Kia Venga: levný van z Nošovic

25. června 2010, 14:00 - Erich Handl
25. června 2010, 14:00

Korejská Kia začala na konci loňského roku vyrábět v Nošovicích nový vůz s označením Venga. Jedná se o auto kategorie MPV, tedy rodinný van, který se prý hodí i k podnikání. Profit vyzkoušel nejnovější domácí model v redakčním testu.

Autor: Kia

Národní premiéru si venga odbyla v prosinci na novinářských jízdách v Horoměřicích. „Jde o vůz vyráběný v Česku, který cílí z devadesáti procent na rodiny a z jedné desetiny na firmy. Neočekáváme, že by venga prodejně předstihla Škodu Roomster, ale věříme, že bude lepší než Opel Meriva, Citroën Picasso a další konkurenti,“ řekl tehdy generální ředitel importu Vít Pěkný. K tomu má pomoci relativně nízká zaváděcí cena 239 980 korun včetně DPH.

Hodí se auto skutečně i do firmy? Profit vyzkoušel vengu poháněnou s benzinovým motorem 1,4 litru. Náš vůz měl vpředu líbivé zaoblené tvary, kterým dominuje čelní „žraločí“ gril, typický pro designérský jazyk značky. Záď byla hranatá, ne všem se bude líbit, ale rozhodně vypadá zajímavě. S vnitřním prostorem importér nelže, venga nám nabídla více prostoru na nohy než například o třídu větší Škoda Octavia. Posádku vpředu vítala dynamicky pojatá palubní deska a masivní středový tunel. Volant nastavitelný ve dvou osách disponoval příjemně tlustým věncem.

TECHNICKÉ ÚDAJE (základ se zaváděcí slevou)
model - Kia Venga typ vozu - pětidveřové MPV motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,4 litru max. výkon - 66 kilowattů max. rychlost - 167 km/hod zrychlení 0-100 km/hod - 12,9 s spotřeba - 6,2 l/100 km kufr - 314/1253 litrů cena s DPH - 239 980 Kč

Prostor pro zavazadla se chlubil 314 litry, což je mnohem méně, než má výše zmíněná octavia (510 litrů), ale také konkurenční roomster (480 litrů). Kufr vengy ale nabízí možnost variability, má dvojité dno, zadní sedadla se dají posouvat až o patnáct centimetrů a po sklopení jejich opěradel vznikne rovná ložná plocha umožňující převážení většího nákladu.

Jízda s naším Korejcem byla komfortně tichá, leč trochu usedlá. Nejlevnější benzinový agregát 1,4 se sice vyznačuje úsporností, ale jeho 66 kilowattů nedokáže dát vozu velké zrychlení. Zájemcům o vengu bychom doporučili silnější motor. Podvozek byl na rodinný vůz nastaven dost tvrdě, stabilitu v zatáčkách jinak hodnotíme na výbornou. Pětistupňové řazení bylo vcelku přesné.

A výbava? Nejlevnější Kia Venga Fresh má dva airbagy, výškově nastavitelný volant i sedadlo řidiče, elektricky ovládaná přední okna a ABS s rozdělovačem brzdného tlaku a brzdovým asistentem. Od druhého stupně výbavy Active je možné počítat s elektronickým stabilizačním systémem. Za rádio se u těchto dvou nejnižších stupňů připlácí 10 tisíc korun, za klimatizaci 20 000 korun a za automatickou převodovku u všech vozů 30 tisíc korun.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Venga vyšla z našeho testu jako městský vůz hodící se hlavně k přepravě osob. Nízká cena, úsporné motory a sedmiletá záruka budou lákat firmy poptávající referentská auta či autopůjčovny. Relativně malý kufr neumožňuje používat auto k převážení větších nákladů či k taxikaření.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče