Klamavá reklama

23. září 2010, 14:00 - Petra Sýkorová
23. září 2010, 14:00

Mám malou firmu a byla jsem upozorněna, že moje inzeráty mohou být považovány za klamavou reklamu. Co to vlastně je? Existuje nějaká obecně platná definice tohoto pojmu? Může být takové jednání trestné?

Autor: sxc.hu

Pavla Z., Liberec

Definici pojmu klamavá reklama najdeme v obchodním zákoníku (tedy v zákoně číslo 513/1991, Sb.). Je to speciální forma nekalosoutěžního jednání. Nekalosoutěžní jednání obecně je jakékoliv jednání v hospodářské soutěži nebo v hospodářském styku, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům, spotřebitelům nebo dalším zákazníkům. Takové jednání přitom zákon zakazuje.

Klamavé reklamě ale obchodní zákoník věnuje i speciální ustanovení – § 45. Ten ji definuje jako šíření údajů, které jsou způsobilé vyvolat klamnou představu, a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku prospěch na úkor jiných soutěžitelů, spotřebitelů nebo dalších zákazníků. Za klamavý přitom zákon považuje i údaj, který je sám o sobě pravdivý, jestliže je uváděn v takových souvislostech nebo za takových okolností, které způsobují, že tento údaj může uvést v omyl. Tomu, kdo se v hospodářské soutěži dopustí klamavé reklamy, pak za určitých okolností hrozí až tříletý trest odnětí svobody.

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče