Když nemáte na exkluzivní kabelku, investujte

25. července 2008, 18:45 - Kateřina Menzelová
25. července 2008, 18:45

Češi mohou vkládat peníze do fondů zaměřujících se na prestižní značky

Chybí vám v rodinném rozpočtu finance na značkovou kabelku či boty za desítky tisíc korun a přitom toužíte po luxusu? Můžete se stát podílníkem investičního fondu, jehož portfolio je tvořeno akciemi producentů luxusního zboží. Skupina majetných se celosvětově rozrůstá. Navíc snadno dostupné a levné peníze v nedávné době vedly k tomu, že na nákupy do exkluzivních butiků vyráželo stále více lidí. Manažeři investičních fondů využili tohoto trendu a zprostředkovali svět luxusu i drobným investorům. Nabízejí fondy, které nakupují akcie luxusních značek, jako jsou například BMW, Hermès, LVMH Moët Henessy Louis Vuitton, PPR a další. Také Češi si mohou pořídit podílový list takovýchto fondů. Ekonomové sice poukazují na to, že důsledky úvěrové krize pocítí i sektor luxusu, z dlouhodobého hlediska jde ale o dobrou investici. Vždyť plnit si sny - tedy pořizovat si věci, které nejsou nezbytné, budou lidé vždycky.

PRVNÍ ZAJIŠTĚNÝ

„Takzvané luxury goods nebo prestige funds jsou alternativou dostupnou i pro drobné investory,“ říká Pavel Drahotský, manažer investičních produktů Citibank. Dodává, že tyto fondy jsou srovnatelné s akciovými fondy v závislosti na jejich agresivitě. Česká spořitelna v současné době nabízí zajištěný fond ESPA-ČS. „Takovýto zajištěný uzavřený fond zaměřující se na luxus je v Česku zřejmě jen jeden. Určitě existují někde po světě, ale neinspirovali jsme se konkurencí,“ vysvětluje Milan Vávra, projektový manažer České spořitelny. Výnos fondu závisí na vývoji akcií patnácti významných společností, které se specializují na vybrané oblasti výroby luxusního zboží: automobily, jachty, šperky, hodinky a psací potřeby, módu, kosmetiku, elektroniku a značkové alkoholické nápoje. Spořitelna uvádí, že možný výnos fondu přesahuje za pět let 43 procent. „Sektor luxusního zboží je odvětvím, které podléhá jen minimálně standardním ekonomickým cyklům. Skupina bohatých lidí je schopna v podstatě uspokojovat své potřeby bez ohledu na to, zda je recese nebo konjunktura,“ tvrdí Vávra. V portfoliu uzavřeného zajištěného fondu budou například akcie společností BMW, Coach, Hermès, L´Oréal, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, Pernold Ricard, PPR, Porsche, Swatch nebo Tiffany. Každý zájemce musí investovat do fondu minimálně pět tisíc korun.
Další „luxusní“ fondy dostupné Čechům jsou otevřené. Například Komerční banka nabízí fondy své matky Société Générale, jejichž portfolio je tvořeno rovněž akciemi exkluzivních značek. Takovýto fond spravuje i ING. BNP Paribas nabízí fond Parvest Global Brands, jenž kromě typických představitelů luxusního zboží investuje do akcií z oboru umění a zejména do společností podnikajících v oblasti volného času, jako jsou hotely a cestovní společnosti. V eurech mohou Češi investovat do AAF Durable and Luxury Goods Fund od ABN Amro. Fond se zaměřuje na automobily a automobilové součástky, oděvy a látky, luxusní zboží, hotely, restaurace, zařízení pro trávení volného času a média. V eurech je možné investovat také do CS Global Prestige od Credit Suisse. Základem portfolia jsou francouzské společnosti z oborů spotřebního zboží, hodinářství, kosmetiky a volného času.

HODNOTA KLESÁ

Pokud se podíváme na akcie luxusních značek, které jsou kótované na burzách, nezažívají zrovna příznivou dobu. Od loňského června si během dvanácti měsíců odepsaly ze své hodnoty patnáct až dvacet procent, což je ale nesrovnatelně méně než v jiných sektorech. „Letos si fondy zaměřené na sektor luxusu vedou hůře než indexy a spotřebitelská důvěra je na třicetiletém minimu. Když sledujeme vývoj akcií, roky zažitá idea, že sektor luxusu nepodléhá cyklům a že je vůči nim imunní, neplatí,“ říká Lucia Würmlyová-Kryenbühlová, manažerka fondu Clariden Leu Luxury Goods Equity Fund. Její slova potvrzuje v rozhovoru pro časopis Funds Europe Scilla Huang Sunová, manažerka ve společnosti Julius Baer. „Tyto akcie jsou více volatilní než samotné podnikání a tak reagují jako ostatní spotřebitelské cenné papíry,“ vysvětluje Sunová. Jednou z výjimek jsou akcie francouzského výrobce luxusního zboží Hermès International. Ty vystoupaly na nový rekord díky spekulacím o snaze některých investorů zvýšit podíl v podniku. Tržní hodnota jedné z nejluxusnějších značek Francie se zvýšila o miliardu eur. Při poslední ceně emise byla hodnota firmy, která je pod kontrolou rodiny Hermèsových, 11,6 miliardy eur. Na začátku května akcie společnosti stouply o 12,9 procenta na 112,70 eura. „Jsou v tom spekulace o nabídce,“ komentoval situaci manažer jednoho z pařížských investičních fondů. Rodina Hermèsových vlastní 72 procent a o prodeji jejích podílů se začalo spekulovat v roce 2006. Tehdy převzal pozici generálního ředitele skupiny Patrick Thomas jako první člověk, který nepochází z rodiny zakladatelů.

ČEKÁNÍ NA LEPŠÍ ČASY

Kvůli nepříznivé situaci na akciových trzích odložily své již dlouho avizované IPO módní domy Prada a Ferragamo. Podle analytiků by navíc mohlo jejich plány na nabídku akcií poškodit načasování na stejnou dobu, protože by si tak vzájemně konkurovaly. Manažeři fondů by v takovém případě nakupovali zřejmě cenné papíry pouze jedné značky. Oba výrobci luxusního zboží původně oznámili, že plánují vstup na burzu na letošní rok. Jak vyplývá z dřívějších zpráv, mělo se tak uskutečnit v pololetí letošního roku. Turbulence na trzích a pokles dolaru ale luxusní domy přiměly záměry změnit.
Klesající akcie snižují výkonnost investičním fondům, které je nakupují. „Jak vyplývá z podstaty tohoto sektoru, je závislý na ochotě zákazníků platit za luxusní produkty. Obvykle bývají preferovány v době růstu ekonomik, neboť v tomto období se tvoří skupina nově zbohatlých zákazníků,“ konstatuje Drahotský. Clariden Leu Luxury Goods Equity Fund dosáhl v květnu letošního roku zhodnocení -13,4 procenta, zatímco v roce 2006 se tento ukazatel vyšplhal na bezmála sedmnáct procent. Picket Premium Brands Fund si též znatelně pohoršil. V roce 2006 dosáhl zhodnocení šestnácti procent, loni -1,7 procenta a letos zatím -10,4 procenta. I přes červená čísla ekonomové upozorňují, že dlouhodobý pohled na sektor luxusu je pozitivní. „Zdá se, že firmy zaznamenají do konce roku znatelné snížení příjmů. Zatím se ale neobjevují žádné signály, že by se to mělo týkat i sektoru luxusního zboží,“ konstatovala pro Funds Europe Caroline Reylová, manažerka fondu v Pictet Asset Management. Tomu nasvědčují i statistická data o hospodářských výsledcích prestižních firem, které zveřejnily v květnu letošního roku. Skupiny jako jsou LVMH Moët Henessy Louis Vuitton nebo Richemont zaregistrovaly desetiprocentní nárůst prodejů a více než pětinový růst operačního zisku.
A více než dobře si luxusní firmy vedly i loni, přestože od poloviny roku byly trhy ovlivněny hypoteční a úvěrovou krizí. Čistý zisk společnosti Prada loni stoupl o 65,8 procenta na 126,8 milionu eur. Tržby se zvýšily o 18,8 procenta na 1,66 miliardy eur. Zisk společnosti Ferragamo vzrostl o 34 procenta na 47 milionů eur. Tržby se zvýšily o 6,5 procenta na 687,4 milionu eur. Francouzská skupina PPR hospodařila v loňském roce s čistým ziskem 922 miliony eur. Ve srovnání s rokem 2006 se zisk zvýšil o 35 procent. Firmě, která vlastní mimo jiné značky Yves Saint Laurent či Gucci, část analytiků snížila odhad hospodaření na letošní rok, protože se obává, že zpomalení ekonomického růstu v USA omezí poptávku po velké části zboží firmy. Zhoršení přístupnosti k úvěrům by také mohlo přispět ke snížení zájmu o luxusní produkty. Vedení firmy je však ve výhledu na letošní rok optimistické. „Neočekáváme výraznou změnu ve srovnání s loňským rokem, i když ekonomické prostředí v globálním měřítku je složitější,“ uvedl finanční ředitel Jean-François Palus. Také italský módní dům Versace nepociťuje vliv zpomalování globální ekonomiky. Jeho pozice na módním trhu se údajně nadále upevňuje a firma se chce zaměřit na budování nových poboček v Asii. Módní dům, založený před 30 lety návrhářem Giannim Versacem, dosáhl v prvních měsících roku 2008 růstu ve všech svých pobočkách po celém světě. Firma prý není nástupem ekonomické recese znepokojena. „Naši zákazníci nepatří k těm, kteří pociťují vliv krize,“ vysvětlil šéf Giancarlo Di Risio. „Pokud stoupne cena benzinu, obdivovatele Ferrari to rozhodně neodradí od koupi tohoto vozu,“ dodal šéf módního domu. S problémy se podle Di Risia potýkají především modely ve střední cenové úrovni.

BYZNYSU SE DAŘÍ

Majetní zákazníci exkluzivních obchodů jsou z velké části imunní vůči ekonomickým recesím. Zvyklosti, kterými řídí své útraty, podléhají mnohem méně cyklům než klienti „obyčejných“ obchodů. I proto hovoří v současné době analytici o dichotomii – mezi cenami akcií luxusních značek a mezi tím, jak si producenti vedou. „Je zde ohromná divergence mezi cenou akcií luxusního sektoru a jejich současných byznysem. Až doposud všechny velké firmy kromě Gucci zveřejnily pozitivní výsledky,“ konstatovala Würmlyová-Kryenbühlová. A zdá se, že prodeje ani marže exkluzivních producentů v nejbližší době klesat nebudou. Dodává, že pokud se firmám podaří udržet své výsledky do konce roku, budou následovat masivní korekce hodnot jejich cenných papírů. Samozřejmě, že směrem vzhůru.
Jedním z důvodů, proč většinu výrobců luxusního zboží neovlivnila podstatně krize, je, že se spoléhají čím dál více na rozvíjející se trhy, a to především na Čínu, Rusko a Střední východ. „Rozvíjejícím se ekonomikám se daří, roste tam skupina bohatých, kteří jsou ochotni utrácet. Vliv má také cena ropy. Očekává se, že poroste dále a může atakovat hranici 200 dolarů. Tím se rozšiřuje okruh bohatých lidí v zemích, které těží ropu,“ dodává Milan Vávra z České spořitelny. Čína je dnes odpovědná za spotřebu patnácti procent veškerých luxusních produktů. Odhaduje se, že toto číslo se do roku 2012 zvýší na 24 procent. Rozvíjející se trhy nebyly zasaženy hypoteční a úvěrovou krizí a luxusní značky tam tak nepocítily žádný pokles poptávky. A nejlepších výsledků dosahují ty firmy, které mají na rozvíjejících se trzích silnou pozici. Data společnosti Clariden Leu hovoří o tom, že do roku 2015 se prodeje luxusního zboží rozdělí přesně na polovinu mezi rozvíjející se trhy a vyspělé země. Přitom ještě v letech 1995 až 2000 se tento poměr udržoval na hodnotě 87:13 v neprospěch rozvíjejících se zemí. „Expanze asijských trhů je více než kompenzací za jakýkoliv potenciální pokles na rozvinutých trzích,“ říká Würmlyová-Kryenbühlová.

AMERIČANY NAHRADILI TURISTÉ

Analytici přiznávají, že výpadek ve spotřebě Američanů v USA je znatelný. Ten ale nahrazují turisté. Turismus je pro luxusní producenty významným zdrojem příjmů. Odhaduje se, že až třicet procent zboží nakupují klienti během cest. Američany v obchodech zastoupili turisté, kteří profitují z příznivého kurzu vůči slabému dolaru a z daňových úlev. Luxusní zboží v Indii, v Číně a v Rusku je zatíženo vysokými spotřebními daněmi, proto ti, co si to mohu dovolit, létají na nákupy do Evropy nebo do Ameriky. Přestože ceny akcií luxusních značek míří směrem dolů a tedy i výkonnost fondů, které se specializují na tento obor, investice do tohoto sektoru se z dlouhodobého pohledu jako ztrátová rozhodně nejeví. „V současné době se priority mírně odklánějí od této strategie. Renesanci oblasti luxusu lze očekávat po stabilizaci současné situace na trhu a delším období kontinuálního růstu,“ domnívá se Drahotský ze Citibank. „Luxusní zboží nikdy nevyjde z módy. Konec konců lidé si plní své sny, když nakupují luxusní produkty. Není to racionální potřeba, a proto to nikdy neskončí,“ domnívá se Isabelle Ardonová, manažerka fondu v Société Générale Asset Management.

SOUVISLOSTI - „Luxusní“ fondy investují do prestižních značek jako jsou například BMW, Coach, Hermès, L´Oréal, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, Pernold Ricard, PPR, Porsche, Swatch nebo Tiffany
- Luxusní sektor podléhá méně ekonomickým cyklům, protože jim nepodléhá ani chování movitých zákazníků
- Producenti luxusu se zaměřují hlavně na Čínu, Rusko a Střední východ
- Do roku 2015 se rozdělí spotřeba luxusního zboží přesně na polovinu mezi rozvíjející se trhy a rozvinuté

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče