Menu Zavřít

Když měníte zaměstnání

6. 10. 2003
Autor: Euro.cz

SKONČENÍ PRACOVNÍHO POMĚRU MUSÍ PROVÁZET NEJEN FINANČNÍ, ALE TAKÉ ADMINISTRATIVNÍ VYPOŘÁDÁNÍ MEZI ZAMĚSTNAVATELEM A ZAMĚSTNANCEM. ZAMĚSTNAVATEL VYDÁVÁ POVINNĚ ZAMĚSTNANCI POTVRZENÍ O ZAMĚSTNÁNÍ, TEDY TAK ZVANÝ ZÁPOČTOVÝ LIST, A NA JEHO ŽÁDOST TAKÉ POSUDEK O PRACOVNÍ ČINNOSTI.

Pracovní posudky a potvrzení o zaměstnání

SKONČENÍ PRACOVNÍHO POMĚRU MUSÍ PROVÁZET NEJEN FINANČNÍ, ALE TAKÉ ADMINISTRATIVNÍ VYPOŘÁDÁNÍ MEZI ZAMĚSTNAVATELEM A ZAMĚSTNANCEM. ZAMĚSTNAVATEL VYDÁVÁ POVINNĚ ZAMĚSTNANCI POTVRZENÍ O ZAMĚSTNÁNÍ, TEDY TAK ZVANÝ ZÁPOČTOVÝ LIST, A NA JEHO ŽÁDOST TAKÉ POSUDEK O PRACOVNÍ ČINNOSTI. Zápočtový list se tedy vystavuje automaticky, bez jakékoliv žádosti, pracovní posudek pouze na žádost zaměstnance. Požádá-li zaměstnanec zaměstnavatele o vystavení posudku, je zaměstnavatel povinen do patnácti dnů zaměstnanci tento posudek vydat. Zaměstnavatel však není povinen vydat mu jej dříve než dva měsíce před skončením pracovního poměru. Pracovním posudkem jsou veškeré písemnosti týkající se hodnocení práce zaměstnance, jeho kvalifikace, schopností a dalších skutečností, které mají vztah k výkonu práce. Zaměstnavatel může hodnotit, jak se zaměstnanec osvědčil při plnění úkolů. Nepřísluší mu však hodnotit, zda se zaměstnanec hodí pro určitou práci u jiného zaměstnavatele. Rovněž mu nepřísluší hodnocení soukromého života zaměstnance. Jiné než stanovené informace o zaměstnanci smí zaměstnavatel poskytovat jen s jeho souhlasem.

KDYŽ CHYBÍ VZOR

Při skončení pracovního poměru je zaměstnavatel vždy povinen vydat zaměstnanci potvrzení o zaměstnání a uvést v něm předepsané skutečnosti. Musí také vydat pracovníkovi další písemnosti týkající se jeho osobních údajů. Pro potvrzení o zaměstnání není předepsán žádný oficiální tiskopis jako vzor. Ten by musel být součástí právního předpisu, avšak zákoník práce, ani prováděcí nařízení vlády, ani jiný předpis jej v příloze neobsahují. Zaměstnavatelé často používají zakoupené formuláře z produkce různých poradenských firem a vydavatelství. Všechny takové tiskopisy jsou však pouze soukromým vydáním. Za úplnost a správnost obsahu potvrzení o zaměstnání odpovídají sami zaměstnavatelé, nikoliv autoři či vydavatelé formulářů. V potvrzení o zaměstnání je tedy potřeba uvést kromě údajů o zaměstnání, druhu konaných prací a dosažené kvalifikaci: * skutečnosti rozhodné pro posouzení nároků na dávky nemocenského pojištění, * údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii pro účely důchodového zabezpečení za dobu před 1. lednem 1993, * odpracovanou dobu a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční doby, * zda jsou ze zaměstnancovy mzdy prováděny srážky, v čí prospěch, jak vysoká je pohledávka, pro kterou mají být srážky dále prováděny, jaká je výše dosud provedených srážek a jaké je pořadí pohledávky, * údaje o dohodě o setrvání v pracovním poměru po určitou dobu po vykonání závěrečné zkoušky nebo maturitní zkoušky, popřípadě po uplynutí doby studia, včetně údajů o tom, kdy tato doba skončí, byla-li tato dohoda před 1. červnem 1994 uzavřena, * údaje o výši průměrného výdělku a o dalších skutečnostech rozhodných pro posouzení nároku na mzdové vyrovnání nebo na hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání.

MÁTE JEDINÝ PRACOVNÍ POMĚR?

Ačkoliv již neplatí zákaz přijímání do pracovního poměru zaměstnance, který neprokázal skončení předchozího pracovního poměru, nový zaměstnavatel si obvykle chce ověřit, zda jeho budoucí zaměstnanec u něj bude mít jediný pracovní poměr. Skončení předchozího zaměstnání zaměstnanec prokazuje právě potvrzením o zaměstnání vydaným jeho předcházejícím zaměstnavatelem. Vzhledem k tomu, že se nástup a skončení zaměstnání již neuvádějí v občanském průkaze, je potvrzení o zaměstnání vlastně jediným dokladem o skončení pracovního poměru, jakož i délce jeho trvání. Jestliže šlo o zaměstnání na plnou týdenní pracovní dobu, získá zaměstnavatel jistotu, že takový pracovní poměr zaměstnance netrvá a že s ním může uzavřít nový pracovní poměr na plný úvazek. Zákoník práce totiž zakazuje více podobných pracovních poměrů u téhož zaměstnance, takže druhý takový pracovní poměr v pořadí by byl uzavřen neplatně. Potvrzení o zaměstnání musí být vydáno výhradně zaměstnanci, jinému zaměstnavateli jej dosavadní zaměstnavatel nesmí vydat. Totéž platí o pracovním posudku.

NEPRAVDIVÝ POSUDEK

Pokud zaměstnanec nesouhlasí s obsahem pracovního posudku nebo potvrzení o zaměstnání, může se domáhat ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy se o obsahu dozvěděl, u soudu, aby zaměstnavateli bylo uloženo přiměřeně jej upravit. Zaměstnavatel není oprávněn vázat vydání pracovního posudku nebo potvrzení o zaměstnání na splnění nějaké povinnosti zaměstnance, například na úhradu způsobené škody. Pokud by zaměstnavatel způsobil zaměstnanci škodu nevydáním zápočtového listu nebo negativním či nepravdivým posudkem a znemožnil mu tak uzavřít nový pracovní poměr a zaměstnanec toto prokázal, mohl by se pracovník domáhat odškodnění. Zaměstnavatel nemůže pozdržet vydání zápočtového listu ani z důvodu, že zaměstnanec bude po skončení pracovního poměru pokračovat v pracovní neschopnosti, která vznikla před skončením pracovního poměru. Tehdy uvede v potvrzení o zaměstnání pouze údaje ke dni skončení pracovního poměru s poznámkou, že pracovní neschopnost dále trvá.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).