Klipy prezidentských kandidátů jsou pro experty zklamáním

29. prosince 2012, 19:33 - čtk
29. prosince 2012, 19:33

Víceméně kriticky ohodnotili oslovení mediální experti oficiální spoty devíti prezidentských kandidátů, které začala vysílat Česká televize na svém zpravodajském kanálu ČT24. Politologovi Zdeňku Zbořilovi celkově spoty připadaly kultivovanější, než třeba podobné výtvory před sněmovními volbami.

Profesor Jan Jirák z Centra pro mediální studia řekl, že spoty jsou prázdné a bez nápadu a je na nich vidět, že nejsou důležitou částí volební kampaně. „Je znát, že jsou dělané z povinnosti,“ míní Jirák.

„Použité postupy jsou bez nápadu, jakoby všechny spoty dělala jedna agentura,“ dodal Jirák. Není mu jasné, proč se ve spotech objevuje třeba téma sportu, jako je tomu u bývalého úřednického premiéra Jana Fischera.

Až na dvě výjimky jsou klipy zklamáním pro Daniela Köppla, šéfredaktora týdeníku Marketing&Media. Zaujaly ho jen spoty bývalého premiéra Miloše Zemana a místopředsedy ČSSD Jiřího Dienstbiera. U Zemana se mu líbí promyšlený postup ve stylu „se mnou bude dobře“, spoty Dienstbiera jsou podle něj sice trochu patetické, ale současně i nejvíc civilní.

Zbořila překvapilo, že straničtí kandidáti, s výjimkou Dienstbiera, nemají ve svých spotech žádné kolegy ze stran, jejichž zákonodárci je nominovali. „Nedovolili jim vystoupit. Ukazuje se, že se prezidentští kandidáti obávají toho, že by je měli představovat zástupci strany,“ uvedl. Například místopředseda Senátu a kandidát ODS Přemysl Sobotka vystupuje ve svém spotu zcela sám. Zbořila v pozitivním slova smyslu zaujal také Zemanův klip a ze skupiny ženských kandidátek se mu líbil spot europoslankyně Zuzany Roithové (KDU-ČSL).

Poněkud nešťastné a ne úplně důvěryhodné připadá Zbořilovi využívání sportovců a umělců, jako to je například v klipu šéfa TOP 09 Karla Schwarzenberga. Zbořil míní, že ministr zahraničí to alespoň „zachraňuje“ svým charismatem. Umělec Vladimír Franz patrně udělal to nejlepší, co mohl, když ve spotu nemluvil, míní Zbořil.

Podle něj byl nejméně působivý Fischerův spot. Ten se nezamlouval ani Köpplovi, protože tento styl může podle něj působit možná jen v USA.

Köppl podrobil větší kritice i spoty Roithové a herečky Táni Fischerové, které jakoby se podle něj vrátily do 90 let. Vidí u nich zcela nevyužitý potenciál. Zbořilovi připadá zvláštní, že někteří kandidáti, jako třeba šéfka Suverenity Jana Bobošíková, mluví jen o sobě a nijak se neobrací k voličům.

Köppl celkově vnímá spoty s rozpaky. Jsou podle něj jako celá prezidentská volba - nikdo vlastně neví, proč to celé.

První kolo voleb je naplánováno na 11. a 12. ledna. V následujících dnech se budou klipy objevovat v ČT. Spoty pro voliče začne vysílat i Český rozhlas.


Čtěte také:

Prezidentská volební kampaň graduje: spoty kandidátů ode dneška vysílá ČT

Okamurovu ústavní stížnost dostane na starost Rychetský

Zeman dohnal Fischera. Šance na vítězství v prvním kole volby jsou vyrovnané


Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče