Když se řekne VoIP

07. listopadu 2005, 00:00 - admin
07. listopadu 2005, 00:00

SLOVNÍK POJMŮTechnologie VoIP (Voice over IP neboli přenost hlasu prostřednictvím internetových protokolů) lze jednoduše vysvětlit jako telefonování přes internet. Umožňuje vzájemnou hlasovou komunikaci uživatelů, která není prováděna prostřednictvím hovorů v síti klasického telefonního operátora, ale prostřednictvím levnějšího přenosu hlasu přes IP protokol.

**SLOVNÍK POJMŮ

Technologie VoIP (Voice over IP neboli přenost hlasu prostřednictvím internetových protokolů) lze jednoduše vysvětlit jako telefonování přes internet. Umožňuje vzájemnou hlasovou komunikaci uživatelů, která není prováděna prostřednictvím hovorů v síti klasického telefonního operátora, ale prostřednictvím levnějšího přenosu hlasu přes IP protokol. Potřebnou platformu pro volání zajišťuje internetová přípojka zákazníka, přes kterou je přenášen hlas v digitalizované podobě a následně přes síť poskytovatele odeslán do klasické telefonní (PSTN - veřejná přepínací telefonní síť) sítě na běžné telefonní číslo volaného nebo k jinému uživateli využívajícímu VoIP.

Největší rozšíření VoIP přišlo v posledních letech s poklesem ceny internetového připojení, zejména pak s nástupem xDSL technologií. Tyto technologie umožňují provoz levné, ale kvalitní internetové přípojky, která je základním předpokladem pro využití IP telefonie pro domácnost nebo malou firmu. Přestože nejsou striktně stanoveny minimální parametry, které tato přípojka musí splňovat, doporučené hodnoty zajišťují, že nedochází k výpadkům nebo jiným problémům při telefonování. Doporučena je minimální rychlost v obou směrech 128-192 kbit/s pro jeden probíhající hovor, maximální zpoždění (latence) 150-200 ms a ztrátovost dat nejvýše 2 %. Pokud je plánováno uskutečnit více volání v jednom okamžiku, musí být kapacita internetové přípojky úměrně vyšší. Ideální jsou tak přípojky s garantovanou rychlostí (digitální okruhy FWA, SHDSL nebo optické okruhy), úspěšně lze využít i agregované ADSL linky od kapacity 1024/256 kbit/s.

Nejjednodušší podobou IP telefonie je varianta, kdy jsou u obou volajících stran pouze počítače vybavené reproduktorem, mikrofonem a vhodným softwarovým klientem. Alternativou je IP telefon, který je obdobou běžného telefonu. Nepřipojuje se však do telefonní zástrčky, nýbrž do počítačové sítě. Další možností je IP adaptér, který umožní připojení běžného telefonu nebo ústředny do počítačové sítě a zároveň i do běžné telefonní sítě. Tím je zákazník chráněn před potenciálními výpadky internetu nebo služby poskytovatele IP telefonie. Nevýhodou IP telefonů tak zůstává pouze jejich vyšší pořizovací cena.

Služby VoIP na technologii xDSL poskytuje např. společnost Nextra Czech Republic a další operátoři.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče