KIA Sportage 1,6 GDI: Ve stopách tygra

17. března 2011, 06:15 - Stanislav Švarc
17. března 2011, 06:15

KIA Sportage je ukázkovým příkladem pokroku, který v posledních letech korejská automobilka učinila. A to snad ve všech možných směrech.

Foto: Kia

Vezměme si to nejviditelnější, tedy design. Schválně, zkuste si vybavit, jak vypadaly minulé generace Sportage. Na tu předchozí, v pořadí druhou, si možná vzpomenete, ale první generaci budete v paměti hledat marně. Tedy pokud nejste fanoušky korejských aut. Starším modelům prostě chyběl šmrnc a důvod, proč si je zapamatovat.

Sympatický dareba

Ale teď se podívejte na aktuální podobu Sportage. Krása, že? Vysvětlení tohoto obratu je poměrně prosté: KIA totiž v roce 2006 jmenovala šéfdesignerém Petera Schreyera, Němce s dlouholetými zkušenostmi z práce pro Audi. Podílel se například na vývoji modelu TT. A pro korejskou automobilku vymyslel prvek, který měl skoncovat s designovou neutralitou vozů KIA a dát jim jasně rozlišitelný symbol – takzvaný tygří nos.

Tygří nos má pochopitelně i nová KIA Sportage, kromě toho dostala ostře řezané rysy, dravý a dynamický výraz, auto působí sebevědomě a také poměrně bytelně. Zároveň však okouzluje jakousi roztomilostí a rozpustilostí. Sportage je prostě takový sympatický dareba.

Moderně, ale přitom docela stroze vyhlížející interiér za vnějškem rozhodně nezaostává a patří k tomu lepšímu v této třídě. Použité materiály i zpracování jsou na dobré úrovni, tlačítka logicky umístěná a ovládání poměrně intuitivní. Příjemný pocit za volantem umocňují pohodlná sedadla. Pochvalu zaslouží praktická drobnost v podobě vysouvatelného prodloužení stínítka. Vnitřek je i dostatečně prostorný, přestože pohled z venku možná láká na více místa.

Prostor pro zavazadla pak nabízí poměrně standardní možnosti, jeho objem činí 564 litrů.

KIA Sportage 1,6 GDI

motor zážehový čtyřválec

  • *objem 1 591 cm3 max. výkon 99 kW (135 k) max. rychlost 178 km/h max. toč. moment 165 N.m z 0 na 100 km/h 11,1 s spotřeba 6,8 l/100 km cena test. modelu 512 980 Kč Šestnáctistovka překvapí Je známá věc, že většina lidí si nekupuje SUV, aby s nimi mohli vyrazit do terénu. Jde spíše o image, případně o pocit větší bezpečnosti a díky vyšší pozici i o větší přehled o dění kolem. Není divu, že zájemci o tyto vozy oželí tradiční pohon všech kol a spokojí se s dvoukolkou. Stejně tak nepřekvapí, že jim automobilky čím dál víc vycházejí vstříc. KIA nezůstává stranou, právě testované auto mělo hnanou jedinou, tedy přední nápravu. Další překvapení se skrývá pod kapotou. Jde o benzínový atmosférický motor 1,6 GDI, který se jinak než s dvoukolkou ani nenabízí. I z toho je patrné, že Sportage se svým zaměřením přibližuje spíš kompaktním hatchbackům, kde na agregáty o objemu 1,6 litru narazíte mnohem častěji než u SUV. KIA rozhodně ví, co dělá. Motor 1,6 GDI nabízí výkon 99 kW (135 koní) a maximální točivý moment 165 N.m, což z něj činí nejvýkonnější šestnáctistovku na světě. Jasně, na sportovně vzrušující jízdu zapomeňte, ale tu snad ani nikdo od auta této koncepce a s tímto motorem nečeká. Mnohem důležitější je, že 1,6 GDI bohatě stačí k běžnému ježdění. Jednašestka navíc umí být i úsporná, zvládne jezdit za sedm litrů benzínu na 100 kilometrů, pokud ji občas trochu poškádlíte, počítejte se spotřebou kolem devíti litrů. I to je ale slušná hodnota. Jediné drobné úskalí se skrývá v jízdě stotřicetikilometrovou rychlostí na dálnici. V tu chvíli totiž motor na šestku točí 3 600 otáček a říká si o více než 9,5 litru paliva. I z toho je patrné, že tahle Sportage patří spíš na okresky a především do měst. Prostě pohodář**

Právě tam řidič ocení pohodový přístup k řízení v podání korejského fešáka. Jízdní vlastnosti patří k nejlepším mezi SUV, v zatáčkách se auto zbytečně nenaklání, podvozek dobře tlumí nerovnosti, a je i perfektně odhlučněný, stejně jako motor. Díky tomu je v kabině chvílemi až zarážející ticho. Příjemně působí i uvolněné řízení, potěší i řazení s přesně vymezenými dráhami.

KIA Sportage patří k nejlevnějším SUV na trhu, ceny startují na 419 980 korunách. Za tyto peníze dostanete auto s testovanou motorizací a pohonem dvou kol v základní výbavě Active. Nejlevnější diesel (1,7 CRDi), opět s pohonem 4×2, vyjde na 504 980, čtyřkolky začínají na ceně 519 980 korun (2,0 CVVT, 120 kW).

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče