Knížák: Umění je hodnota, kterou nic nemůže nahradit

13. července 2011, 09:07 - Zina Plchová
13. července 2011, 09:07

Dlouhá léta stál v čele Národní galerie. Ještě předtím vedl Akademii výtvarných umění v Praze. Jako umělec je Milan Knížák aktivní už od 60. let. Funkce umění i jeho hodnota jsou podle něj nezastupitelné.

Foto: ROBERT RAMBOUSEK/MF DNES/Profimedia.cz

Jaká je role státní galerie v podpoře současného umění a podpoře trhu s ním?

Nemyslím si, že státní galerie mají povinnost podporovat trh s uměním, dokonce si ani nemyslím, že mají být nějak zvlášť aktivní při sledování současného umění. Národní galerie v Praze to pod mým vedením sice dělala – založila tzv. sbírku nejmladšího umění a podařilo se jí shromáždit různorodou kolekci děl mladých českých, a dokonce i některých zahraničních autorů –, ale to je jakýsi bonus k běžné muzejní činnosti. Hlavním úkolem galerie je ověřovat tradiční hodnoty. Řada světových galerií proto současné umění nesbírá. To má být prezentováno v alternativních galeriích, kunsthalách a na nejrůznějších přehlídkách, například při příležitosti rockových festivalů a podobně.

Takže galerie se při podpoře trhu s uměním nemají vůbec angažovat?

Nepřímá podpora trhu s uměním je obecný vliv na populaci. Galerie prezentují silná umělecká díla, a měly by tak vytvářet obecně propagovaný pocit, že umění je hodnota, kterou nic jiného nemůže nahradit. Muzeum umění slouží jako měřítko vkusu, jako historická učebnice, jako naznačení stupnice hodnot.

Lze srovnat kvalitu našich mladých umělců a těch, kteří se pohybují v současných centrech umění, třeba v New Yorku nebo Londýně?

Samozřejmě. V žádném případě si nemyslím, že mladí umělci v New Yorku či Londýně jsou lepší než ti u nás. Spíše naopak. Je mi líto těch českých umělců, kteří si myslí, že pokukování po zahraničních trendech je přivede na výsluní. To určitě ne. Budou vždycky v závěsu.

Je však jasné, že v New Yorku či Londýně žije daleko větší množství umělců než v Praze či Budějovicích, a proto se zdá, že tamější scéna je silnější. Jinou věcí je, že v zahraničí jsou movitější a odvážnější sběratelé. Ti opravdu lepší jsou.

Jaký je postoj české veřejnosti k současnému umění?

Česká široká veřejnost se o umění téměř nezajímá. Hlavní vinu na tom mají média – v nich téměř nenajdete kvalitní recenzi. Struktura textů o umění je navíc velmi nerovnoměrná. Kvalitní věci unikají, a o hloupostech se píše. Stačí, když jde o přátele či oblíbence redaktorů. Za uměleckou nevzdělanost české společnosti mohou opravdu především média. Asi je to tím, že v nich pracují nevzdělaní lidé.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se…
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Toyota oslavila 20. výročí hybridů. Vůbec poprvé zavítala do ČR také vodíková Mirai
Technologie
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolar§
Nadupaný Asus ZenFone AR byl stvořen pro virtuální realitu a nacpané peněženky
Retro ThinkPad je hotová věc a budete jej milovat, vzkazuje Lenovo
„Počítači, chci rohlík, šunku a mléko.“ Obchod Kolonial.cz testuje hlasové nákupy
Mozilla přinesla svůj bezpečný prohlížeč i na Android. Stáhněte si Firefox Focus
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít