ten si následně vyměnit za nový. Pokud to neučinili, budou muset na vstupní školení.

Už nyní je problém s nedostatkem řidičů, a tato poměrně drahá školení ho možná ještě prohloubí. Jaké je řešení?

Problém to určitě bude. Je otázka, zda hledat řešení třeba v rámci učebních oborů, kde je zařazeno řidičské oprávnění C. Pokud by ty školy mohly dělat rozšířenou výuku pro budoucí řidiče. Pokud by se žák rozhodl, že bude spíše řidičem, tak by si mohl zvolit předměty, které budou totožné s obsahem školení. Takový žák by mohl případně získat jak řidičský průkaz skupiny C, tak průkaz odborné způsobilosti.

Další možností by mohlo být využití prostředků pro rekvalifikační projekty. Naše sdružení se řešením problému nedostatku řidičů průběžně zabývá.

Ti, co mají průkaz způsobilosti nyní, si ho tedy mohou jen vyměnit?

Přesně tak. Pokud je platný, musejí to ale stihnout buď do 30. září letošního roku, nebo do posledního dne platnosti jejich současného průkazu.

Kdo je iniciátorem zákona?

Novela vychází z podmínek daných směrnicí Evropské unie. Východisko je tedy v evropské legislativě. Cílem je sjednocení podmínek ve všech členských zemích, respektive vytvoření jednotného průkazu způsobilosti v rámci Unie. To je určitě přínosem.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče