Kola pro fajnšmekry

07. února 2005, 00:00 - ONDŘEJ DRÁBEK
07. února 2005, 00:00

ROMAN BARTOZSDítě Romana Bartozse spí v hliníkové kolébce. Vypadá to možná trochu nezvykle. Ovšem jen do doby, než si uvědomíte, že Bartozs propadl výrobě exkluzivních hliníkových rámů pro jízdní kola. Firma Race Bike Romana Bartozse dnes patří ve světě cyklistiky k uznávaným producentům rámů pro extrémní ježdění.

**ROMAN BARTOZS

Dítě Romana Bartozse spí v hliníkové kolébce. Vypadá to možná trochu nezvykle. Ovšem jen do doby, než si uvědomíte, že Bartozs propadl výrobě exkluzivních hliníkových rámů pro jízdní kola.

Firma Race Bike Romana Bartozse dnes patří ve světě cyklistiky k uznávaným producentům rámů pro extrémní ježdění. Málokoho by napadlo, že kola, na kterých jezdí světová sjezdařská špička, nevznikají ve velké prosklené hale, ale v malém zámečku v Jezdkovicích u Opavy. To ale až v poslední době. Začátky této firmy byly daleko skromější.

„Vystudoval jsem v Brně strojařinu. Potom jsem začal pracovat ve strakonické ČZ na vývoji motocyklů. Takže dnes se naše rámy podobají konstrukcí motorkám. Firmu jsme rozjížděli s manželkou v panelákovém bytě a s trabantem. Nikdy jsme si nemohli dovolit vzít větší půjčku než deset, maximálně dvacet tisíc. Všechno, co jsme vydělali, jsme vraceli zpátky do výroby, a tak je to vlastně dodnes,“ vzpomíná Bartozs.

Zhruba před deseti lety vyráběl rámy pro silniční kola. Náhodné setkání s cyklisty, kteří pro divoké sjezdy potřebovali extrémně pevné, odpružené rámy dalo firmě Race Bike ten největší impulz k rozvoji. Dnes třicet procent produkce tvoří právě rámy, na extrémní ježdění a Batosz je vyváží třeba do Německa, Polska nebo Slovinska. Nejde přitom o žádnou levnou záležitost, cena rámů se pohybuje v desítkách tisíc. „Do deseti let očekávám, že budeme přítomni doslova v celé Evropě,“ doufá Bartozs.

Chce ještě trochu rozšířit výrobu: „Představoval bych si asi 1500 rámů měsíčně. Víc ani vyrábět nechceme. Většina lidí, kteří si naše kola kupují, ví přesně proč. Chceme i nadále zůstat záležitostí pro fajnšmekry,“ uzavírá Roman Bartozs. 

Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít