Klíč k budoucnosti. Tesla urychluje stavbu gigatovárny

Pavel Michl 27. července 2016, 18:05  -  Pavel Michl
27. července 2016, 18:05

V nevadské poušti rychle roste zařízení, které by více než 20krát pokrylo Václavské náměstí. Jedná se o gigantickou továrnu automobilky Tesla Motors, která je pro společnost miliardáře a vizionáře Elona Muska klíčová, pokud se má Tesla stát masovou automobilkou.

Tento týden Tesla poprvé otevřela dveře své gigatovárny a nechala novinářům nahlédnout do prostorů zařízení, které by jednou mělo zdvojnásobit světovou produkci lithium-iontových baterií. Ty Tesla využije nejen ve svých elektromobilech.

Továrna je po dvou letech výstavby zatím hotová ze 14 procent. Až bude kompletní, což by mělo být v roce 2020, bude se jednat o jednu z největších budov na světě o rozloze 929 tisíc metrů čtverečních (více než dvojnásobek rozlohy Vatikánu).

Tesla s výstavbou chvátá. Dobře si uvědomuje, že zpoždění by mělo nepříznivý dopad na uvedení jejího nového modelu Tesla 3. Společnost zdvojnásobila počet pracovníků na tisícovku. Dělá se sedm dní v týdnu, aby mohla být výroba baterií spuštěna již začátkem příštího roku, uvádí deník Wall Street Journal. V současnosti se v továrně kompletují domácí úložiště energie Powerwall.

Baterie z továrny mají zelené automobilce Elona Muska pomoci v přeměně z malého producenta luxusních vozů na masového výrobce automobilů. Musk nedávno představil ambiciózní plán budoucí výroby elektrických nákladních aut a autobusů.

Obzvláště důležité mají být baterie pro nový model Tesly 3, která má jít do prodeje v červenci příštího roku. Jedná se o dosud nejlevnější vůz z výrobní linky Tesly – jeho cena činí 35 tisíc dolarů. Automobil si přitom již lze předobjednat za pouhý jeden tisíc.


Chcete novou Teslu 3? Podívejte se, jak na to:

Chcete novou Teslu? Stačí tisíc dolarů. Pro začátek


Jiné automobilky přitom výrobu vlastních baterií neplánují, do svých elektrických vozidel je hodlají kupovat. Podle Tesly se vyplatí mít vlastní výrobu baterií, náklady jí tak mají klesnout o více než třetinu do roku 2018. Podle odborníků ale kalifornské firmě mohou vzniknout problémy, když její vozy nepůjdou na odbyt a baterie zůstanou takzvaně na skladě.

Musk rovněž uspíšil výrobní plán automobilky. Tesla má produkovat půl milionu vozů už v roce 2018, dříve se počítalo s rokem 2020. Je to desetkrát více než loni. V roce 2020 už má Tesla vyrábět rovný milion aut – stejně jako česká Škoda Auto.

Továrna stála pět miliard dolarů a ve spolupráci s Teslou do ní investovalo více firem, hlavně japonský Panasonic (1,3 miliardy dolarů). Střecha továrny má být pokryta solárními panely společnosti SolarCity, kterou Tesla nedávno převzala.

Čtěte dále o Tesle:

Muskův plán pro Teslu: solár, sdílení a autobusy

Tesla dál zaostává za plánem

Proč Elon Musk slibuje nesplnitelné?


Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít