Když rostou náklady a ceny zůstávají stejné...

12. září 2005, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
12. září 2005, 00:00

TRAFIKA V KLATOVECH Jana Kučerová je trafikantkou již patnáctý rok. Ani zkušenosti, ani bezkonkurenčně nejlepší umístění provozovny přímo v centru okresního města Klatovy by ji však nezachránilo před krachem, kdyby trafiku nedotovala z dalších podnikatelských aktivit.

TRAFIKA V KLATOVECH ||
Jana Kučerová je trafikantkou již patnáctý rok. Ani zkušenosti, ani bezkonkurenčně nejlepší umístění provozovny přímo v centru okresního města Klatovy by ji však nezachránilo před krachem, kdyby trafiku nedotovala z dalších podnikatelských aktivit. * Jaké jsou podle vás příčiny současné laviny krachujících trafik?

Základní příčinu vidím v tom, že většina sortimentu je omezena buďto velikostí marže (to platí především u časopisů a novin), anebo se dokonce jedná o státem regulované ceny (tabákové výrobky, ceniny), kde je vedle nízké marže navíc vyloučena jakákoli cenová konkurence. A u cenin si není možné vybrat ani výrobce, protože na jejich tisk má monopol Státní tiskárna cenin.

* Do jaké míry se na dnešní krizi podílí vznik prodejní sítě hypermarketů a supermarketů?

Nedá se přímo říci, že dnes otevřou například Lidl, a zítra mi klesne prodej o deset procent. Nicméně jistý trend tady je, a zcela logicky si prostě lidé zboží, které si kupovali příležitostně cestou kolem, dnes nakoupí při velkém nákupu v obchoďáku. Ty stojí ale většinou na nějakém levném či vlastním pozemku někde na okraji města, takže například nájem z pozemku je směšný ve srovnání s tím, co zaplatíte v centru města na nejlukrativnějším místě. Na paty nám ovšem nešlapou jenom supermakety, ale i konkurence na horších místech či ve stáncích.

* Do jaké míry se vyplatí prodávat i další produkty, jako jsou telefonní karty a podobně, kde je rovněž pevná cena?

Abych řekla pravdu, tak jenom do té míry, abychom učinili zadost své reputaci, že máme všechno, co si tak člověk může v trafice koupit. Ale je to opravdu spíše jenom taková služba lidu. Z telefonních karet nebo z kreditů máme tak tři, čtyři procenta. To stěží pokryje jenom ten čas, který s jejich prodejem prodavač každý den stráví.

* Dá se označit za patnáct let podnikání nějaký zlomový moment, od kdy začalo být trafikantům ouvej? Určitě to bylo zavedení kolků na tabákové výrobky. To byl jasný zlom k horšímu. Právě kolky přinesly onu malou marži, což je dodnes nejtěžší „koule na noze“. Navíc těch úplně prvních kolků byla spousta falešných, a jimi opatřené cigarety, padělané nebo pašované, se za bezkonkurenční cenu prodávaly na tržištích, takže my jsme si při jejich prodeji skoro neškrtli. * Co vás drží nad vodou?**

Díky tomu, že Klatovy jsou významným turistickým místem, vydělává trafika hlavně v letních měsících. Podíl německých turistů na celkovém prodeji je natolik významný, že jim byl přizpůsoben i sortiment. Vyšší sezónní zisk by ale zdaleka nestačil pokrýt propad, který je povětšinu měsíců v roce. Aby vynášel i zbytek roku, a nejen letní měsíce, funguje v zadní části trafiky ještě copycentrum. Právě v jiných měsících je poptávka po tomto sortimentu služeb, kdy občané potřebují většinou zkopírovat nejrůznější dokumenty, školáci zase učební látku. Obě části provozovny se tak dokonale doplňují jak v sortimentu, tak časově. Nebýt této symbiózy, nejspíše bych už musela firmu zavřít stejně tak jako to udělal nejeden můj konkurent. 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče