Kola pojedou z nové haly

27. června 2005, 00:00 - (red)
27. června 2005, 00:00

CESTA Z REGIONU MEZI EVROPSKOU ŠPIČKU Novou linku na obrábění železničních kol a halu pro dokončovací operace zprovoznila společnost Bonatrans. Investice za 180 milionů korun má posílit postavení firmy jako evropského lídra ve výrobě železničních kol.

CESTA Z REGIONU MEZI EVROPSKOU ŠPIČKU Novou linku na obrábění železničních kol a halu pro dokončovací operace zprovoznila společnost Bonatrans. Investice za 180 milionů korun má posílit postavení firmy jako evropského lídra ve výrobě železničních kol.

Za velice krátké časové období uskutečnila bohumínská firma Bonatrans svou nejnovější investici. Od rozhodnutí o pořízení nové linky k náběhu plných kapacit totiž uplynulo pouze 14 měsíců. Investice dosáhla výše 180 milionů korun a firma ji financovala vlastními zdroji a dlouhodobým leasingem. Návratnost investice předpokládá do pěti let.

O DVAADVACET TISÍC KOL VÍC

Důvodem výstavby nové, plně automatizované linky byl rostoucí počet odběratelů a tlak na výrobní kapacity. Díky zprovoznění linky dojde ke zvýšení výroby železničních kol o 22 tisíc kusů ročně. Tím se zvýší i konkurenceschopnost bohumínské firmy.

Plně automatizovaná linka je nyní v provozu pod kontrolou odborníků z německé společnosti Hüller Hille, od které ji Bonatrans zakoupil. O provoz se stará celkem 12 pracovníků - po čtyřech v každé směně. Stoprocentní využití kapacity firma předpokládá do konce června. „Zákazníci již čekají,“ říká generální ředitel společnosti Bonatrans Pavel Lazar.

INVESTICE NEKONČÍ

Už v roce 1998 firma zprovoznila novou halu s linkou na opracování železničních kol. Rozšířila také výrobu železničních dvojkolí především s vysokou užitnou hodnotou. V letech 2003-2004 pak proběhla modernizace části provozu pro výrobu surových železničních náprav.

„Každá další investice bude trvat stejně dlouho, nebo ještě kratší dobu,“ plánuje Lazar. Další významná akce tohoto typu se předpokládá ještě v letošním roce. Bude se jednat o výměnu hlavního tvářecího agregátu na provoze válcovna.

Podle Lazara jde o jednu z nejtěžších investic v dějinách společnosti, neboť způsobí odstávku výroby v délce přibližně 42 dnů. To má vliv na ekonomiku firmy. „Zákazníci ale nesmí poznat, že válcovna je mimo provoz. Pro období odstávky jsme vytvořili rezervu, která zajistí fungování společnosti i v době odstávky,“ konstatuje Lazar. Příští rok pak Bonatrans počítá s dalším zproduktivněním práce a s rozvojem kapacit.

JASNÁ PRAVIDLA PRO HODNOCENÍ LIDÍ Vedle investičních akcí vedoucích k rozšiřování výroby se Bonatrans zaměřil také na efektivnější způsob řízení společnosti a zaměstnanců. Vybudoval systém založený na hodnocení a motivaci pracovníků. Zpočátku se jednalo pouze o formální záležitost a s výstupy se příliš nepracovalo. Dnes je systém součástí nové personální strategie - klade důraz především na roli hodnotitelů, jejichž hlavním úkolem je konzultace se zaměstnanci a vzájemné ujasnění si cílů a záměrů. Zaměstnanci jsou začleňováni do pracovních týmů napříč firmou, v nichž pak pracují a jsou hodnoceni. Podle slov vedoucího personálního oddělení Ladislava Botura je hlavním cílem zajištění větší angažovanosti zaměstnanců a tím i lepších dosahovaných výsledků. Hodnocení je zároveň základem k dalšímu rozvoji zaměstnanců. „Každý zaměstnanec přesně ví, co se od něj očekává a jak bude hodnocen. Díky tomu je pak snadnější stanovit pro něj odměnu“ vysvětluje Botur. Z REGIONU DO SVĚTA

Z malého regionálního dodavatele, který byl v letech 1965 až 1999 součástí Železáren a drátoven Bohumín, se Bonatrans vypracoval na evropského lídra. Zboží dodává do šedesáti zemí světa, v Evropě má 32% tržní podíl. Ve stejném oboru podnikají například italsko-švédsko-britská Lucchini Group či francouzský Valdunes, ovšem s daleko nižším tržním podílem (kolem 17 procent).

Na export směřuje téměř 95 procent výroby. Kola vyrobená ve firmě Bonatrans jezdí v lokomotivách Euroshuttle pod Lamanšským průlivem, v německých rychlovlacích ICE, v nejrychlejších evropských lokomotivách Siemens a řadě dalších typů železničních vozidel.

Firma nyní vyrábí přes 400 typů železničních kol a 300 typů náprav. Orientuje se především na výrobky s vyšší přidanou hodnotou a vysokou jakostí. Dodává tedy nejen surová železniční kola, nápravy a obruče, ale hlavně kompletní dvojkolí, která je možno rovnou zamontovat do podvozku. Bonatrans se snaží o konkurenční ceny podpořené vysokou jakostí a krátkými dodacími lhůtami.

Obrat bohumínské společnosti vzrostl v letech 1991-2004 sedminásobně, letos její vedení předpokládá nárůst z loňských 3,3 miliardy na 3,8 miliardy korun. Jednou z podmínek růstu je i vyšší využití vlastního výzkumu, vývoje a konstrukčního oddělení.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče