Kofola se prosazuje i v zahraničí

20. srpna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
20. srpna 2007, 00:00

ČESKÝ VÝROBCE Společnost Kofola již dávno není výrobcem nealkoholických nápojů úzce zaměřeným jen na český trh. V současné době v České republice úspěšně čelí nadnárodním nápojovým gigantům a daří se jí prosazovat zejména na trzích sousedních zemí.

ČESKÝ VÝROBCE Společnost Kofola již dávno není výrobcem nealkoholických nápojů úzce zaměřeným jen na český trh. V současné době v České republice úspěšně čelí nadnárodním nápojovým gigantům a daří se jí prosazovat zejména na trzích sousedních zemí.

Historie Kofoly začala v roce 1993, kdy rodina řeckého podnikatele Kostase Samarase zprivatizovala v Krnově sodovkárnu státního podniku Nealko Olomouc. Začala zde pod původním názvem SP Vrachos, s. r. o., s výrobou sycených nápojů. V roce 1996 došlo k převedení aktivit firmy na nově založenou akciovou společnost Santa Nápoje Krnov. Tento rok se také považuje za oficiální vznik Kofoly.

Název tohoto nápoje se ve jménu firmy objevuje až v roce 2002. Tedy dva roky poté, co se v Krnově začal vyrábět kolový nápoj se značkou známou již z dřívějších dob. Firma se dlouho orientovala pouze na moravský trh, postupem času ji ale na Moravě začalo být těsno. „Tím, že výroba i sídlo firmy byly v Krnově, měli jsme k Moravě blíž. Bylo ale jen otázkou času, kdy se posuneme směrem ku Praze a okolí,“ popisuje generální ředitel společnosti Kofola ČR Renné Sommer. Dnes je jedno ze sídel holdingu v Praze, druhé v Ostravě.

650 MILIONŮ DO VÝROBY

Od roku 2002 se také postupně rozšiřuje počet míst, kde se nealkoholické nápoje pod značkami registrovanými firmou Kofola vyrábějí. Ke Krnovu přibyla slovenská Rajecká Lesná, později polské Kutno. Dnes se nápoje této firmy vyrábějí i v Klatovech či Mnichově Hradišti.

Rozsáhlé investice směřovaly a směřují hlavně do rozšíření výroby. „Mezi nejdůležitější investice patří bezesporu nynější fúze s polskou společností Hoop. V Čechách je to koupě výrobce privátních značek Klima, na Slovensku založení dceřiné společnosti Santa Trans SK,“ pokračuje Sommer.

Většina peněz podle jeho slov míří do výrobních technologií a výrobních linek. Tyto náklady obvykle doprovázejí i dílčí investice, ať už do logistiky, nebo do rozvoje sales force. Například v následujících třech letech chce Kofola investovat 650 milionů korun do rozšíření výroby závodů v Krnově a v Mnichově Hradišti.

NEJŠIRŠÍ HRDLO

Větší část zmíněné investice míří do Mnichova Hradiště. Tamní závod byl původně projektován tak, aby jeho produkce stačila pouze pro Prahu a střední Čechy. Po rozšíření z něj Kofola plánuje zásobovat všechny české kraje.

Firma do Mnichova Hradiště instaluje i novou technologii širokých hrdel, která se v České republice dosud nikde nepoužívá. Zatímco standardní láhev má průměr hrdla 28 milimetrů, Kofola podle Sommera nabídne láhev s hrdlem o 10 milimetrů větším.

Pokud jde o expanzi do zahraničí, má Kofola dva výrobní závody v Polsku a na Slovensku, další zatím neplánuje. V Maďarsku funguje pouze dceřiná společnost, která se zaměřuje na dovoz nápojů české skupiny do této země. „Rádi bychom se zaměřili na trhy, na kterých jsme, abychom tam posílili stávající, respektive získali ještě lepší pozici,“ odhaluje plány Kofoly její generální ředitel.

SPORY O ZNAČKU TRVAJÍ

Kofola také musela na Slovensku čelit výrobě plagiátů distribuovaným pod podobným názvem. Řada sporů skončila až u soudu. Podle Sommera většina soudních pří již skončila. „Společnost Kofola využívá všechny dostupné prostředky v boji s plagiátory a na ochranu své ochranné známky. Obchodní zástupci namátkově kontrolují provozovny, případně prověřují na základě upozornění spotřebitelů konkrétní podniky,“ přibližuje Sommer současnou praxi. V případě porušení zákona následuje výzva k ukončení zneužívání ochranné známky Kofola. Kolem 70 procent plagiátorů prý začne odebírat Kofolu, někteří se po čase vracejí k plagiátům a koloběh návštěv obchodních zástupců pokračuje.

V současné době firma na Slovensku vede dva soudní spory. V jednom případě se jedná o prozkoumání zákonnosti rozhodnutí soudu, v druhém je to žaloba na ochranu práv z ochranných známek „Kofola“ a návrh na předběžné opatření.

KOFOLA ČRFirma má pět výrobních závodů - v České republice v Krnově, Mnichově Hradišti a Klatovech, na Slovensku v Rajecké Lesné a v Polsku nedaleko Varšavy ve městě Kutno. Dceřiné společnosti řídí akciovka Kofola Holding se sídlem v Ostravě. Celá skupina zaměstnává na 1200 lidí. Vloni zvýšila tržby o 21 procent na více než 3,5 miliardy korun. Kofola expanduje především ve střední a východní Evropě, naposledy uvedla svou tradiční limonádu na maďarský trh. Firma vznikla v roce 1993 privatizací sodovkárny Nealko Olomouc a vlastní ji řecká rodina Kostase Samarase.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít