Kočky na kyperské pláži

11. února 2010, 19:20 - Pavel Matocha
11. února 2010, 19:20

J&T má problémy s výběrem elektronického mýta na Slovensku

Čtyři mladé kočky z finanční skupiny J&T stály za vítězem miliardového tendru na provozování elektronického mýtného na slovenských silnicích. Problém s jeho zaváděním u našich východních sousedů se v únoru posunul z protestu rozhněvaných autodopravců kvůli zvyšování nákladů do velké aféry, která se nepříjemně dotýká i premiéra Fica a finanční skupiny J&T.
Tendr na provozovatele elektronického výběru mýtného na Slovensku vyhrálo konsorcium firem Ibertax a SanToll, a to přesto, že požadovalo ze všech nejvyšší cenu – 812 milionů eur. Tři ostatní účastníci výběrového řízení byli vyloučeni pro formální nesplnění podmínek účasti. Od počátku bylo známo, že společnost SanToll kontroluje známá francouzská firma Sanef a že Ibertax zase neznámé kyperské firmy.

Asistentky z J&T Bývalý slovenský premiér a dnešní šéf opoziční SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda ale ukázal na propojení Ibertaxu se skupinou J&T. Ibertax vlastnily na Kypru registrované společnosti Havond Limited a Narenamo Limited, které řídily čtyři zaměstnankyně J&T ve věku 26 až 31 let. J&T přiznala, že tyto dámy jsou jejími zaměstnankyněmi, ale byly prý jen administrátorkami, které společnosti spravovaly pro klienty J&T. „Naše administrátorky jen vykonávaly úkony na základě pokynů klientů, nikdy jsme tyto kyperské společnosti nevlastnili,“ uvedl mluvčí J&T Maroš Sýkora.
Zároveň J&T přiznala, že nyní vlastní desetiprocentní podíl ve společnosti Ibertax, nicméně v době tendru (smlouvu vítězné konsorcium podepsalo loni v lednu) ke společnosti žádný vlastnický vztah prý neměla.
Ministr dopravy Ĺubomír Vážný i premiér Robert Fico vítězství konsorcia Ibertax–SanToll obhajují, stejně jako celou pochybnou realizaci tohoto projektu. Spekulace o podezřelých propojeních vítěze tendru na vládu vyvolává skutečnost, že právě J&T Banka podle slovenských Hospodárských novin půjčila před volbami 2002 Ficovu Smeru peníze.
Dle Dzurindova bývalého ministra financí Ivana Mikloše jsou za vítězným konsorciem kromě J&T ještě podnikatelé Vladimír Poór a Milan Fiĺo. Vladimír Poór je bývalý číšník a politik Mečiarova HZDS z Trnavska, který zprivatizoval společnost Nafta Gbely a nyní působí ve více než dvaceti firmách (farmacie, polygrafie, železniční doprava, hotelnictví). Milan Fiĺo vlastní průmyslový a investiční holding Eco-Invest a menšinový podíl v televizi Markíza.

Kupte si mapu! Mýtný systém se navíc potýká s řadou problémů. Od chybného fakturování dopravcům za projeté kilometry přes mýtem způsobené fronty na hraničních přechodech a absence formulářů pro mýtné v jiném než slovenském jazyce až po neoznačení silnic, které jsou zpoplatněny a které nikoliv. Na Slovensku totiž kromě dálnic a rychlostních silnic zavedli mýtné i na silnicích 1. třídy. Nikdo již však ale v reálu neoznačil, které silnice jsou zpoplatněné. Když si na to dopravci stěžovali, ministerští úředníci jim vzkázali, že si mají koupit mapu. A policie hned od prvních dnů udělovala řidičům, kteří zákon o mýtném porušili, až padesátitisícové pokuty.
Mnoha řidičům se stalo, že jeli po místní komunikaci nedaleko zpoplatněné silnice, jejich jednotka se aktivovala a oni platili mýto. Nebo v Košicích najíždějí autobusy městské hromadné dopravy na zpoplatněný úsek na pouhých dvě stě metrů, ale mýtný systém jim účtuje projetí šesti kilometrů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít