Když se dělá víno ze sladu

16. dubna 2013, 11:31 - Tomáš Stingl
16. dubna 2013, 11:31

Málokdo tuší, že prakticky v centru Prahy funguje už více než 100 let rozsáhlé vinné sklepení. Místní unikátní víno se navíc dělá ze sladu, jenž je obvykle spojován spíše s pivem. Společnost Herbadent tu teď vyrábí také léčebné přípravky na zuby či dásně, které tvoří hlavní část jejího byznysu. Používá k tomu bylinky, které nedávno pomohly při těžké zdravotní komplikaci i samotnému řediteli firmy.

Pavel Zavadil, spolumajitel firmy Herbadent

V pražské čtvrti Smíchov, pár metrů od břehu Vltavy, čeká pod zemí pořádné překvapení. Už od konce 19. století tu funguje obrovský vinný sklep. Víno tu zraje ve 115 nádherných dubových sudech, přičemž největší z nich má objem 4,5 tisíce litrů. Takhle velké sklepení by milovníci vína hledali asi spíše na jižní Moravě nebo na Mělnicku, ne pod rušnou ulicí hlavního města.

Tím ale překvapení nekončí. Místní víno, jehož tradici tu v současnosti udržuje společnost Herbadent, se totiž dělá ze sladu. Tedy z ingredience, kterou si každý Čech spojí spíše s pivem. Do místního vína se navíc přidávají ještě bylinky. Výsledkem téhle netradiční kombinace je unikátní léčivý nápoj, který zraje skoro rok. Asi málokterou medicínu nemocní lidé berou s takovým gustem. Denní dávka – jedna či dvě skleničky – vín zvaných Condurango a Maltoferrochin pomůže uklidnit žaludek, podpořit trávení a dodat do organismu klíčový prvek nejen pro krvetvorbu – železo. V současnosti firma prodává asi 30 tisíc lahví těchto takzvaných medicinálních vín ročně.

Lékárník postavil vinný sklep u pivovaru

Původní firmu založil už v roce 1897 lékárník Vladimír Svatek. Postavil výrobnu a sklepení záměrně v sousedství smíchovského pivovaru, odkud bral na výrobu svých vín potřebný slad. Na potravinářských výstavách ve světě začaly záhy sbírat medaile nejen Svatkova unikátní vína, ale také dubové sudy, které jsou samy o sobě mistrovským dílem.

To vše je součástí firmy dodnes. Za socialismu, kdy fungovala v rámci národního podniku Léčivé rostliny, do její produkce přibyly ještě další výrobky z léčivých bylin. V současnosti je veškerá výroba zastřešena firmou Herbadent, která má obrat asi 20 milionů korun ročně a práci dává 13 zaměstnancům.

„Tři čtvrtiny tržeb nám v současnosti dělají přírodní přípravky pro péči o dásně a zuby, jako jsou Herbadent masážní roztok na dásně, zubní pasta nebo Herbadent Parodontol gel na dásně. Dalšími výrobními řadami jsou vedle vína také bylinné koupele a kosmetické přípravky,“ vysvětluje spolumajitel firmy Pavel Zavadil.

Mezi bylinky, na nichž Herbadent staví, patří například řepík, šalvěj, heřmánek, nátržník nebo měsíček lékařský. V hale, kde extrakty z těchto bylinek zrají až tři měsíce, to vypadá jako v alchymistické kuchyni císaře Rudolfa II. Ve vzduchu visí vůně levandule, podél stěn jsou desítky speciálních skleněných baněk a kameninové nádrže, do nichž by se pohodlně ponořil dospělý člověk.

Hnědá pasta zuby neobarví

Firma bedlivě dbá na to, aby byly její výrobky přírodní nejen podle názvu, ale i podle původu. To s sebou ale nese různé potíže. „Samozřejmě se to promítá do nákladů. Například levandule se u nás nepěstuje, takže ji musíme dovážet z Francie a Chorvatska, a to jen od prověřených dodavatelů. Záleží totiž mimo jiné třeba i na skladování – když rostlinu nekvalitní dodavatel skladuje špatně, může bylina ztratit své léčivé vlastnosti,“ říká Pavel Zavadil.

Podle něj bohužel českému trhu v současnosti dominuje mnoho chemických zubních past a ústních vod, jejichž kvalita je nízká, ale které těží z masivní televizní reklamy. „Některé velké firmy udělají někde ve třetích zemích pastu z levných, nepříliš kvalitních surovin, přidají zlomek bylinných silic a tučným nápisem nazvou pastu bylinná nebo herbal.

Jeden kus je pak vyjde na dvě koruny a raději dají miliony na reklamu,“ pokračuje Zavadil. Levné zubní pasty jsou také přibarvovány, což znamená další chemii. „My do naší zubní pasty žádné barvivo nepřidáváme, takže jí zůstává její přirozená, od bylinek nahnědlá barva. Někteří lidé se ale pak bojí, že jim po ní ztmavnou zuby. To samozřejmě není pravda,“ uvádí další nečekanou komplikaci při prodeji léčivých výrobků ředitel společnosti Michal Karas.

Jeho důvěra v bylinky přitom rozhodně není jen planou propagací. Sám je jakousi chodící reklamou na léčivou sílu přírody. Nedávno mu totiž bylinky pomohly zvládnout těžkou zdravotní peripetii. „Měl jsem před rokem velmi vážné zdravotní potíže vyžadující masivní antibiotickou léčbu a následnou operaci.

Dostával jsem antibiotika, ale můj stav byl takový, že se lékaři báli provést nutnou operaci. Tak jsem zhruba měsíc intenzivně užíval nápoje z našich léčivých bylinek. Když jsem pak šel k lékaři, nestačil se divit, jak se můj stav zlepšil. Tělo se stabilizovalo a mohl jsem jít na operaci, která dopadla dobře,“ vypráví Michal Karas.

Při výrobě z bylinek jsou podle šéfů Herbadentu dalším problémem neustálé kontroly a také zákony, kvůli nimž musí podnikatel řešit spoustu zbytečného papírování. „Někdy musím až 50 procent času trávit administrativou. Z legrace říkáme, že jsme buď v období po kontrole, nebo před kontrolou.

Podávají si u nás dveře kontroloři z různých státních institucí. Někdy je tu máme i několikrát ročně. S většinou je naštěstí rozumná řeč, problém je ale v zákonech, které kladou zbytečné požadavky. Spousta norem přichází také z Evropské unie a čeští úředníci jsou při jejich převedení do českého prostředí leckdy papežštější než papež,“ říká Michal Karas.

„Kvůli změně zákona jsme například museli loni vyměnit historickou etiketu na našich vínech. To je hned zbytečná investice 100 tisíc korun, která by mohla být využita lépe,“ uvádí k tomu příklad Pavel Zavadil. Chápe, že je potřeba ve výrobě léčebných přípravků přísná kontrola státu. Ta by se ale podle něj měla zaměřit spíše na nové, neznámé firmy, které zneužívají mezery v zákonech, než na podniky se stoletou prověřenou tradicí.

Kredit Herbadentu vedle dlouholeté historie zvyšuje také podpora nadaci Světluška, která pomáhá zrakově postiženým lidem. Herbadent dává nadaci zhruba milion korun ročně, což je vzhledem k dvacetimilionovému obratu firmy bezprecedentní výše podpory. Do povědomí veřejnosti také vstoupilo ženské florbalové družstvo Herbadent SJM Praha 11, které je ve florbalu sedminásobným mistrem České republiky.

Zacílíme na zubaře

V předchozích letech firma při prodeji svých výrobků těžila hlavně z toho, že zejména starší generace má značku Herbadent v povědomí jako kvalitní přípravek prodávaný za vstřícnou cenu. Prodeje by ale mohly být zřejmě ještě daleko vyšší, pokud by firma měla větší prostředky na reklamu.

V prvních měsících letošního roku se zatím Herbadentu daří dosahovat rekordních tržeb. Společnost chce nyní jít cestou zdůraznění exkluzivity jejích přírodních produktů a nabídne je třeba i za vyšší cenu. „Připravujeme novou, exkluzivní řadu profesionálních produktů, kterou chceme oslovit především odbornou veřejnost. Dosud jsme 90 procent zboží prodávali přes lékárny, teď se snažíme více oslovit také zubaře,“ nastiňuje další plány Pavel Zavadil. Herbadent v současnosti zkouší prorazit rovněž na ruském trhu.

Firma chce rozhodně udržet i výrobu sladového vína, přestože tržby za něj jsou zatím pro podnik jen okrajovým příjmem. „Říkám upřímně – kdyby sem přišel nový majitel, který by koukal jenom na čísla, výrobu vína by asi zavřel. Ale my v téhle tradici chceme pokračovat. Ostatně to byl jeden z důvodů, který mě před lety přiměl do podniku investovat. Když jsem poprvé sešel do místních sklepů a viděl ty krásné sudy, říkal jsem si: tak tohle přece musíme udržet,“ vzpomíná podnikatel. Ostatně má to svou logiku i v celospolečenském měřítku. Kde jinde by mělo přetrvat víno vyráběné ze sladu než právě ve středoevropském národě náruživých milovníků piva.


Tajná receptura? Vždyť je na obalu

Jak sladové víno, tak i dentální přípravky a koupele vyráběné v Herbadentu mají samozřejmě originální recepturu. Firma ji ovšem nijak speciálně utajovat nemusí. „Naši zaměstnanci samozřejmě podepisují v pracovních smlouvách mlčenlivost. Ale složení našich přípravků není v podstatě nic tajného, vždyť přísady musejí být vyjmenovány přímo na obalu.

Tajemství je ovšem v tom, znát správné poměry, nechat extrakty správně uzrát, to všechno vyžaduje mnohaletou zkušenost,“ vysvětluje Michal Karas, proč není pravděpodobné, že by mohla receptury okopírovat konkurenční firma. Herbadent má nicméně zaregistrovány své obchodní značky i patenty.


Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče