KIA Sportage 1,6 GDI: Ve stopách tygra

17. března 2011, 06:15 - Stanislav Švarc
17. března 2011, 06:15

KIA Sportage je ukázkovým příkladem pokroku, který v posledních letech korejská automobilka učinila. A to snad ve všech možných směrech.

Foto: Kia

Vezměme si to nejviditelnější, tedy design. Schválně, zkuste si vybavit, jak vypadaly minulé generace Sportage. Na tu předchozí, v pořadí druhou, si možná vzpomenete, ale první generaci budete v paměti hledat marně. Tedy pokud nejste fanoušky korejských aut. Starším modelům prostě chyběl šmrnc a důvod, proč si je zapamatovat.

Sympatický dareba

Ale teď se podívejte na aktuální podobu Sportage. Krása, že? Vysvětlení tohoto obratu je poměrně prosté: KIA totiž v roce 2006 jmenovala šéfdesignerém Petera Schreyera, Němce s dlouholetými zkušenostmi z práce pro Audi. Podílel se například na vývoji modelu TT. A pro korejskou automobilku vymyslel prvek, který měl skoncovat s designovou neutralitou vozů KIA a dát jim jasně rozlišitelný symbol – takzvaný tygří nos.

Tygří nos má pochopitelně i nová KIA Sportage, kromě toho dostala ostře řezané rysy, dravý a dynamický výraz, auto působí sebevědomě a také poměrně bytelně. Zároveň však okouzluje jakousi roztomilostí a rozpustilostí. Sportage je prostě takový sympatický dareba.

Moderně, ale přitom docela stroze vyhlížející interiér za vnějškem rozhodně nezaostává a patří k tomu lepšímu v této třídě. Použité materiály i zpracování jsou na dobré úrovni, tlačítka logicky umístěná a ovládání poměrně intuitivní. Příjemný pocit za volantem umocňují pohodlná sedadla. Pochvalu zaslouží praktická drobnost v podobě vysouvatelného prodloužení stínítka. Vnitřek je i dostatečně prostorný, přestože pohled z venku možná láká na více místa.

Prostor pro zavazadla pak nabízí poměrně standardní možnosti, jeho objem činí 564 litrů.

KIA Sportage 1,6 GDI

motor zážehový čtyřválec

  • *objem 1 591 cm3 max. výkon 99 kW (135 k) max. rychlost 178 km/h max. toč. moment 165 N.m z 0 na 100 km/h 11,1 s spotřeba 6,8 l/100 km cena test. modelu 512 980 Kč Šestnáctistovka překvapí Je známá věc, že většina lidí si nekupuje SUV, aby s nimi mohli vyrazit do terénu. Jde spíše o image, případně o pocit větší bezpečnosti a díky vyšší pozici i o větší přehled o dění kolem. Není divu, že zájemci o tyto vozy oželí tradiční pohon všech kol a spokojí se s dvoukolkou. Stejně tak nepřekvapí, že jim automobilky čím dál víc vycházejí vstříc. KIA nezůstává stranou, právě testované auto mělo hnanou jedinou, tedy přední nápravu. Další překvapení se skrývá pod kapotou. Jde o benzínový atmosférický motor 1,6 GDI, který se jinak než s dvoukolkou ani nenabízí. I z toho je patrné, že Sportage se svým zaměřením přibližuje spíš kompaktním hatchbackům, kde na agregáty o objemu 1,6 litru narazíte mnohem častěji než u SUV. KIA rozhodně ví, co dělá. Motor 1,6 GDI nabízí výkon 99 kW (135 koní) a maximální točivý moment 165 N.m, což z něj činí nejvýkonnější šestnáctistovku na světě. Jasně, na sportovně vzrušující jízdu zapomeňte, ale tu snad ani nikdo od auta této koncepce a s tímto motorem nečeká. Mnohem důležitější je, že 1,6 GDI bohatě stačí k běžnému ježdění. Jednašestka navíc umí být i úsporná, zvládne jezdit za sedm litrů benzínu na 100 kilometrů, pokud ji občas trochu poškádlíte, počítejte se spotřebou kolem devíti litrů. I to je ale slušná hodnota. Jediné drobné úskalí se skrývá v jízdě stotřicetikilometrovou rychlostí na dálnici. V tu chvíli totiž motor na šestku točí 3 600 otáček a říká si o více než 9,5 litru paliva. I z toho je patrné, že tahle Sportage patří spíš na okresky a především do měst. Prostě pohodář**

Právě tam řidič ocení pohodový přístup k řízení v podání korejského fešáka. Jízdní vlastnosti patří k nejlepším mezi SUV, v zatáčkách se auto zbytečně nenaklání, podvozek dobře tlumí nerovnosti, a je i perfektně odhlučněný, stejně jako motor. Díky tomu je v kabině chvílemi až zarážející ticho. Příjemně působí i uvolněné řízení, potěší i řazení s přesně vymezenými dráhami.

KIA Sportage patří k nejlevnějším SUV na trhu, ceny startují na 419 980 korunách. Za tyto peníze dostanete auto s testovanou motorizací a pohonem dvou kol v základní výbavě Active. Nejlevnější diesel (1,7 CRDi), opět s pohonem 4×2, vyjde na 504 980, čtyřkolky začínají na ceně 519 980 korun (2,0 CVVT, 120 kW).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít