Když má i zvonek u dveří osobitý design

20. ledna 2011, 04:05 - Tomáš Stingl
20. ledna 2011, 04:05

Ani telekomunikační technika nemusí být jen nevzhledným systémem drátů a šedých krabic. Česká firma 2N Telekomunikace, která vyváží do 125 zemí světa, dala svým výrobkům osobitý a funkční vzhled. Letos za něj získala v soutěži o Exportní cenu Zvláštní ocenění CzechTrade za aplikaci průmyslového designu.

Foto: 2N Telekomunikace

Česká společnost 2N Telekomunikace dodává klientům ve 125 zemích pobočkové ústředny, GSM brány i dveřní či výtahové komunikátory. Přesáhla již půlmiliardový obrat ročně. Svým produktům vtiskla osobitý design propojený se samotnou funkcí.

Naším nejvíc designovým produktem je bezesporu 2N Helios. Jedná se o dveřní komunikátor – laicky řečeno moderní zvonek – který nejen že vás spojí od dveří s tím, za kým jdete, ale můžete se i vzájemně vidět na barevném displeji. Pokud se nedozvoníte, můžete se prokázat vstupním kódem nebo přístupovou kartou. Tento produkt se často dodává do moderních projektů kancelářských budov po celém světě,“ říká marketingový ředitel společnosti Roman Maco.

Právě vhodné propojení designu s funkcí výrobku však může podle něj nějaký čas trvat. Jako příklad uvádí právě zvonek 2N Helios. „U něj byl jako první zhotoven designový návrh, až poté vznikala mechanika a konstrukce. Například tlačítka byla přitom designérem navržena tak, aby k propojení kontaktů došlo už při dotyku tlačítka, takže ho není potřeba stlačit. Na základě toho jsme rok hledali řešení. Dnes nám ale zákazníci říkají, že jim chybí právě ta odezva při stisku. Tedy nevědí, že tlačítko zmáčkli. Takže je vždy důležité, aby byl design především funkční,“ připomíná Maco.

Firma se podle něj snaží v hledání vhodného designu zohlednit tři hlediska. „Produktový design vnímám jako sofistikovanou práci s tvarem, který se vedle účelnosti zabývá také uživatelským komfortem. Tento přístup zohledňujeme ve většině výrobcích, byť třeba nepoužíváme designéra, ale rovnou konstruktéra. Další úroveň produktového designu může být estetika, která má za cíl působit na smysly, odlišit se, zaujmout.

Kde poradí s designem

Díky službám Design pro export můžete ušetřit čas věnovaný získávání informací o designérech a za výhodných finančních podmínek získat také nezbytnou analýzu stavu designu ve firmě, včetně návrhu strategického zadání. Více informací o službách a akcích projektu Design pro export naleznete na www.czechtrade.cz/sluzby/design-export.

V minulosti firma pracovala například s agenturou Flex/Cocoon na designu výrobku 2N EasyRoute. Roman Maco uvádí, že 2N Telekomunikace nemá nějakou výchozí designovou koncepci, která by byla společnou všem jejich výrobkům. Jsou určeny pro různé trhy a zákazníky, takže i design se tomu přizpůsobuje.

Na samotný vzhled zákazníci prý příliš speciální požadavky nekladou, zaměřují se čistě na funkci výrobku. „Většinou se vyjadřují obecně o některých funkčních nebo logických prvcích. Například v případě 2N Helios jde vyhledávání v seznamu osob, jasná identifikace tlačítka či podsvícení klávesnice.

Náklady na design jsou v celkovém byznysu společnosti prý minoritní. „Ovlivňují dobu návratnosti investice, nikoliv však přímo cenu výrobku,“ podotýká Roman Maco.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče