Prodejům firem jsou nakloněni nejen finanční analytikové, ale i hvězdy.
Rok 2008 bude podle čínského horoskopu rokem krysy. Krysa umí být přesvědčivá, bývá úspěšná v dosahování svých cílů, má ráda peníze a mívá štěstí na dobré obchody. Zdá se, že prodejům firem nejsou nakloněni jen finanční analytikové (viz hlavní téma tohoto čísla Profitu), ale i hvězdy. Volba, zda prodat firmu, či ne, může být jedním z těch rozhodnutí, kterým se říká životní.
Nedávno jsem slyšela jednu svou známou vyprávět o jejím bývalém manželovi: „Sedm let ráno co ráno patřila jeho první myšlenka firmě. Probudil se a řekl: Potřeboval bych nám konečně sehnat spolehlivějšího dodavatele. Tím nám myslel samozřejmě firmu, ne nás. Nebo se mě přímo ptal, jestli může věřit tomu, co mu říká jejich právník. A takhle koncem roku, to se mě vždycky ptal, jaké novoročenky má letos poslat našim klientům.“ Pak se té paní jednou zeptal, co bude v neděli k obědu, a ona po něm místo odpovědi hodila sklenicí. (Prý ozdobenou logem jeho nejdůležitějšího obchodního partnera.) Než odešla z místnosti, zlověstně mu řekla: „Ještě jednou si spleteš moje jméno se jménem své asistentky a přísahám, že to bude naposled.“ On se zamyslel a přišel na to, že ji má rád a nechce o ni přijít. Následoval rozvod. Ta, na které záleželo víc, byla totiž v tomhle případě firma – ne manželka. Kdybyste se dostali do podobné situace, mohlo by se vám stát, že firma v soutěži o vaše životní priority nevyhraje. K tomu, aby firma prohrála, stačí třeba pouhý pocit majitele, že práce v ní mu přináší víc starostí než radostí – že už ho nebaví a možná přišel čas na změnu. Prodej firmy může být východisko.
Čas a síla, které dosud polykala firma, budou jen vaše. Peníze, které byly firemní, budou jen vaše. Budou klidně ležet na vašem účtu a vy už je nebudete muset řešit. Jenže co teď? Když prodal Michal Horáček svoji Fortunu, měl jasno v tom, že už nechce podnikat a chce místo toho napsat pár textů.
Je dobré vědět, co nechcete, výborné moci se toho zbavit a úžasné ještě za to dostat zaplaceno. Zároveň byste ale měli mít, tak jako Horáček, představu o tom, kam půjdete, až za sebou naposled zavřete dveře své firmy.