Když je kamera chytřejší než zloděj

31. března 2008, 00:00 - Renata Bartošková
31. března 2008, 00:00

TECHNIKOU PROTI KRÁDEŽÍM - Bezpečnostní technologie nabízejí stále více možností jak bojovat se „zákazníky“, kteří za zboží neradi platí. K dostání jsou systémy, jež upozorní na podezřelý pohyb nebo prověří značku auta.

Obrazovky připomínající ruské černobílé televizory z šedesátých let z tuzemských prodejen pomalu mizí. „Moderní kamery jsou schopny snímat na velkou dálku, mají kvalitní rozlišení, možnosti přiblížení i otáčení. Kvalitní obraz navíc zprostředkuje i kamera velikosti krabičky sirek,“ popisuje ředitel divize retailu společnosti ABL Petr Janovský.

Možnosti kamerových systémů jdou ale ještě dál. Do boje se zloději se začínají vydávat inteligentní kamery, které jsou napojeny na nějakou vyhodnocovací jednotku. Díky tomu dokážou samy vyhodnocovat události v zorném poli a na server předávat relevantní a zpracované informace.

Kdo parkuje na našem dvorku

„V posledních letech jsme zaznamenali rostoucí zájem maloobchodníků o specifické řešení na bázi inteligentního videa,“ říká Johan Akesson, vedoucí sekce Business Development pro maloobchod švédské společnosti Axis Communications. Na únorovém veletrhu EuroShop 2008 tato firma představila moderní kamery, které je možno napojit například na software pro počítání osob. Ten obchodníkům prozradí, kolik zákazníků přichází, kolik si jich zboží pouze prohlíží, a kolik z nich skutečně nakupuje. Je také možné jeho prostřednictvím analyzovat pohyb lidí v prodejně a zjistit, kde tráví nejvíce času.

Jiný software umožňuje precizní čtení poznávacích značek automobilů a shromažďování záznamů o nich. Takto získané údaje mohou napomoci nejen při identifikaci kradených aut, ale též při průzkumu s cílem zjistit, kdy zákazníci nejčastěji přijíždějí, a jak dlouho se většinou zdrží.

Zboží patří do košíku

Obchodníkům nestačí ochránit zboží. Poškozuje je také vykrádání aut stojících na parkovišti prodejny, které odrazuje zákazníky. I v těchto případech se už dnes může majitel obchodu rozhodnout, zda vsadí pouze na fyzickou ostrahu, nebo si vypomůže inteligentní kamerou. „Na trhu jsou k dostání systémy, které vyhodnotí, zda se osoba na parkovišti pohybuje přirozeně. Většina lidí přijede, zaparkuje, vezme z auta tašku a zamíří nejkratší cestou ke vchodu do prodejny. Pokud ale někdo zvolí jiný směr nebo se jen tak potuluje po parkovišti, kamera automaticky upozorní ostrahu, která už si dotyčného lépe ohlídá,“ přibližuje Janovský.

Na podobném principu fungují systémy, které hlídají, zda člověk nakupuje klasickým způsobem, tedy že bere zboží z regálů a následně ho odkládá do nákupního košíku nebo vozíku. Pokud zvolí jinou strategii, například schování předmětu do kapsy, systém opět sám od sebe upozorní ochranku. „Každý obchodník si musí spočítat, zda se mu tyto nové technologie vyplatí. Zatímco klasické kamery pořídí za řádově desetitisíce korun, inteligentní systémy vyjdou na statisíce,“ konstatuje Janovský.

PRŮMYSLOVÉ KAMERY A LEGISLATIVA

• pokud je vedle kamerového sledování prováděn také záznam pořizovaných záběrů, jedná se o zpracování osobních údajů a vztahuje se na ně zákon č. 101/2000 Sb.

• kamerový systém je možno použít jen v případě, že není jiná účinná cesta, jak majetek nebo zákazníky ochránit

• v prostorách určených čistě k soukromým účelům, jako jsou toalety nebo zkušební kabiny, je užití kamerových systémů vyloučeno

• využít záznamy průmyslových kamer je možno jen k objasnění zjištěné události, která poškodila právem chráněné zájmy správce

• záznamy je možné uchovávat jen na nezbytně nutnou dobu, zpravidla to bývá 24 hodin až několik dnů

• nosiče, na nichž jsou uloženy záznamy, musejí být chráněny před neoprávněným nebo nahodilým přístupem, změnou, zničením či ztrátou, nebo jiným neoprávněným zpracováním

• sledované osoby musí být o užití kamerového systému vhodným způsobem informovány

Pramen: Úřad na ochranu osobních údajů

Zákazníka prověřujeme

Dražší zboží, především textil a obuv, většinou ochraňují takzvané tvrdé etikety. Na zboží se připevňují pomocí jehly nebo lanka a je velmi náročné je od něho oddělit. Prodejci k tomuto účelu slouží speciální uvolňovače, které bývají součástí pokladny. Pokud štítek na zboží zůstane, detekční brána u východu prodejny dá znamení ostraze.

„Uvolňovače většinou instalujeme přímo v prodejnách. Pokud k nám někdo přijde a má zájem o toto zařízení, ověřujeme si, že skutečně obchod vlastní a nejedná se jen o pokus pořídit si pomůcku ke krádežím,“ vysvětluje Dušan Karský ze společnosti Centurion, která vyrábí elektronické bezpečnostní systémy. Zloděj ale nemusí uspět ani v případě, že by se mu podařilo nějaký uvolňovač ukořistit. Tvrdé etikety se totiž vyrábějí v mnoha tvarech, kterým musí uvolňovací zařízení odpovídat.

Výrobci možnosti tohoto typu ochrany zboží neustále rozšiřují. Na trhu jsou k dostání speciální etikety na brýle, lahve nebo golfové hole. O spuštění alarmu se nemusí postarat jen detekční brána. Houkat může etiketa sama, a tím rovnou upozornit, kde konkrétně se lup nachází. Především pro obranu zboží, které je vystaveno před obchodem, se hodí štítky, z nichž při násilném odstranění vyteče barva a úlovek tak znehodnotí.

Alternativou k tvrdým etiketám, které jdou od jednoho kusu zboží k dalšímu, jsou nálepky na jedno použití. „Za nálepku zaplatí majitel obchodu přibližně korunu, tvrdá etiketa sice vyjde na pět korun, ale z dlouhodobějšího hlediska je samozřejmě výhodnější,“ míní Karský. Vybavit obchod elektronickou ochranou zboží vyjde podle něho na třicet až čtyřicet tisíc korun.

Návratnost investice se pohybuje mezi šesti měsíci a rokem v závislosti na sortimentu prodejny, jejím umístění a velikosti. Nejrychlejší návratnost je v prodejnách oděvů, obuvi, sportovních potřeb, potravin, hraček, knih a prodejen CD a videokazet.

Návody v televizi

Výrobci bezpečnostních technologií musejí na vynalézavost zlodějíčků i celých organizovaných skupin reagovat stále. Toto odvětví proto prochází velmi rychlým vývojem. „Je třeba sledovat nové triky. Veřejně je samozřejmě neprozrazujeme, abychom nedávali návod těm méně vynalézavým zlodějům,“ říká Karský.

O konkrétních možnostech jak obejít bezpečnostní systémy by se podle lidí z oboru nemělo vůbec veřejně mluvit. Jako smutný případ je možné uvést tašky vystlané alobalem, které odstíní některé detekční antény u východu z prodejny. Trik, na který už výrobci reagují a zloděj s ním má tedy stále menší šanci uspět, se ve velkém rozšířil, až když na něj upozornila jedna soukromá televize. „Tohle opravdu neradi vidíme. Analyzujeme rizika a hledáme různé možnosti, jak systém obejít, ale pouze pro konkrétního obchodníka, který nás o takový rozbor požádá,“ upřesňuje Karský.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče