Kia: globálně přitažlivý design

05. prosince 2010, 01:14 - Miroslav Štochl
05. prosince 2010, 01:14

Podle Petera Schreyera, šéfdesignéra Kia, nemá smysl navrhovat automobil, jehož přitažlivost je specificky daná, ať už kulturně nebo geograficky. Design automobilu je dnes globální záležitostí, měl by se tedy líbit univerzálně, ne jen na jednom vybraném trhu. Právě pozice globálně atraktivních značek je totiž v současnosti mimořádně silná.

Foto: Kia

Kdykoli mám shrnout a popsat design vozů Kia, odkazuji na jednoduchost rovné čáry. Při navrhování se proto vždy snažíme, aby náš design byl jednoduchý. V designu není přitom nic těžšího než vytvořit něco jednoduchého,“ popisuje momentální směřování značky Schreyer. Zároveň tím naznačuje, že výrazové prostředky designu Kia vycházejí z architektury. Je to markantní na masce, celkových proporcích, bočním profilu, předním i zadním převisu, velikosti podběhů, ale i způsobu, jakým je karoserie usazená na podvozku. Schreyer v souvislosti s tím rád přiznává, že na automobily se dívá spíš jako na objekty touhy než jako na pouhé nástroje přepravy. Poslání vozů Kia by podle něj mělo přesahovat skutečnost, že slouží k přesunu lidí z bodu A do bodu B. Zatímco v minulosti představovala koupě automobilu této značky velmi racionální rozhodnutí, podle nové strategie by je měli lidé chtít především kvůli tomu, jak vypadají, a teprve pak zjistit, že vedle zajímavého designu si pořídili vůz s výbornými jízdními vlastnostmi, navíc za bezkonkurenční cenu. Pocit, který má majitel při pohledu na vůz, je totiž stejně důležitý jako dojem z jízdy.

Od svého nástupu na post šéfdesignéra automobilky Kia v roce 2006 obohatil Peter Schreyer program korejského výrobce o potřebnou dávku vizuální dynamiky a autenticity. Výsledkem jsou automobily výrazného charakteru, sjednoceného odvážným a okamžitě identifikovatelným vzhledem. Každý vůz potřebuje mít tvář a dle Schreyerova mínění je nová tvář modelů Kia natolik odlišná, že si ji nelze splést s žádným jiným vozem. Důvod je prostý. Zatímco jiní výrobci potenciální zákazníky svými vizionářskými koncepty pouze škádlí, vzhled futuristických prototypů Kia se promítá do sériově vyráběných vozů.

Designérským milníkem Petera Schreyera a jeho týmu se stala zvláště nová evoluce modelu Sportage. Právě Sportage je pro automobilku klíčovým modelem, protože automobilka předpokládá její prodej na všech významných světových trzích. Práce na nové Sportage byla přitom podle německého designéra opravdovou výzvou. Design měl být atraktivní a přitom respektovat výhody lehkého terénního vozidla – užitečnou světlou výšku, zvýšenou polohu sedadel a dobrý výhled do všech směrů kolem vozidla. To se nakonec podařilo. Užitné vlastnosti zůstaly v plném rozsahu zachovány, výsledek navíc v mnohém připomíná sportovní vozidla. Zvláště vysoká linie ramen, ostrý úhel čelního skla a nápadný c sloupek propůjčují nové Sportage atletický výraz. Její styl samozřejmě podtrhuje i maska ve tvaru tygřího nosu, která je poznávacím znamením všech nových modelů Kia.

Cíl, který si Schreyer při příchodu do automobilky stanovil – totiž propůjčit značce Kia globální a univerzální přitažlivost – se podle něj podařil. Recept je přitom jednoduchý: To, na čem právě pracuje ve studiu, musí vypadat originálně i po uvedení do autosalonů o tři roky později. Designér – a zvláště ten automobilový – je proto svým způsobem vizionář. „Designéři zkrátka žijí ve světě, který hledí do budoucnosti mnohem víc, než je běžné. Máme cit na to, co přijde, co bude přijatelné, a co dokonce žádoucí. Samozřejmě, že nejen v oblasti automobilů, ale i v módě, elektronice, zábavním průmyslu, umění a architektuře,“ shrnuje své poslání Schreyer.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery?…
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Technologie
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Člověk převlečený za sedadlo? Ito je při vývoji autonomních vozů potřeba
Změřte si rychlost internetu
Google nakonec koupí jen část HTC. Na Tchaj-wan za to pošle 1,1 miliardy dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít