Když nemůže Mohammed k investorovi…

16. června 2008, 00:00 - Tomáš Stingl
16. června 2008, 00:00

OBCHOD S ARABSKÝMI STÁTY - Existuje jeden zvláštní obchodní svět plný paradoxů. Svět, kde může mít prosté podání ruky cenu miliardy. Kde nejlépe řízenou soukromou firmou je stát. Kde sponzor znamená občas noční můru. I takový je arabský svět. Česko v posledních měsících usiluje o posílení obchodu s tímto závratně bohatnoucím regionem. Proč by měl arabský svět zajímat každého českého investora?

Mohammad Al-Sogaih je uhlazený, precizní angličtinou hovořící byznysmen. V Saúdské Arábii pracuje v chemickém průmyslu. Když koncem května přivezl do Česka delegaci saúdskoarabských obchodníků, byl stejně jako oni oblečen do špičkového obleku evropského stylu. Určitě velmi drahého, nutno podotknout.

Jako by tento detail dokonale vystihoval podstatu proměny obchodního prostředí v arabských zemích. A také to, proč by do nich měl český investor spěchat. Nová generace arabských obchodníků se totiž co do stylu podnikání značně sbližuje s euroamerickými zvyklostmi. Ale hlavně: díky ropě a osvícenému nakládání se zdroji arabské země závratně bohatnou. Al-Sogaih tak mohl mezi mnoha jinými ekonomickými superlativy ohromit české podnikatele například i tímto údajem: „Jen pro nejbližší období čekají v Saúdské Arábii investiční příležitosti za 624 miliard dolarů.“

A to ještě hned v závěsu za touto nejbohatší zemí světa stojí lidnatý Egypt a Alžírsko, kvetoucí Spojené arabské emiráty, Omán, Kuvajt, Jemen nebo nastupující Katar. Cesta do těchto zemí se v poslední době zjednodušuje. Mezi nimi a Českem se totiž nyní zintenzivňují obchodní námluvy, nad kterými žehnají rukou pravomocnou i státníci a osvícení monarchové.

 OBCHODNÍ BILANCE ČR S ARABSKÝMI ZEMĚMI

(údaje za rok 2007 v amerických dolarech)

  Spojené arabské emiráty - 586 milionů

  Maroko - 228 milionů

  Alžírsko - 216 milionů

  Egypt - 198 milionů

  Saudská Arábie - 156 milionů

  Tunisko - 79 milionů

  Sýrie - 64 milionů

  Katar - 45 milionů

  Kuvajt - 39 milionů

  Omán - 34 milionů

  Libanon - 33 milionů

  Jordánsko - 26 milionů

  Jemen - 10 milionů

  Pramen: Ministerstvo průmyslu a obchodu

Velvyslanci protestovali proti komoře

Na počátku letošního roku zavelela k obchodní zteči na arabský svět nově vzniklá Česko-arabská podnikatelské rada. Tu zaštítila i česká vláda. O zřízení takové státem garantované organizace požádali kupodivu samotní velvyslanci arabských zemí. Byli totiž velmi nespokojeni s činností její předchůdkyně – Česko-arabské obchodní komory. Ta fungovala na komerční bázi a část vedení ji údajně příliš využívala pro své soukromé obchodní aktivity. „Ztratila tak kredit a důvěru oficiálních arabských partnerů a nachází se v neutěšené situaci,“ píše se v prohlášení Hospodářské komory, která je jedním ze zřizovatelů nové rady.

Ta už naopak zajistila první akce. „Členské firmy jely na obchodní mise do Jordánska a Egypta, v listopadu by měly doprovodit prezidenta Václava Klause při klíčové návštěvě Saúdské Arábie,“ shrnuje předseda představenstva nové rady Jiří Grund.

Emiráty, nebo Saúdská Arábie?

Platforma pro vzájemné obchody je tedy na světě, diskuze se ale nyní vede, kam napřít těžiště obchodní ofenzívy. Proexportní agentura CzechTrade loni otevřela kancelář v emirátu Dubai. Jiří Grund to ale nepovažuje za šťastné rozhodnutí. „Já například ve Spojených arabských emirátech obchoduji už nejméně deset let a vždy naprosto bez problému. Naopak v Saúdské Arábii kancelář CzechTrade fatálně chybí. Je to složitý a přece jen trochu uzavřený trh, kde by český podnikatel pomocnou ruku státu ocenil daleko víc,“ míní Grund.

Generální ředitel CzechTrade Ivan Jukl ovšem oponuje: „Současné průzkumy absolutně nenaznačují, že by české firmy měly o Saúdskou Arábii takový zájem, aby bylo účelné do otevření kanceláře v této oblasti investovat,“ říká.

Podobný názor má Jiří Zavadil, ředitel kanceláře CzechTrade v Dubaji: „Hlavním objektivním ukazatelem je zájem českých firem. V tomto směru čísla hovoří dostatečně zřetelně: Dubai je k dnešnímu dni při porovnání vytíženosti všech 33 zahraničních kanceláří CzechTrade na čtvrtém místě,“ argumentuje Jiří Zavadil. „Pokud jde o Saúdskou Arábii, tak české firmy nejsou odkázány zcela napospas místnímu prostředí, ale mohou konzultovat s obchodním radou na českém zastupitelském úřadu,“ připomíná. Pro úplnost je třeba doplnit, že CzechTrade má kancelář také v egyptské Káhiře. Ta je zároveň jedinou pobočkou agentury na africkém kontinentu.

Stát jsem já

Ať už ale český investor zvolí za cíl kteroukoliv z arabských zemí – zejména některou z ropných velmocí – čeká ho perspektivní trh, ale zároveň i mnohá místní specifika.

K těm příjemným patří třeba lukrativní státní zakázky, které mohou překvapit jak svou objektivností, tak rovněž vysokou náročností. „Bez nadsázky můžeme říct, že šejkové celé tyto státy vlastní. Což se projevuje vlastně pozitivně, protože je svědomitě spravují jako soukromou firmu. Proto jsou veřejné tendry velmi přísné. Účast v nich je poměrně složitá, neboť je většinou možná pouze přes místně registrovanou firmu s licencí příslušného emirátu,“ vysvětluje Zavadil.

Výhodou speciálně pro české firmy jsou tradiční obchodní vazby, které fungovaly v nemalé míře i před rokem 1989. V mnoha arabských zemích tak najdete česky hovořící partnery. „Například mnoho nás, Syřanů, studovalo v Česku,“ připomíná plynulou češtinou Imad Al Homsi, který pracuje v Praze v oblasti moderních technologií.

Hlavním lákadlem je ale samozřejmě ohromná kapitálová síla jménem petrodolary. V Egyptě či Alžíru je zase hnacím impulzem ekonomiky rostoucí populace, pro kterou musí tyto státy budovat potřebnou infrastrukturu.

 

Od skleněných korálků po umělou sjezdovku

České firmy tak získávají nové a objemné zakázky. Při oné nedávné návštěvě Egypta tak uzavřela společnost ZVU Potez kontrakt na stavbu velkého cukrovaru, Sigma-Energo zas smlouvu na budování zavlažovacích systémů.

O prestižní zakázku usiluje společnost Vítkovice. „Ve světě je dobře známa umělá lyžařská sjezdovka v Dubaji. Nyní má ale vyrůst ještě čtyřikrát větší krytá sjezdovka v emirátu Abú Dhabi. A právě pro tento projekt chce česká firma dodávat kovové konstrukce,“ říká Zavadil.

Pokračuje také obrovská poptávka po českém skle. Společnost Preciosa zabodovala – kromě křišťálových lustrů a skleněných figurek – se zdánlivě nevýznamným výrobkem: se skleněnými našívacími korálky, takzvanými šatony.

Objevte svou Šťastnou Arábii

V arabském světě ale čekají i méně příjemné obchodní rysy. Ceny, za které můžete své zboží prodat, jsou v extrémně bohatém ropném regionu paradoxně sraženy na minimum. Tlačí je totiž dolů konkurence, která je zde obrovská. Do Arábie se snaží vklínit všichni od Italů, přes Američany až po Číňany.

Za největší problém nicméně označuje většina českých podnikatelů institut takzvaného sponzora. Jde o místního prostředníka, bez nějž se do Emirátů či Kataru budete dostávat jen těžko. Zkušenost s těmito zástupci je přitom někdy dost neblahá (více zde).

I přes tyto stinné rysy jsou ale arabské státy v tuto chvíli oblastí zaslíbenou obchodu. Možná čeští obchodníci nakonec najdou vlastní význam slovního spojení, jež už od dob antického Říma vzrušovalo představy mořeplavců. Ani ti nikdy zcela uspokojivě nevysvětlili, proč se oblastem zhruba na území dnešního Jemenu a Saúdské Arábie říkalo už od starověku Arabia Felix – Šťastná Arábie.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče