Kofola je jiná než americké koly

16. května 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
16. května 2005, 00:00

JANNIS SAMARAS, GENERÁLNÍ ŘEDITEL FIRMY KOFOLA: Trh nealkoholických nápojů v Česku ještě nedávno ovládaly dvě silné nadnárodní společnosti - Coca-Cola a Pepsi. V poslední době se mezi ně stále více tlačí domácí výrobce, krnovská firma Kofola.

„Úspěch se skrývá hlavně v marketingu,“ říká Jannis Samaras.  Martin Siebert - foto: Profit

JANNIS SAMARAS, GENERÁLNÍ ŘEDITEL FIRMY KOFOLA:

Trh nealkoholických nápojů v Česku ještě nedávno ovládaly dvě silné nadnárodní společnosti - Coca-Cola a Pepsi. V poslední době se mezi ně stále více tlačí domácí výrobce, krnovská firma Kofola. „Není nikde řečeno, že tyto dva kolosy musí ovládnout všechny trhy, kam vstoupí,“ říká její generální ředitel Jannis Samaras.

* Označku Kofola se nyní soudíte na Slovensku. A tamní nejvyšší soud prohlásil, že Kofola je zřejmě pouze druh nápoje, nikoliv značka. Co s tím uděláte?

Nejvyšší soud nerozhodoval o tom, co je a co není Kofola, ale pouze o části výroku krajského soudu. Slovenskou firmu MiVi jsme žalovali za zneužívání ochranné známky Kofola a zároveň jsme žádali okamžité zastavení výroby, omluvu ve třech tiskových médiích a přiměřenou finanční satisfakci ve výši jeden milion slovenských korun. V jejich případě se jedná o opakované provinění. Soud v Banské Bystrici jsme vyhráli. MiVi se odvolala proti finanční satisfakci, zbytek nabyl právní moci. Nejvyšší soud SR rozhodl, že zaplatit nemusí. V posledním sporu tedy jde pouze o milion korun odškodného. Protože s rozhodnutím a výrokem slovenského nejvyššího soudu nesouhlasíme, podali jsme dovolání.

* Takže jste spor vyhráli?

Ano, tady o ochrannou známku vůbec nejde. Byla to dezinterpretace, která začala v médiích na Slovensku a dostala se až sem.

* Znamená to tedy, že na Slovensku nikdo nesmí vyrábět napodobeninu tohoto nápoje a nazvat ho Kofola? Ano, je to naše platná ochranná známka. Je to dokonce celá řada ochranných známek Kofola, které nám patří. Chceme přiměřenou finanční satisfakci. Aby společnosti, které opakovaně porušují zákon, věděly, že to s sebou nese i finanční postih. Myslíme si, že jedině ten této recidivě zabrání. Jinak nemají žádný důvod respektovat právo. * Jelikož jste s pokutou neuspěli, dá se očekávat, že výroba plagiátů Kofoly na Slovensku bude pokračovat?

Vždy budeme požadovat svoje práva ve vztahu k ochranné známce Kofola, to znamená zastavení výroby a distribuce plagiátů, omluvu v médiích a finanční satisfakci. Věříme, že duševní vlastnictví a jeho ochrana platí i na Slovensku. Proinvestovali jsme tam již přes 15 milionů eur a naše práva budeme bránit.

* Jaký mají tyto spory dopad na hospodaření Kofoly na Slovensku?

Naše prodeje na Slovensku rostou. Kofola tam nikdy nebyla silnější. Samozřejmě, že nekalá konkurence nám působí ekonomické škody, ale dopady nejsou nijak zásadní. Výroba napodobeniny nás ekonomicky nepoloží, ale způsobuje úniky z tržeb, rozmělňování obchodní značky a zejména to má dopad na její dobré jméno. Okrádán je především spotřebitel. Očekává kvalitu, za kterou platí. Jaké je jeho překvapení, když dostane něco jiného.

* Co můžete dělat kromě žalob k soudu?

To, co děláme, má dvě roviny. Jedna je obchodní - férově podnikáme, tedy nabízíme obchodníkům kvalitní značkové produkty s takovou podporou, aby je spotřebitel vyhledával. Zákazník dostává kvalitu. Druhá rovina je taková, že spolupracujeme se slovenskou státní obchodní inspekcí, která postupuje stejně, jako by postupovala například v případě plagiátu Adidas. Uděluje pokuty a další postihy.

* V poslední době jste hodně investovali v Polsku. Jaké máte ambice na tomto trhu? Na polský trh jsme vstoupili v roce 2003, během loňského roku se nám tam podařilo uvést značku Jupí, jejíž prodeje neustále rostou. Tím jsme se dostali mezi nejsilnější hráče a rozhodli jsme se postavit zde vlastní výrobní závod. Jedním z důvodů pro továrnu je i logistika, protože ta vás později značně limituje. * Budete v Polsku vyrábět celý sortiment firmy Kofola? Budeme tam vyrábět značky, které budou spotřebitelé chtít. V tuto chvíli hlavně džusy Jupí, limonády a dětské nápoje. Zatím neplánujeme to, že bychom na polský trh uvedli třeba Kofolu. * Právě uplynul rok od vstupu do Evropské unie. Jak to ovlivnilo vaše podnikání? Vidím v tomto kroku většinou samá pozitiva - až na jednu výjimku, a to je rostoucí cena cukru. Na vstup do Unie jsme se připravovali delší dobu. Je totiž potřeba si uvědomit, že Česká republika je pouze desetimilionový trh. My musíme být silnější. Naším cílem je proto stát se klíčovým hráčem v regionu střední a východní Evropy. Nyní máme méně obchodních bariér, je jednodušší manipulovat se zbožím přes hranice. Samozřejmě to s sebou přineslo i tlaky na nivelizaci vstupů i výstupů. Pozitivní je tedy liberalizace obchodu a negativní jsou některá administrativní omezení, která s sebou Unie nese. Vše má svá pro a proti, ale klady převažují. * Chystáte se na expanzi do dalších zemí? V tuto chvíli ne. Jsme v Česku, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku a další expanzi zatím neplánujeme. * Pokud srovnáte trhy nealkoholických nápojů ve všech čtyřech zemích, liší se nějak, nebo je poptávka stejná?

Liší se v určitých segmentech, ale není to nijak zásadní. Myslím si, že spotřebitelé jsou si relativně podobní, mají ale jinou historii, což ovlivňuje jejich vztah k některým značkám. Například Kofola je oblíbená u nás a na Slovensku, Poláci ji zatím neznají.

* Je poptávka po Kofole na Slovensku stejná jako v Česku? Řekl bych, že ještě větší. Na Slovensku je Kofola ještě o něco úspěšnější než v Čechách. * Čím si podle vás podařilo znovu přitáhnout zájem o téměř zapomenutý nápoj? Kofola je jiná než americké koly. Dlouhodobě je součástí života lidí u nás a na Slovensku. Lidem je blíž, je tady déle. * Když jste tu značku kupovali, čekali jste takový úspěch? Ano, jinak bychom do toho nikdy nešli. * Momentálně jste na českém trhu dvojkou za Coca-Colou. Jak vůbec můžete konkurovat nadnárodním kolosům? Pokud jde o pořadí, velmi těžko se to dnes měří. V některých segmentech trhu jsme na tom stejně či dokonce lépe než Coca-Cola. Nechceme za každou cenu soutěžit. Ve světě je spousta příkladů, kdy mezinárodním značkám konkuruje lokální brand. Například v bývalé Jugoslávii je to značka Cockta. Úspěch se skrývá hlavně v marketingu, neexistuje na to žádný zvláštní recept. Faktem prostě je, že mnohdy jsou lokální firmy úspěšnější než nadnárodní společnosti, a to platí nejen pro nápoje. Mezinárodní firma má řadu výhod, ale na druhou stranu i limitů. * Kolika procenty se na tržbách podílejí vaše závody na Slovensku a v Polsku?

Slovensko může dělat v tuto chvíli tak čtvrtinu a Polsko desetinu.

* Jak hodnotíte český trh nealkoholických nápojů a jak se bude vyvíjet? Hodnotím ho velice pozitivně. Po čem bude poptávka? To je docela zajímavá otázka. V západní Evropě roste spotřeba přírodních pramenitých vod a nápojů na ovocném základě. Spotřebitelé chtějí kvalitní nápoje, které chutnají a mají co nejmenší podíl cukru. Musí to pro ně být i pohodlné a dostupné. * Který druh nápoje z vaší produkce je nejperspektivnější?

Portfolio máme široké. Pokud to ale shrnu, očekávám, že poroste vše mimo sirupy, především Kofola, ovocné nápoje Jupí, do nichž teď značně investujeme. Sázíme také na vodu Rajec, kterou jsme uvedli na trh loni a u níž zaznamenáváme každý měsíc nárůsty prodeje.

* Vaše produkty nyní prodáváte zejména v plastech a skle. Vůbec netočíte do papírových obalů, které jsou nyní v módě. Proč? Věc obalové strategie je velice složitá. Do papírových obalů se hodí pouze určitý typ produktů, který v našem portfoliu dosud nebyl. Džusy pro gastronomii máme ve skle, všechno ostatní dáváme do plastů. * Kofola se zatím málo prosazuje v restauračních zařízeních. Změní se to? V gastronomii se prosazujeme především na Moravě. Věříme, že v Čechách se nám podaří dosáhnout stejného úspěchu. Čeká nás hodně práce. Gastronomie je důležitý segment pro všechny výrobce nápojů. Vážíme si každého zákazníka a dnes už jsou tisíce míst, kde si můžete naše značky dopřát. * Proč se vám zatím daří více na Moravě?

Morava je region, kde je Kofola jako značka mnohem silnější, má tam větší tradici. V Čechách zájem o tuto značku každý rok roste, ale na Moravě to bylo mnohem jednodušší.

* Daří se vám přebírat restaurace konkurenci?

Určitě ano. Ale také vznikají některé nové. Častokrát jsme tam i s konkurencí, obě značky prostě existují vedle sebe. Hodně restauratérů chce mít i Kofolu přesto, že má Coca-colu.

KOFOLA

Firma vznikla v roce 1993 jako Santa Nápoje Krnov a zaměřila se na výrobu sirupů i ovocných koncentrátů. V roce 2002 firma koupila ochrannou značku Kofola a o rok později doplnila název společnosti o místo svého sídla na Kofola Krnov. Je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů v Česku a Slovensku, celkově má více než 700 zaměstnanců. Její konsolidovaný obrat v Česku, Slovensku, Polsku, Maďarsku, Slovinsku a Chorvatsku se v roce 2003 meziročně zvýšil o 30 procent na 1,881 miliardy korun. Ve stejném roce firma otevřela nový závod v Rájci na Slovensku. JANNIS SAMARAS Rodinnou firmu založil Kostas Samaras, původem Řek, který od dětství žije v České republice. Postupně však správu Kofoly převzal jeho syn Jannis Samaras, kterému je letos 33 let.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče