Knížák: Umění je hodnota, kterou nic nemůže nahradit

13. července 2011, 09:07 - Zina Plchová
13. července 2011, 09:07

Dlouhá léta stál v čele Národní galerie. Ještě předtím vedl Akademii výtvarných umění v Praze. Jako umělec je Milan Knížák aktivní už od 60. let. Funkce umění i jeho hodnota jsou podle něj nezastupitelné.

Foto: ROBERT RAMBOUSEK/MF DNES/Profimedia.cz

Jaká je role státní galerie v podpoře současného umění a podpoře trhu s ním?

Nemyslím si, že státní galerie mají povinnost podporovat trh s uměním, dokonce si ani nemyslím, že mají být nějak zvlášť aktivní při sledování současného umění. Národní galerie v Praze to pod mým vedením sice dělala – založila tzv. sbírku nejmladšího umění a podařilo se jí shromáždit různorodou kolekci děl mladých českých, a dokonce i některých zahraničních autorů –, ale to je jakýsi bonus k běžné muzejní činnosti. Hlavním úkolem galerie je ověřovat tradiční hodnoty. Řada světových galerií proto současné umění nesbírá. To má být prezentováno v alternativních galeriích, kunsthalách a na nejrůznějších přehlídkách, například při příležitosti rockových festivalů a podobně.

Takže galerie se při podpoře trhu s uměním nemají vůbec angažovat?

Nepřímá podpora trhu s uměním je obecný vliv na populaci. Galerie prezentují silná umělecká díla, a měly by tak vytvářet obecně propagovaný pocit, že umění je hodnota, kterou nic jiného nemůže nahradit. Muzeum umění slouží jako měřítko vkusu, jako historická učebnice, jako naznačení stupnice hodnot.

Lze srovnat kvalitu našich mladých umělců a těch, kteří se pohybují v současných centrech umění, třeba v New Yorku nebo Londýně?

Samozřejmě. V žádném případě si nemyslím, že mladí umělci v New Yorku či Londýně jsou lepší než ti u nás. Spíše naopak. Je mi líto těch českých umělců, kteří si myslí, že pokukování po zahraničních trendech je přivede na výsluní. To určitě ne. Budou vždycky v závěsu.

Je však jasné, že v New Yorku či Londýně žije daleko větší množství umělců než v Praze či Budějovicích, a proto se zdá, že tamější scéna je silnější. Jinou věcí je, že v zahraničí jsou movitější a odvážnější sběratelé. Ti opravdu lepší jsou.

Jaký je postoj české veřejnosti k současnému umění?

Česká široká veřejnost se o umění téměř nezajímá. Hlavní vinu na tom mají média – v nich téměř nenajdete kvalitní recenzi. Struktura textů o umění je navíc velmi nerovnoměrná. Kvalitní věci unikají, a o hloupostech se píše. Stačí, když jde o přátele či oblíbence redaktorů. Za uměleckou nevzdělanost české společnosti mohou opravdu především média. Asi je to tím, že v nich pracují nevzdělaní lidé.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít